شناسهٔ خبر: 125739 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان اعلام کرد:

اجرای پروژه‌های راهسازی به ارزش ۲۸ هزار میلیارد ریال در جاده‌های آذربایجان غربی/ ۱۷ طرح حوزه راه در آذربایجان غربی آماده بهره برداری در دهه فجر

دکتر حمزه لو مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: ساخت و توسعه راه‌های ارتباطی به عنوان اصلی‌ترین مأموریت کاری تعیین شده و در حال حاضر پروژه راهسازی به ارزش بیش از ۲۸ هزار میلیارد ریال در محورهای استان در دست اجراست.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (آذربایجان غربی)، سید محسن حمزه لو در گفت و گوی ویژه خبری شبکه مهاباد، اظهار داشت: این پروژه‌های راهسازی در بیش از ۳۶ کارگاه راهسازی شمال و جنوب استان اجرا می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه احداث ١٠٨ کیلومتر کریدور بزرگراهی و ٩۴ کیلومتر راه اصلی چشم‌انداز ساخت و توسعه راههای آذربایجان‌غربی در ١۴٠١ تعیین شده است،  گفت: برنامه امسال ساخت و توسعه ٢٠٢ کیلومتر کریدور بزرگراهی و راه اصلی در محورهای استان است.

 مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی با اعلام اینکه بیش از ۵۳۰ کیلومتر از کریدور بزرگراهی غرب کشور در آذربایجان غربی واقع شدە است، بیان کرد: در مجموع تاکنون ۴۴۰ کیلومتر از کریدور بزرگراهی غرب کشور در آذربایجان غربی به اتمام رسیده و زیربارترافیک رفته است.

  حمزه‌لو بیان کرد: کریدور بزرگراهی غرب کشور، مرز بازرگان در شمال استان را به بندر امام خمینی (ره) در استان خوزستان متصل می‌کند.

 مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: نقشه راه توسعه و پیشرفت آذربایجان‌غربی حول محور اتمام کریدور بزرگراهی غرب کشور ترسیم شده و بر این مبنا باید از تمامی ظرفیت‌های موجود برای اتمام این پروژه راهسازی بهره جست.

 حمزه لو با اشاره به وضعیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان، گفت: هدف ما ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی برای آذربایجان‌غربی است و تاکنون ۱۶۹ هزار و ۷۳۱ خانوار ثبت نام کرده‌اند که از این بین ۳۳ هزار و ۶۶۷ نفر از متقاضیان نهضت ملی مسکن در آذربایجان‌غربی واجد شرایط بوده‌اند.

 وی بیان کرد: تاکنون نیز چهار هزار و ۲۵۰ هکتار زمین در آذربایجان غربی احصا شده که ۸۰۰ هکتار از این اراضی در سامانه ثبت شده است.  
 
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: در حال حاضر نیز ۴۰۰ واحد مسکونی از طرح نهضت ملی مسکن در آذربایجان غربی به اتمام رسیده و آماده تحویل به متقاضیان است.

 حمزه لو با اشاره به روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان مهاباد، اظهارداشت: سهمیه شهرستان مهاباد از طرح نهضت ملی مسکن ساخت ۱۳ هزار و ۷۴۳ واحد است.

 وی ادامه داد: اکنون ۲۲ هزار و ۶۱۲ نفر در شهرستان مهاباد برای طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند و از این تعداد ثبت نام کننده در طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان مهاباد، ۸ هزار و ۳۳۶ نفر پس از پالایش‌ تعداد متقاضیان، تایید نهایی شدند.

 وی با اشاره به اینکه از این تعداد متقاضی ۲ هزار و ۷۳۰ نفر افتتاح حساب کردند، ادامه داد: از این  تعداد برای ۲ هزار و ۵۳۳ متقاضی تخصیص پروژه شده است.

 مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با اشاره به میزان اراضی احصا شده در شهرستان مهاباد، گفت: میزان اراضی احصا شده در شهرستان مهاباد ۲۱۲ هکتار است.

 حمزه لو با اشاره به اجرای طرح های بازآفرینی شهری در استان، ادامه داد:  در حال حاضر ۱۰ پروژه بازآفرینی شهری در سطح استان در حال اجراست.

 وی اظهار داشت: همچنین برای امسال نیز یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری این استان در نظر گرفته شده است.

  ۱۷ طرح حوزه راه در آذربایجان غربی آماده بهره برداری در دهه فجر

 مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با اشاره به طرح های دهه فجر این اداره کل، گفت: ۱۷ طرح در حوزه راهسازی به ارزش ۱۵ هزار و میلیارد ریال در این استان آماده بهره برداری در دهه فجر است.

 سید محسن حمزه لو اظهار داشت: این میزان اعتبار برای بهره برداری از ۹۷.۷ کیلومتر راه در آذربایجان غربی هزینه شده است.

 وی ادامه داد: این میزان مسیر در محورهای ارومیه- نازلو –سرو، خوی- فیرورق، خوی -قطور- رازی، سه راهی حیدر آباد – نقده،  نقده-پیرانشهر-تمرچین، میاندوآب - شاهیندژ، شاهیندژ- تکاب، ساماندهی ورودی پیرانشهر، احداث پل عربلو، خوی- سلماس، ارومیه- مهاباد – میاندوآب و میاندوآب – بوکان قرار دارند.

 مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: همچنین در دهه فجر امسال ۹ طرح راهسازی در این استان کلنگ زنی می شود.

 حمزه لو افزود: این طرح ها شامل بهسازی و آسفالت محور شاهین دژ – تکاب، بهسازی و آسفالت محور میاندوآب - شاهین دژ، خوی- سلماس، بناب – محمدیار، خوی –فیرورق، شاهیندژ- میاندوآب، حیدرآباد – نقده و ایواوغلی- گیت منطقه آزاد ماکو هستند.

 وی بیان کرد: طول پروژه های قابل کلنگ زنی ۸۸ کیلومتر بوده و برای اجرای این میزان مسیر ۱۸ هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.

وی با اشاره به طرح های مسکن نیز، افزود: در دهه فجر امسال ۴۰۰ واحد از مساکن طرح های نهضت ملی مسکن آماده    تحویل به متقاضیان است.

 وی با اشاره به اینکه تکمیل ایستگاه‌ها و خطوط و استفاده از ظرفیت باری خط راه آهن مورد توجه است، اظهار داشت: حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به روز برای بخش ریلی آذربایجان‌غربی هزینه شده است و استفاده از ظرفیت باری ایستگاه‌های راه آهن این استان مورد توجه و در اولویت است تا از امکانات موجود بهترین بهره‌برداری صورت گیرد.