شناسهٔ خبر: 12614 - سرویس مسکن و شهرسازی

رئیس کل بانک مرکزی در جمع خبرنگاران خبر داد:

توضیحات رئیس بانک مرکزی درباره مدل جدید بانک مسکن برای تسهیلات ۱۰۰ میلیونی ساخت

ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک مسکن اخیرا مدلی را شروع کرده است تا برای دوره ساخت در حدود ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات تخصیص دهد که این میزان اعتبار تا مبلغ ۴۰، ۵۰ و ۶۰ میلیون تومان قابل تقسیط است.

به گزارش خبرنگار ستاد خبری همایش بین المللی معرفی فرصت های سرمایه گذاری حمل و نقل، مسکن و شهرسازی، ولی الله سیف مدیرکل بانک مرکزی امروز ۱۱ مهرماه در حاشیه همایش بین المللی فرصتهای سرمایه گذاری در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش تسهیلات وام مسکن گفت: بانک مسکن اخیرا مدلی را شروع کرده است تا برای دوره ساخت در حدود ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات تخصیص دهد که این میزان اعتبار تا مبلغ ۴۰، ۵۰ و ۶۰ میلیون تومان قابل تقسیط است و بقیه در پایان دوره مشارکت مدنی که در دوره ساخت است تسویه می شود.

رئیس کل بانک مرکزی در بیان کاهش نرخ سود بانکی در شورای پول و اعتبار گفت: در شرایطی که بازار پولی کشور دارد نرخ سود بانکی باید با ابزارهای غیرمستقیم کاهش پیدا کند. یکی از تصمیماتی که اخیرا در این رابطه گرفته شده این است که بانک مرکزی در بازار حضور پیدا کند.

سیف ادامه داد: در شرایط فعلی، بانک مرکزی باید بتواند در بازار غیربانکی و در جهت رفع تنگنای مالی با استفاده از منابع مالی بانک نسبت به حضور در بازار با دو هدف رفع تنگنای مالی و کاهش نرخ سود بانکی و نزدیک کردن آن به نرخ تورم اقدام کند. بانک مرکزی در ۶ ماهه دوم اینکار را دنبال می‌‎کند و هدف اصلی ما این است که بتوانیم تناسب منطقی با نرخ تورم داشته باشیم که برای تولید هم قابل تعمیم باشد.

رئیس کل بانک مرکزی در بیان نظارت بانک مرکزی در کاهش نرخ سود مصوب بانک مرکزی گفت: مهمترین مانع تحقق مصوبه در اجرایی شدن نرخ سود بازار غیرمتشکل پولی و فعالیت موسسات غیرمجاز است. متاسفانه فعالیت موسسات غیرمجاز شرایط را در بازار پول از کنترل خارج می کند و ما نمی‌خواهیم بانک ها دچار مشکل کمبود منابع و نقدینگی شوند چرا که برخورد غیراصولی می تواند منجر به جریان منایع از بانک های مجاز به سمت بازار غیرمتشکل شود و بانک مرکزی به شدت از این امر پرهیز می کند.

وی با اشاره به پرونده تخلفاتی که در این رابطه وجود دارد افزود: پرونده های موسسات غیرمجاز مالی در شورای انتظامی بانک ها در حال رسیدگی و دنبال است.

سیف همچنین در بیان اقدامات بانک مرکزی در کلاهبرداری های اخیر در صرافی‌ها گفت: بانک مرکزی همواره هشدار داده که معاملات ارز در جهت سالم سازی پیش برود. به همین خاطر نیز کسانیکه نیاز به ارز دارند باید به صرافی های مجاز مراجعه کنند. متاسفانه از دیرباز سابقه مراجعه به صرافی های غیرمجاز وجود داشته است که امیدواریم این تجربه منجر به سالم سازی فضای مبادله ارز شود.

وی در پایان تاکید کرد: حمل کردن اسکناس جعلی خود می تواند مشکلات مضاعفی را ایجاد کند. مهمترین توجهی که مردم می توانند انجام دهند این است که برای این قبیل موارد به صرافی های مجاز مراجعه کنند. /