شناسهٔ خبر: 126361 - سرویس جاده‌ای

توسط آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان کرمان انجام شد؛

اجرای بیش از ۱۰هزار مورد آزمایش کنترل کیفی در پروژه احداث بزرگراه شهر بابک- هرات

شرکت مکانیک آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان کرمان موفق شد بیش از ۱۰ هزار مورد آزمایش کنترل کیفی در عملیات احداث قطعه اول باند دوم بزرگراه شهر بابک به انجام برساند و نقش آفرینی ویژه ای در به ثمر رسیدن و امکان بهره‌برداری از این پروژه داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهدی ساعدی مدیر کل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان کرمان ضمن تشریح  نقش آفرینی این اداره کل در پروژه احداث بزرگراه شهر بابک- هرات گفت: طول این پروژه بیش از ۴۴ کیلومتر با عرض ۱۱ متر و با تعداد ابنیه فنی ۶۵ دستگاه پل  به کارفرمایی شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور، مهندسین مشاور و پیمانکار زیر مجموعه شرکت جهاد نصر کرمان با هدف کاهش مسیر استان‌های اصفهان، یزد و فارس به سمت استان کرمان، آغاز  که اکنون در حال نصب علائم ایمنی است.

ساعدی با اشاره به اینکه آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان کرمان از ابتدای شروع این پروژه با تجهیز آزمایشگاه مستقر انجام آزمایش‌های کنترل کیفی در سه عملیات خاکی، بتنی و آسفالتی مورد نیاز را آغاز کرد افزود: در این پروژه ۶ هزار ۸۱۰ مورد آزمایش دانسیته در محل، ۷۰۵ مور آزمایش تراکم آزمایشگاهی، یک‌هزار و ۵ مورد آزمایش دانسیته بتن غلتکی، ۹۰ سری نمونه‌برداری از بتن تازه، ۴۱۵ عدد تعیین مقاومت فشاری بتن مکعبی، ۱۹۰ مورد مقاومت فشاری بتن غلتکی،۱۱۰ نمونه آسفالت و ۹۵۰ مورد آزمایش، ۶ طرح اختلاط بتن، ۷ طرح بتن غلتکی، ۲ طرح آسفالت هم همچنین این آزمایشگاه آزمایش‌های کنترل کیفی و مرغوبیت مصالح سنگی، سنگ، سیمان، آب، کشش و خمش انواع میلگرها را مطابق با استانداردهای داخلی و بین‌المللی انجام و با دقت و سرعت در اختیار کارفرما قرار داده است.

وی همچنین به دیگر اقدامات انجام شده در این پروژه اشاره کرد و گفت: در مدت زمان اجرای پروژه، ۳۹ هزار و ۵۰۰ متر مکعب عملیات خاکریزی، ۱۸ هزار متر مکعب خاکبرداری، ۹ هزار و ۹۰۰ متر مکعب اجرای لایه زیر اساس، ۴۱ هزار و ۶۰۰ متر مکعب آسفالت، ۴۱ هزار و ۶۰۰ تن و ۱۱ هزار متر مکعب بتن ریزی ابنیه فنی پل‌ها توسط پیمانکار انجام شده است.

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان کرمان به دیگر اقدامات این آزمایشگاه اشاره کرد و افزود: یکی از اقدامات تاثیرگذار در ارتقاء کیفی این پروژه، استفاده از تکنولوژی نوین درصنعت روسازی راه، اجرای بتن غلتکی (RCCP) بوده، که این نوع بتن با ضخامت ۲۰سانتیمتر،  با تجهیزات پیشرفته و خاص اجرا و پس از روند سخت شدن بتن غلتکی، یک لایه آسفالت قشر توپکا به ضخامت ۵ سانتیمتر روی بتن غلتکی اجرا شده است.