شناسهٔ خبر: 12576 - سرویس بنادر و دریانوردی

معاون وزیر راه و شهرسازی:

وجود ۱۰ هزار میلیارد تومان پروژه قابل واگذاری به بخش خصوصی/ سرمایه گذاری ۸۵ میلیون دلاری هندی‌ها در بندر چابهار

اسکله بندر چابهار معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در تلاشیم تا پایان سال وضعیت اپراتورهای بندر شهید رجایی را مشخص کنیم، گفت: در اولین همایش فرصت های سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومان پروژه برای عرضه به سرمایه گذاران داریم.

به گزارش ستاد خبری همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل و مسکن و شهرسازی٬ محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سوال که علت تاخیر در انتشار فراخوان مناقصه بندر شهید رجایی چیست، گفت: یک گروه مشاوران داخلی و خارجی برای تعیین دستورالعمل فراخوان مناقصه و تعیین اپراتور بندر شهید رجایی مشغول به کار هستند و در تلاشیم تا پایان سال وضعیت یکی از مهم ترین بنادر کشور را مشخص کنیم.

وی تاکید کرد: باید تمام نکات فنی در مناقصه بندر شهید رجایی در نظر گرفته شود و این گروه مشاوران داخلی و خارجی روش جذب سرمایه گذار و زمان برگزاری مناقصه و اینکه به چند اپراتور باید واگذار شود را مشخص می کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اجرای پروژه های بندر چابهار گفت: هندی ها برای تامین تجهیزات در این بندر اعلام آمادگی کرده اند و طبق مصوبه هیات دولت این کشور، هندی ها  ۸۵ میلیون دلار برای تامین تجهیزات قرار است سرمایه گذاری کند  و همزمان سازمان بنادر هم تکمیل طرح توسعه را در دست اجرا دارد.

وی ادامه داد: برای اینکه سازمان بتواند پروژه توسعه بندر را به اجرا برساند در تلاشیم با تعریف مدلی برای تامین منابع مالی از صندوق توسعه ملی استفاده کنیم و در مراحل پایانی این اقدامات هستیم.

سعید نژاد درپاسخ به این سوال که آیا طرح و لایحه جدیدی به مجلس برای واگذاری بندر چابهار به مناطق آزاد ارسال شده است، ادامه داد: لایحه ای با این مضمون چندی پیش به مجلس رفته بود که این لایحه ۸ ماه گذشته از سوی دولت پس گرفته شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تعامل با بخش خصوصی برای واگذاری پروژه ها به سرمایه گذاران اظهار کرد: در چابهار برای احداث تاسیسات پس کرانه ها مانند انبارها و مخازن متقاضیانی زیادی وجود دارد و منتظر هستیم تا فعالیت های اقتصادی این منطقه مانند پترشیمی و فولاد عملیاتی شود.     

وی با اشاره به تاثیر گذاری برگزاری نمایشگاه های در جذب سرمایه گذاران، گفت: نمایشگاه فرصت معرفی و عرضه پروژه ها را فراهم می سازد و معمولا استقبال از این نمایشگاه های تخصصی قابل توجه بوده است .

سعید نژاد در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه سازمان بنادر و دریانوردی در حال حاضر حجم ریالی پروژه هایی که برای واگذاری به بخش خصوصی در نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری دارد، چقدر است به ايلنا گفت: در حال حاضر  ۱۰ هزار میلیارد تومان پروژه دریایی و بندری  اعم از تجهیزات بنادر، سیلوها و انبارها برای واگذار به سرمایه گذاران داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی، اظهار کرد: در حال حضر روی بنادر خاصی تمرکز نکرده ایم و برای واگذاری این بنادر باید مدلی انتخاب شود که چگونه باید انتخاب و پشتیبانی شوند چراکه واگذاری به این مفهوم نیست که این بنادر رها می شوند.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی همچنین در پاسخ به احتمال ایجاد بانک دریایی نیز گفت: هیچ ایده‌ای برای راه‌اندای و تاسیس بانک دریایی ندارم.