شناسهٔ خبر: 126106 - سرویس جاده‌ای

با دستور وزیر راه و شهرسازی انجام شد

تدوین برنامه عملیاتی کوتاه مدت کاهش تصادفات تا سفرهای نوروزی

ببینید | نشست ۱۲۵ کمیسیون ایمنی راه‌های برگزار شد با دستور وزیر راه و شهرسازی برنامه عملیاتی کوتاه مدت کاهش تصادفات تا تعطیلات نوروز در معاونت حمل ونقل تدوین و مهرداد بذرپاش نشستی را با حضور نمایندگان دستگاه ها و سازمانهای مربوط برای ارائه و بررسی این برنامه داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، در نشست امروز مهرداد بذرپاش با نمایندگان سازمان ها و دستگاه‌های اجرایی کمیسیون ایمنی راه ها، با اشاره به اینکه بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی، کشته‌شدگان تصادفات درون و برون شهری در ۹ ماهه نخست امسال، رشد داشته است؛ برنامه عملیاتی کوتاه مدت تدوین شده کاهش تصادفات در سه ماه اخیر ارائه شد.

پیاده‌سازی برنامه عملیاتی با اولویت سفرهای نوروزی ۱۴۰۲

بنابر این گزارش به منظور پیاده‌سازی برنامه عملیاتی و با توجه به بازه زمانی تعیین شده (حداکثر سه ماه با اولویت سفرهای نوروزی ۱۴۰۲)، ضرورت دارد حداکثر حمایت و پشتیبانی از برنامه و دستگاه‌های مسئول با محوریت تامین و تخصیص اعتبار فوری برای اجرای طرح‌های پیشنهادی، مدیریت واحد سفرهای نوروزی و ابلاغ دستورالعمل یکپارچه سفرها، نظارت و کنترل مستمر اجرای برنامه‌ها توسط دستگاه‌های مسئول و همکار تعیین شده و تشکیل نشست شورای‌عالی ایمنی، به عنوان پیش‌نیازها و الزامات اجرایی مد نظر قرار گیرد.

کاهش تلفات با مدیریت ایمنی، کاربر، راه و خودروی ایمن و فوریت‌های پزشکی

برنامه عملیاتی کوتاه مدت کاهش تصادفات مبتنی بر پنح پایه ایمنی شامل مدیریت ایمنی، کاربر ایمن، راه ایمن، خودروی ایمن و  امداد و فوریت‌های پزشکی خواهد بود.
در این برنامه ، اقدام اجرایی، نیازها (اعتبار-تجهیزات- نیروی انسانی- ناوگان و ...)، دستگاه همکار، دستگاه مسئول و شاخص اندازه‌گیری عملکرد تعیین شده است.

اولویت، محورها و مقاطع شناسایی شده بر اساس آمار تصادفات

دوره زمانی برنامه عملیاتی کوتاه مدت کاهش تصادفات شامل یک دوره سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۱ و ابتدای سال ۱۴۰۲ با تمرکز بر سفرهای نوروزی ۱۴۰۲ با اولویت محورها و مقاطع شناسایی شده بر اساس آمار تصادفات تدوین شده است. و تمرکز فعالیتها به ویژه اعمال مقررات در محورهای پرتصادف و ارتقای علایم و تجهیزات برای ارتقای ایمنی محورها موثر خواهد بود.
با توجه به افزایش تصادفات رانندگی در سال ۱۴۰۱، موضوع ایمنی و لزوم توجه و برنامه‌ریزی برای  کنترل و کاهش تصادفات به ویژه برای سفرهای در پیش نوروز ۱۴۰۲ مورد توجه معاونت حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی و اعضای کمیسیون ایمنی راه‌ها قرار گرفته است و بررسی و پیگیری اجرای برنامه و نتایج به صورت مستمر در کارگروه کمیسیون ایمنی صورت خواهد پذیرفت.
وزارت راه و شهرسازی با برگزاری نشست‌های کارشناسی و تخصصی، برنامه عملیاتی کوتاه مدت (فوری)  کاهش تصادفات را تدوین کرده است.