شناسهٔ خبر: 12659 - سرویس هوایی

گزارش پنل تخصصی معرفی پروژه‌های شهر فرودگاهی مطرح کرد-۲

فخریه کاشان: پیش بینی ۱.۲ میلیارد دلار سرمایه برای ساخت ترمینال «ایران شهر»/ ۴ ایستگاه مترو در فرودگاه امام (ره) دایر می‌شود/ روش‌های سرمایه‌گذاری برای ترمینال «ایران شهر»

پنل تخصصي معرفي فرودگاه امام خميني(ره) در همایش بين‌المللي معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشاور وزیر و رئیس شورای هماهنگی و سیاست گذاری تامین مالی خارجی پروژه های وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه برای احداث و تکمیل شهر فرودگاهی امام خمینی ۸ میلیارد دلار برآورد شده است، گفت: برای ساخت ترمینال «ایران شهر» ۱.۲ میلیارد دلار سرمایه با دوره ۶ ساله بازگشت سرمایه پیش بینی شده که دو روش سرمایه گذاری BOT و BLT برای ساخت این ترمینال قابل بررسی است.

به گزارش خبرنگار ستاد خبری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل و نقل، مسکن و شهرسازی، اصغر فخریه کاشان عصر روز شنبه ۱۱ مهر ماه در پنل تخصصی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی با بیان اینکه کل سرمایه پیش بینی شده برای احداث و تکمیل شهر فرودگاهی امام خمینی ۸ میلیارد دلار برآورد شده است گفت: احداث ترمینال «ایران شهر» در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی بخشی از فاز دوم توسعه شهر فرودگاهی است که به دلیل حجم مسافرانی که در حال حاضر در ترمینال فعلی این فرودگاه وجود دارد احداث این ترمینال را ضروری می سازد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سالانه حدود ۶ میلیون مسافر از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی جابجا می‌شوند ادامه داد: ترمینال «ایران شهر» که بخشی از پروژه‌های تعریف‌شده در مجموعه شهر فرودگاهی امام خمینی است با ظرفیت بیش از ۲۰ میلیون مسافر در سال طراحی شده است که به روش‌های سرمایه‌گذاری BOT (ساخت- بهره‌برداری- انتقال) یا BLT (ساخت- اجاره – واگذاری) ساخته می‌شوند.

مشاور وزیر و رئیس شورای هماهنگی و سیاست‌گذاری تامین مالی خارجی پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه تاکنون سه پروژه مطالعاتی برای ساخت ترمینال «ایران شهر» انجام شده است گفت: برای ساخت این ترمینال ۱.۲ میلیارد دلار سرمایه با دوره ۶ ساله بازگشت سرمایه پیش بینی شده است.

فخریه کاشان مساحت اختصاص یافته برای ساخت ترمینال «ایران شهر» را ۳۰۰ هزار مترمربع اعلام کرد و افزود: در مجموعه شهر فرودگاهی امام خمینی ۴ ایستگاه مترو در نظر گرفته شده است که یک ایستگاه برای ترمینال «ایران شهر» و سه ایستگاه دیگر در سایر نقاط فرودگاه احداث می‌شوند.  

وی با تاکید بر اینکه احداث ترمینال «ایران شهر» در فرودگاه امام یکی از مهمترین پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی است ادامه داد: این پروژه هم به صورت BOT و  هم به صورت BLT قابل اجرا است. در صورتی که سرمایه‌گذاران تمایل نداشته باشند ریسک عملیات را بپذیرند می‌توانند ترمینال «ایران شهر» را به صورت BLT اجرا کند. در این صورت پروژه بعد از اتمام به دولت اجاره داده می‌شود و سرمایه‌گذار در چند قسط سرمایه خود را دریافت می‌کند بنابراین دو روش سرمایه گذاری مذکور برای ساخت ترمینال «ایران شهر» بنا به پیشنهاد سرمایه گذار قابل بررسی است.

فخریه کاشان درباره تسهیلات در نظر گرفته شده برای سرمایه گذاران ساخت ترمینال «ایران شهر» گفت: بر اساس قانون جدید مالیات های مستقیم که از سال ۱۳۹۵ شمسی اجرا می شود سرمایه گذاران تا زمان بازگشت سرمایه معاف هستند.

نخستین همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری در حمل و نقل، مسکن و شهرسازی روز شنبه ۱۱ مهرماه آغاز به کار کرد و تا روز یکشنبه ۱۲ مهرماه ادامه دارد./