شناسهٔ خبر: 125649 - سرویس جاده‌ای

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

رشد ۳ برابری طول شبکه حمل و نقل بعد از انقلاب اسلامی

خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی از بهره برداری ۴۳۰ کیلومتر مسیر بزرگراهی از دهه مبارک فجر تا پایان سالجاری خبر داد و گفت:‌ با افزایش طول شبکه حمل و نقل کشور از ۵۲ هزار کیلومتر پیش از انقلاب اسلامی به ۱۵۰هزار کیلومتر در حال حاضر، شاهد رشد سه برابری احداث انواع راه ها بعد از انقلاب اسلامی در کشور هستیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،‌ خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ضمن تبریک دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی روند ساخت و توسعه شبکه حمل و نقل کشور را رو به رشد و قابل توجه اعلام کرد و گفت:‌ از گذشته تا کنون یکی از مهمترین پایه های توسعه در هر کشور ساخت انواع راه ها است و این مهم در کشور با احداث مسیرهای آزادراهی، توسعه شبکه ریلی و تکمیل کریدورهای ترانزیتی با جدیت و برنامه ریزی در این سال ها دنبال می شود.

خادمی از افتتاح ۴۳۰ کیلومتر مسیر بزرگراهی از دهه مبارک فجر تا پایان سالجاری خبر داد و گفت: این مسیرهای بزرگراهی در ۱۳ استان کشور به ارزش ۸ هزار میلیارد تومان با تمرکز بر تکمیل کریدورهای ترانزیتی و اتصال به کریدورهای بین المللی، توسعه مناطق محروم و رفع گلوگاه های ترافیکی احداث شده است.

خادمی همچنین پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی دو ابر پروژه ریلی و آزادراهی کشور را یکی دیگر از اقدامات مهم در راستای توسعه شبکه حمل و نقل اعلام کرد و ادامه داد: احداث آزادراه اصفهان- شیراز و خط آهن بستان آباد- خاوران در مراحل پایانی کار است و بخش اعظم کارهای اجرایی آن ها به اتمام رسیده است و به محض مساعد شدن شرایط جوی و اتمام کارهای باقیمانده آماده بهره برداری در آینده نزدیک هستند.

وی خودکفایی در احداث پروژه های راهسازی و بومی سازی بسیاری از تکنولوژی های ساخت را از مهمترین دستاوردهای بعد از انقلاب سلامی دانست و گفت:‌ توانمندی و تخصص در ساخت خطوط راه آهن به ویژه در بخش روسازی بعد از انقلاب اسلامی خصوصا در دوره تحریم های ظالمانه علیه ایران، رشد چشمگیری یافت و کلیه فرآیندهای اجرای پروژه های راهسازی از طراحی تا اجرا و نظارت به وسیله مهندسین داخلی انجام می شود. در این زمینه آماده صدور خدمات فنی به کشورهای همسایه نیز هستیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به ۱۵۰ کیلومتر طول شاهراه های جاده ای کشور پیش از انقلاب اسلامی ادامه داد: پیش از انقلاب اسلامی هیچ بزرگراهی در کشور موجود نبود و امروز این رقم به ۲۰ هزار کیلومتر بزرگراه در حال بهره برداری و ۶ هزار کیلومتر مسیر در دست اجرا رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: طبق برنامه ریزی صورت گرفته در آینده اکثر مسیرهای شریانی کشور به صورت بزرگراه و آزادراه در دسترس هموطنان قرار می گیرد.

خادمی رشد ۱۸ برابری طول شبکه آزادراهی پس از انقلاب اسلامی را قابل توجه دانست و گفت: طول شبکه آزادراهی در حال بهره برداری از ۱۵۰ کیلومتر پیش از انقلاب اسلامی به ۲ هزار و ۹۰۰ کیلومتر در حال حاضر رسیده است و برنامه بلند مدت در این حوزه ساخت ۱۰ هزار کیلومتر مسیر آزادراهی در کشور است که ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر از این میزان در دست احداث قرار دارد.

وی در خصوص تکمیل راه های روستایی بعد از انقلاب اسلامی توضیح داد و گفت: پیش از انقلاب اسلامی کمتر از هزار کیلومتر راه روستایی آسفالته در کشور موجود بود و بسیاری از روستاها فاقد راه مناسب بودند که در حال حاضر ۱۲۲ هزار کیلومتر راه روستایی در کشور موجود است که حدود ۹۰ هزار کیلومتر آن آسفالته است.