شناسهٔ خبر: 125603 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راهداری فارس اعلام کرد؛

افتتاح ۷۵ پروژه راهداری فارس با اعتباری بالغ بر ۹۷۷ میلیارد تومان در دهه فجر

علیرضا راستیار مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس اعلام کرد که ٧٥ پروژه راهداری استان با اعتباری بالغ ٩٧٧ میلیارد تومان در دهه فجر به افتتاح و بهره برداری می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (فارس) ، علیرضا راستیار دوشنبه ١٠ بهمن در یک کنفرانس خبری ضمن تبریک فرا رسیدن ایام‌الله دهه فجر، بیان کرد: طرح‌های قابل افتتاح راهداری فارس در ایام دهه فجر در سر فصل‌های نگهداری راه‌ها، ایمنی و حریم راه‌ها، نگهداری ابنیه فنی و پل‌ها، ساخت و توسعه راه‌های روستایی، حمل و نقل و تاسیس شرکت‌های حمل و نقل تعریف شده است.

راستیار با بیان اینکه استان فارس با ٢١ هزار کیلومتر راه که معادل ٥٠ هزار کیلومتر راه همسنگ است، رتبه نخست کشور در شاخص طول‌ جاده‌ها را دارد، گفت: از ٣٧ شهرستان فارس، ٧ شهرستان در حوزه جنوب و مابقی توسط راهداری فارس مدیریت می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس همچنین با بیان اینکه از تیرماه هر سال مدیریت عملیات راهداری زمستانه در دستور کار قرار می‌گیرد، گفت: از تیرماه امسال نیز مقدمات تجهیزات راهداری زمستانه را پیش بینی کردیم.

راستیار با تاکید بر لزوم نوسازی ناوگان راهداری در کشور و به طبع آن استان فارس، اعلام کرد که ٤٣٠ ماشین الات راهداری در محورهای مواصلاتی استان در زمان بارش برف و باران مستقر می‌شوند.

او همچنین اعلام کرد که ٧٠٠ راهدار به صورت تخصصی ٢٤ ساعت قبل از بارش باران و برف تا ٤٨ ساعت پس از هر بارش در محورها مستقر می‌شوند و گفت: بخشی از ناوگان راهداری فارس نیز تحت عنوان ماشین‌آلات مدیریت بحران فعال است.

راستیار با اشاره به رتبه نخست فارس از نظر پل‌های مواصلاتی در کشور، خاطرنشان کرد که حدود ٣٥ هزار پل در محورهای مواصلاتی این استان وجود دارد که در راستای ساماندهی، شناسنامه ابنیه فنی ویژه آنها در دستور کار قرر گرفته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس بیشترین مطالبات مردمی در استان را ساماندهی راه‌های روستایی ذکر و بیان کرد که ١٢ هزار کیلومتر راه روستایی داریم که ٥٠ درصد آن به صورت آسفالته و مابقی خاکی و شوسه است.

راستیار با بیان اینکه احداث راه روستایی برای روستاهای بالای ٢٠ خانوار در دستور کار راهداری قرار دارد، گفت: ١٥٩ روستا در فارس فاقد راه آسفالته هستند.در این راستا تفاهم نامه‌ای با همکاری استانداری فارس در سطح ملی منعقد و مقرر شده که ٦٧٠ کیلومتر راه روستایی برای این ١٥٩ روستا تا سه سال آینده احداث شود.

او ادامه داد: همچنین طرحی پیش بینی شد تا شیراز را مرکز ثقل عملیاتی تعریف کنیم که در این راستا مقرر شد تا شعاع ٣٠ کیلومتری محورهای ۵ گانه را تا پایان سال بهسازی و اسفالت کنیم و به تدریج ضمن تداوم این امر، میزان آن هم افزایش یابد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس عنوان کرد: همچنین پیش بینی شده بود که ١٠٠ کیلومتر راه روستایی در ١٠٠ روز را بهسازی کنیم که تا پایان ابانماه طرح ١٠٠-١٠٠ که شامل اسفالت و روکش راه روستایی بود انجام شد و به دستور استاندار فارس این طرح در فاز ٢ با پیشرفت ٧٠ درصدی در حال تداوم است.

راستیار همچنین با اشاره به وجود ٢٦٥ شرکت فعال حوزه حمل و نقل کالا در فارس، گفت: طی ١٠ ماهه امسال ۲ میلیون بارنامه برای جابجایی  ٢٦.٢ میلیون تن کالا صادر شده است.

او با بیان اینکه ۴۲ هزار ناوگان با  ٦٠ هزار نفر راننده داریم که رتبه یک کشور را به خود اختصاص داده‌اند، عنوان کرد: در حوزه حمل و نقل مسافر نیز، ١٤٦ شرکت فعال داریم که ١٩ شرکت آن در پایانه کاراندیش مستقر هستند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس ادامه داد: ۴۲۰۰ ناوگان حوزه مسافر داریم که بیشترین آن مریوط به سواری‌های کرایه‌ای است.امسال هم٨٠٠ هزار سفر با جایجایی ٨ میلیون و ٢٠٠ هزار مسافر داشته‌ایم که رشد ٦ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

راستیار با بیان اینکه سن ناوگان حوزه کالا در فارس به ١٧.٥ سال رسیده است، به امر بهبود بخشیدن به وضعیت مینی بوس‌ها در استان هم اشاره و بیان کرد: مینی بوس‌ها بیشترین میانگین سنی ناوگان حمل و نقل عمومی را در فارس به خود اختصاص داده‌اند.

او همچنین به ساماندهی نقاط حادثه خیز در فارس اشاره و بیان کرد: طی سال ٩٤ برنامه‌ای در سطح ملی مبنی بر شناسایی نقاط خادثه خیر سطح کشور رقم خورد که ١٢١ نقطه پر تصادف در فارس معرفی و تا پایان سال گذشته ۵۲ نقطه ایمن‌سازی شد.

راستیار گفت: مقرر شده بود که ٥٠ درصد باقی مانده را تا پایان امسال و ٥٠ درصد دیگر را تا سال آینده انجام دهیم؛ تاکنون صورتجلسه مربوط به ایمن‌سازی ١١٣ نقطه از پلیس راهور دریافت شده و امید است تعدادی از ٨ نقطه باقی مانده هم با تامین اعتبار، تعیین تکلیف شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس با یادآوری اینکه نصب علائم به شکل مستمر در دستور کار قرار دارد، گفت: به دلیل سرقت علائم، از دادگستری درخواست کرده‌ایم که برای تشدید جرائم مرتبط، چاره‌اندیشی شود. البته جایگزینی تابلوهای کامپوزیتی به جای فلزی، تاحدودی این عارضه را کاهش خواهد داد.

راستیار در خصوص آخرین وضعیت کمربندی شیراز هم گفت: براساس تدبیر استاندار فارس در شورای ترافیک، این محور بین شهرداری و راهداری تقسیم و موضوع ابلاغ شده است؛ براین اساس، راهداری برای بهسازی محدوده تحت مدیریت اقدام خواهد کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس با اشاره به ترافیک سنگین روزانه ۱۴ هزار خودرو در محور شیراز-فیروزآباد-جم، از برنامه‌ریزی برای بهبود کیفی این مسیر پرتردد خبر داد.