شناسهٔ خبر: 12620 - سرویس وزارتی

امینی درباره همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری حمل و نقل مسکن و شهرسازی خبر داد:

معرفی ۱۲۱ فرصت سرمایه‌گذاری به ارزش ۲۵ میلیارد یورو در حوزه راه‌وشهرسازی/ پروژه‌ها جذابیت لازم را برای سرمایه‌گذاران دارند

امیر امینی در نشست خبری معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حضور ۹۱ شرکت خارجی و ۳۰۰ شرکت داخلی در همایش بین المللی معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری در "حمل و نقل" و "مسکن و شهرسازی" گفت: ۱۲۱ پروژه ارائه شده در این همایش جذابیت لازم را برای سرمایه‌گذاران دارند.

به گزارش ستاد خبری همایش بین المللی معرفی فرصت های سرمایه گذاری در "حمل و نقل" و "مسکن و شهرسازی"، امیر امینی امروز شنبه ۱۱ مهر در گفتگوی زنده با شبکه خبر درباره همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در "حمل و نقل" و "مسکن و شهرسازی" گفت: ۱۲۱ طرح در ۸ محور به معرض دید سرمایه‌گذاران قرار داده خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: پروژه‌ها در حوزه ۴ مد حمل و نقل دریایی٬ جاده‌ای٬ هوایی و ریلی و حوزه‌های بازآفرینی شهری و  شهرهای جدید به ارزش ۹۸ هزار میلیارد تومان (۲۵ میلیارد یورو) تعریف شده‌اند.

وی افزود: ۹۱ شرکت خارجی و ۳۰۰ شرکت داخلی٬ مقاماتی از سازمان همکاری‌های بین‌الملل، یک مقام آلمانی و سفرای کشورهای خارجی در این همایش حاضر شد‌ه‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ۶ قانون معتبر درباره حمایت از سرمایه‌گذاران، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین این قوانین در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی، قانون سرمایه‌گذاری خارجی «فیپا» است که کلیه سرمایه‌گذاری‌های خارجی مشمول این قانون می‌شوند. از طرفی نیز سرمایه‌گذاران خارجی به دنبال تضامین دولت برای بازگشت سرمایه خود هستند؛ روش اتخاذ شده برای این همایش، اشتراک انتفاع بین سرمایه‌گذار خارجی و منافع داخلی است؛ به طوری که سرمایه‌گذار با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و نرم‌افزارهای حمل و نقل بتواند منافع خود را از محل اخذ عوارض یا سایر درآمدهای آن پروژه به دست آورد.

امینی تأکید کرد: ما فرصت‌های سرمایه‌گذاری فراوانی در حوزه حمل و نقل و بازآفرینی شهری داریم ولی این ۱۲۱ پروژه را به طور خاص با تمام داده‌های اقتصادی مورد نیاز تحلیل کردیم و وقتی دیدیم که دارای بازده اقتصادی و ارزش افزوده بوده به سرمایه‌گذاران پیشنهاد داده‌ایم. مطمئنا این ۱۲۱ پروژه جذابیت لازم را برای سرمایه‌گذاران دارند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری حمل و نقل مسکن و شهرسازی بیان کرد: بیشترین ارقام مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری، مربوط به پروژه‌های مسکن و شهرسازی در دو بخش «ساخت شهرهای جدید شامل مجتمع‌های تجاری و مسکونی» و «بازآفرینی شهری» هر کدام به ارزش ۵ میلیارد یورو برای اجرای پروژه‌های مصوب است.

وی درباره پروژه‌های بخش حمل و نقل هوایی و دریایی اظهار کرد: توسعه ۳ فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) جزء این پروژه‌ها هستند سایر پروژه‌ها هم عمدتا در حوزه بنادرند که بیشتر ناظر به توسعه بنادر فعلی و ساخت بنادر جدید است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: برای اشتغال در حوزه حمل و نقل از ۲۵ میلیون تومان تا ۳۰۰ میلیون تومان به ازای شاغل شدن هر نفر نیاز است که در صورت جذب همه این ۹۸ هزار میلیارد تومان مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های حمل و نقل، مسکن و شهرسازی، دولت می‌تواند حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار اشتغال مستقیم یا غیر مستقیم ایجاد کند./