شناسهٔ خبر: 12579 - سرویس وزارتی

آخوندی در مستند «راه امید» ویژه نخستین همایش معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری؛

ایران دارای کمترین ریسک سرمایه‌گذاری در خاورمیانه است/ تجربه موفق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های زیرساختی / اراده دولت در این مشارکت روشن است

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قطعا ایران در منطقه خاورمیانه کمترین ریسک سرمایه‌گذاری را در حال حاضر دارد گفت: مشارکت بخش خصوصی در حوزه زیرساخت در جمهوری اسلامی ایران کاملا تجربه شده است و اراده دولت نیز در این مشارکت روشن است.

به گزارش ستاد خبری همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل و مسکن و شهرسازی، مستند «راه امید» ویژه نخستین همایش بین المللی فرصت‌های سرمایه گذاری در بخش‌های حمل و نقل، مسکن و شهرسازی از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد.

وزیر راه و شهرسازی در این مستند تلویزیونی اظهار کرد: در ایران در حوزه زیرساخت یک تجربه طولانی در مشارکت بخش خصوصی و بانک ها برای ساخت آزادراه‌های کشور داریم که تجربه بسیار موفقی بوده که اخیرا این مشارکت به ساخت بنادر، پس کرانه‌های بنادر، فرودگاه ها و راه آهن نیز تسری پیدا کرده است بنابراین مشارکت بخش خصوصی در حوزه زیرساخت در جمهوری اسلامی ایران کاملا تجربه شده است و اراده دولت نیز در این مشارکت روشن است.

آخوندی ادامه داد: قطعا ایران در منطقه خاورمیانه کمترین ریسک سرمایه‌گذاری را در حال حاضر دارد و بخش خصوصی ایران و بخش خصوصی جهان در یک رقابت تنگاتنگ و هم‌آور رقابتی می توانند در این پروژه‌های بزرگ سرمایه گذاری شرکت کنند که از منافع آن هم جمهوری اسلامی ایران و هم سرمایه گذاران بهره مند می شوند.

همچنین در بخشی از این مستند علی نورزاد مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ما بر این باوریم که شرکای اقتصادی ما با اطمینان کامل باید سود پروژه های قابل سرمایه گذاری خود را حاصل کنند لذا در این رابطه دولت جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی تضمین های لازم را در نظر گرفته است.

در همین رابطه خادمی عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور با تاکید بر لزوم توسعه شبکه حمل و نقل ریلی، دریایی، هوایی و زمینی متناسب با شرایط کشور، گفت: حمل و نقل به عنوان زیرساخت توسعه اقتصادی کشور قلمداد می شود. ما در این راستا توسعه شبکه ریلی کشور، تکمیل شبکه بزرگراهی و بازنگری شبکه آزادراهی کشور را در دستور کار قرار داده‌ایم.

حسن احمدی نورزی نیز در بخشی از این مستند گفت: با توجه به فرهنگسازی صورت گرفته طی سال های اخیر ۲۳۶۰ کیلومتر آزادراه با استفاده از ظرفیت های قانونی احداث شد و فرهنگسازی خوبی با ارکان اصلی شکل گیری یک فرایند سرمایه گذاری شامل دولت برای اخذ امتیازات و مجوزهای لازم، بخش خصوصی به عنوان سرمایه گذار و مردم به عنوان بهره برداران انجام شده است. بنابراین بخش آزادراهی از فرصت‌های بسیار خوب سرمایه گذاری است. به همین ترتیب است که صنعت حمل و نقل به عنوان یکی از فرصت‌های طلایی سرمایه گذاری در ایران شناخته می شود که سرمایه گذاری در آن علاوه بر آسانی و امنیت دارای بازدهی مناسبی نیز است. در همین راستا وزرات راه و شهرسازی با تسهیل شرایط و ایجاد مشوق‌ها موجبات فراهم آوردن شرایط بی نظری در حوزه سرمایه گذاری زیرساخت های حمل و نقل چون برخورداری از معافیت های مالیاتی، بالا بودن سود حاصله به دلیل دوره طولانی بهره‌برداری از پروژه توسط سرمایه گذار، امکان ایجاد فرصت‌های سرمایه گذاری و درآمدهای جاری، افزایش درآمد متوازن و نرخ تورم موجود، فروش تجهیزات و قطعات و خدمات متنوع، امنیت و تضمین سرمایه گذاری، تنوع سرمایه گذاری و دیگر موارد را فراهم آورده است.

موقعیت جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران شرایط ویژه ای را به ارمغان آورده است که بر مبنای آن گسترش زیرساخت های حملی و نقلی در این کشور علاوه بر رشد و توسعه داخلی در ارتقای شبکه داخلی منطقه و رشد و شکوفایی اقتصادی کشورهای همسایه نیز موثر خواهد بود.

کشور جمهوری اسلامی ایران با وسعت بالغ بر یک میلیون و ۶۴۸ هزار کیلومتر مربع با ۱۶ کشور جهان از طریق مرزهای آبی و خاکی ارتباط دارد و در ۵ کریدور مهم بین‌المللی شمال – جنوب، شرق – غرب، تراسیکا، آلتید و محور شرق واقع شده است.

وجود دریای خزر در شمال و خلیج فارس و دریای عمان در جنوب و به تبع آن دسترسی به آبهای اقیانوس هند باعث شده که ایران همواره در صنعت حمل و نقل بین المللی به عنوان پل ارتباطی شرق و غرب آسیا و گذرگاه دو قاره اروپا و آسیا باشد. /