شناسهٔ خبر: 12656 - سرویس مسکن و شهرسازی

پنل تخصصی جذب سرمایه گذاری در شهرهای جدید - ۱

نریمان: ساخت نسل جدید شهرهای جدید دولت محور نیستند/ تضمین قانونی برای سرمایه گذاران در حوزه شهرهای جدید

پنل تخصصي معرفي پروژه‌هاي شهرهاي جديد در همایش بين‌المللي معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان این‌که تضمین‌های لازم قانونی برای بازگشت سرمایه را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کنیم گفت: ساخت نسل جدید شهرهای جدید دیگر دولت محور نیستند و مشوق‌هایی خاص را برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته‌ایم و خود را متعهد به انجام این مشوق‌ها می‌دانیم.

به گزارش خبرنگار ستاد خبری همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل و نقل، مسکن و شهرسازی  محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی در پنل تخصصی جذب سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید که روز شنبه و در نخستین روز همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری برپا شد با بیان این‌که این همایش شرایطی را ایجاد کرد تا ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید و به طور خاص در شهر جدید تیس مورد بررسی قرار بگیرند افزود: شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید زیر نظر وزارت راه و شهرسازی فعالیت می‌کند و ۱۷ شرکت را تحت پوشش قرار می‌دهد. وجود این شرکت‌ها ظرفیتی را به وجود می‌آورد که امکان حضور سرمایه‌گذاران خارجی را فراهم می‌کند. شرکت عمران شهرهای جدید امکان سرمایه‌گذاری از جنوبی‌ترین تا شمالی‌ترین بخش کشور و از بخش شرقی تا غربی ایران را دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که شرکت عمران شهرهای جدید در همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل و نقل، مسکن و شهرسازی ۵۰ پروژه برای جذب سرمایه‌گذاران آماده کرده است افزود: به طور خاص در پنل‌هایی که در این همایش برپا می‌شود مشخصات ۱۲ پروژه را اعلام می‌کنیم و اطلاعات سایر پروژه‌ها نیز در همایش قابل دسترسی است.

نریمان با اشاره به این‌که در پنل روز دوم همایش مشخصات شهر جدید صدرا و قطارهای بین شهری مورد بررسی قرار می‌گیرد اظهار کرد: شرکت عمران شهرهای جدید با داشتن اساسنامه‌ای خاص، دارای اختیارات ویژه‌ای است و در تصمیم‌گیری‌ها می‌تواند فعالیت آزادانه‌ای داشته باشد. ضمن این‌که تضمین‌های لازم قانونی بازگشت سرمایه را برای سرمایه‌گذاران فراهم خواهیم کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: شرکت‌های تابعه شرکت عمران شهرهای جدید از در نظر گرفتن مشوق‌هایی خاص برای سرمایه‌گذاران خبر داد و این شرکت را متعهد به انجام این مشوق‌ها دانست.

نریمان در پاسخ به سوال یکی از سرمایه‌گذارن حاضر در نشست با تاکید بر این‌که برای ایجاد فضاهای آموزشی و ورزشی نهایت مساعدت را با سرمایه‌گذاران خواهیم داشت اعلام کرد: مساعدت‌های لازم با سرمایه‌گذاران در قراردادهای اولیه نیز لحاظ می‌شود و تسهیلات و تخفیفاتی برای این سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید درباره نحوه تامین تضمین بازگشت سرمایه در پروژه‌های مربوط به شهرهای جدید گفت: تلاش کرده‌ایم پروژه‌هایی را به سرما‌یه‌گذاران معرفی کنیم که توجیه اقتصادی و اقبال مردم داشته باشند. در سال‌های گذشته تحربه سود ۱۰۰ درصدی را در بخش مسکن داشته‌این و در شرایط فعلی سود حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد را می‌توانیم تضمین کنیم.

وی با بیان این‌که برای سرمایه‌گذاران معافیت‌های مالیاتی اعلام نمی‌شود گفت: قانون هم چنین اجازه‌ای نمی‌دهد اما قرارداد با سرمایه‌گذاران به گونه‌ای منعقد می‌شود که برای دو طرف برد - برد باشند.

نریمان مکانیزم سرمایه‌گذاری اراضی را نیز چنین تشریح کرد: طبق روال قانونی کارشناس‌های تعیین شده قیمت زمین را مشخص می‌کنند. ارزان‌ترین زمین‌ها امروزه در شهرهای جدید قرار دارند که قیمت آن‌ها را کارشناس‌ها تعیین می‌کنند. ضمن این‌که اراضی در اختیار شهرهای جدید به نسبت سایر زمین‌های شهری با شرایط یکسان با قیمت ارزان‌تری فروخته می‌شوند زیرا ما به دنبال جذب سرمایه‌گذار و توسعه شهرسازی هستیم.

وی درباره رویکرد جدید ساخت شهرهای جدید نیز توضیح داد: در نسل جدید شهرهای جدید رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته‌ایم که شهر تیس یکی از نمونه‌های نسل جدید شهرهای جدید است. در گذشته شهرهای جدید دولت محور بودند. دولت زمین را از سازمان ملی زمین و مسکن، منابع ملی یا سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تامین می‌کرد و این اراضی به سرمایه شهرهای جدید تبدیل می‌شد. اما در رویکرد جدید باید از پتانسیل بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی بهره بگیریم. 

لازم به ذکر است پروژه‌های قابل ارائه در همایش بین المللی فرصت‌های سرمایه گذاری در حمل و نقل، مسکن و شهرسازی در حوزه شهرهای جدید به شرح زیر است:

نسل دوم شهرهای جدید (طیس)، قطار برقی شهرهای جدید، محله پایدار هشتگرد، برزن چهارم فولادشهر،  محلات مسکونی مجلسی، برج‌های مسکونی بهارستان، راسته بازار پرند، مجتمع تجاری خلیج فارس پردیس، بیمارستان ۸۰۰ تختخوابی گلبهار، دهکده ورزش و سلامت گلبهار، پارک سلامت بینالود و دهکده توریستی و ورزشی صدرا.

این نشست تخصصی با حضور سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی در محل مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد و سایر پروژه‌های شرکت عمران شهرهای جدید در پنل روز دوم همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل و نقل، مسکن و شهرسازی ارائه خواهد شد. /