شناسهٔ خبر: 125661 - سرویس استان‌ها

در جلسه ستاد بازآفرینی استان تهران اعلام شد؛

۲۵ درصد سازه های کشور در معرض خطر هستند/ تأکید بر تشویق توسعه گران و ضرورت کار مستمر شهرداران

بازآفرینی جلسه ستاد بازآفرینی استان تهران با حضور استاندار، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، مدیران کل دستگاههای اجرایی، فرمانداران و شهرداران برگزار شد و بر ضرورت نوسازی بناهای ناپایدار تأکید شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (تهران)؛ علیرضا فخاری استاندار تهران با اعلام اینکه در حال حاضر استان تهران ۱۹ میلیون نفر جمعیت دارد که حفظ اصالت محلات با تشویق سازندگان و کار مستمر و فوری شهرداران در ۴۸ شهر استان یک ضرورت است، به سازمان مدیریت و برنامه ریزی دستور داد روی داده های آماری و ارائه طریق در بازآفرینی شهری متمرکز شوند.

فخاری با تصریح اینکه جلسات ستاد بازآفرینی استان هر سه ماه یکبار باید برگزار شود و دستگاهها ملزم به ارائه گزارش کار هستند، گفت: در پایان سال ۳ شهردار و ۳ فرماندار برتر (ستادهای برتر بازآفرینی استان) به وزارتین کشور و راه شهرسازی اعلام می شوند.

استاندار تهران بر هماهنگی نظارت و کنترل عملکرد دستگاههای اجرایی و شهرداری ها توسط دبیرخانه ستاد بازآفرینی استان (اداره کل راه و شهرسازی) تأکید کرد و گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز برای سال ۱۴۰۲ اصلاح آیین نامه بند دال (تبصره ۱۱) را در دستور کار خود قرار بدهد.

در این جلسه خلیل محبت خواه مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران نیز گزارشی از شهرهای استان که دارای طرح مصوب بافت فرسوده و سکونتگاهی یا فاقد این موضوع هستند ارائه و تصریح کرد، در حال حاضر برای تکمیل یازده پروژه بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان تهران به ۸۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی همچنین خواستار تعیین تکلیف اراضی فاقد سند رسمی و قولنامه ای و دستور ویژه به ادارات کل ثبت و اسناد و دادگستری برای راه اندازی هر چه سریعتر کار گروه ماده ۹ شد که استاندار تهران نیز در این خصوص دستور مساعد داد.

محبت خواه در ادامه ارائه گزارش خود بر الزام دستگاههای خدمات رسان به اجرای ماده ۲۰ آیین نامه اجرایی بازآفرینی تأکید کرد و گفت: اعمال تخفیفات برای مالکان و توسعه گران در پلاکهای ناپایدار حق قانونی شهروندان است.

همچنین در این جلسه شهردار گلستان به ارائه گزارش در خصوص پایلوت شدن این شهر به عنوان شهر بازآفرینی کشور پرداخت.

سید مهدی هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران نیز از افزایش ده درصدی پروانه ساخت در بافت فرسوده شهر تهران و جهش نوسازی در بافتها گفت و از تصویب و ابلاغ طرحهای موضوعی در بافت های فرسوده مناطق متعددی در شهر تهران از قبیل کن، اسلام آباد، دره فرح زاد، کوره آجرپزی منطقه ۱۹ و .... خبر داد.

هدایت افزود: در سال ۱۴۰۱ قریب به ۱۵۰۰ میلیارد تومان از منابع شهرداری تهران به نوسازی بناهای ناپایدار اختصاص یافت که این رقم در سال ۱۴۰۲ به سه هزار میلیارد تومان خواهد رسید که این رقم صرف ساخت پروژه های محرک توسعه و پروژه های زیرساختی خواهد شد.

وی از بانکهای عامل خواست تا در زمینه تسهیلات با سرعت بیشتری عمل کنند.

محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز در این جلسه گام اول را در بازآفرینی اقدام مشترک مؤثر دستگاهها اعلام کرد و تصریح نمود: استان تهران بعد از خراسان رضوی با ۲۱۲ هزار بنای ناپایدار رتبه دوم را دارد که این مسأله ضرورت نوسازی مسکن را به ما یادآوری می کند.

وی اولویت اول شهرداران و فرمانداران را نوسازی بناهای ناپایدار عنوان کرد و گفت: گام دوم شما در بازآفرینی پی گیری خدمات هفت گانه (آب، برق، گاز و ...) و رساندن وضع موجود بافتهای فرسوده به متوسط شهری و گام سوم حل مشکل (معیشت، اشتغال و بهداشت) و هماهنگی و برنامه ریزی با نهادهای حمایتی است تا در محلات ناکارآمد شهری دستگاههای مهم حمایت و خدمات اجتماعی مثل بهزیستی، کمیته امداد و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) حضور مؤثر و مستمر داشته باشند.

وی از ستادهای شهرستانی استان تهران خواست تا ضمن تشکیل ماهانه جلسات و شناسایی نقاط ضعف و قدرت در محلات ناکارآمد با تشریک مساعی و تأمین اعتبار و پی گیری ماهانه نهضت نوسازی را در محلات پیش ببرند.