شناسهٔ خبر: 12692 - سرویس مسکن و شهرسازی

بت شکن در همایش معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری:

پیاده‌سازی روش جدید تامین مالی ساختاریافته در بانک مسکن/ روش‌های تامین مالی پروژه‌های زیرساختی و شهرسازی

محمد هاشم بت شکن مدیرعامل بانک مسکن از پیاده‌سازی روش جدید تامین مالی ساختاریافته در بانک مسکن خبر داد و گفت: تامین مالی برای پروژه‌های شرکت عمران شهرهای جدید، شرکت فرودگاه‌های کشور، شرکت راه‌آهن و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از برنامه‌های بانک مسکن در حوزه تامین مالی پروژه‌های زیرساختی مسکن و شهرسازی است.

به گزارش خبرنگار ستاد خبری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل و نقل، مسکن و شهرسازی، محمدهاشم بت شکن در دومین روز از همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل و نقل، مسکن و شهرسازی که صبح امروز یکشنبه ۱۲ مهر در محل مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد با اشاره به نقش نظام بانکی در توسعه مسکن و زیرساخت‌ها اظهار کرد: نظام بانکی و مالی کشور آماده هرگونه مشارکت در پروژه‌های زیرساختی، شهرسازی و مسکن است.

وی افزود: بانک‌ها و نهادهای فعال مالی کشور در چهار دسته اعطای مستقیم تسهیلات، خدمات تامین  مالی و سرمایه‌گذاری از دو مسیر انتشار اوراق بهادار و انتشار اوراق قرضه، تعهد پذیره‌نویسی اوراق بدهی ناشران و خدمات مصون‌سازی از طریق بازار مشتقه به وسیله انواع بانک‌ها ایفای نقش می‌کنند.

بت‌شکن گفت: خدمات بانک‌ها در حوزه تعهد پذیره‌نویسی اوراق بدهی ناشران بدین گونه است که اگر ناشری به دنبال تامین مالی پروژه‌های ریلی یا بنادر است اوراق مربوطه را منتشر می‌کند که بانک مسئولیت تضمین این اوراق را بر عهده دارد.

مدیرعامل بانک مسکن با بیان این‌که برای تامین مالی در پروژه‌های زیرساختی در کشور یک بسته تهیه شده است که بانک‌ها و سایر نهادهای مالی برای تامین مالی پروژه‌‍‌های عمرانی می‌توانند مشارکت کنند اظهار کرد: خوشبختانه آیین‌نامه اجرایی در این زمینه اوایل امسال در هیئت وزیران به تصویب رسید که منابع مالی به روش‌های آورده نقدی یا تسهیلات دریافتی با فروش سهام پروژه یا انتشار صکوک و سایر اوراق بهادار تامین می‌شود.

وی با اشاره به قانون ساماندهی و حمایت از عرضه مسکن در کشور گفت: در این قانون ابزارهای مختلف از جمله تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک بین طرف ایرانی و خارجی لحاظ شده است. همچنین برای بهسازی و نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری تدارک گسترده‌ای از حیث ابزارها دیده شده است که مهمترین آن‌ها مشارکت و جلب سرمایه‌گذار خارجی است.

مدیرعامل بانک مسکن خدمات بانکی در ایران را در دو حوزه خدمات بانکی با محوریت بازار پول و خدمات غیر بانکی با محوریت بازار سرمایه و بیمه عنوان کرد و ادامه داد: انواع خدمات تامین مالی در حوزه مسکن و زیرساخت به صورت متعارف یا به صورت ارائه راهکارهای جامع مطرح می‌شود. خدمات به صورت متعارف مشمول تسهیلات بانکی، افزایش سرمایه و انتشار محدود برخی اوراق می‌شود.

بت‌شکن به روش خدمات تامین مالی به صورت ارائه راهکارهای جامع اشاره کرد و ادامه داد: ارائه راه حل جامع و نوآورانه متناسب با شرایط است که بیشتر به منابع درونی اتکا دارد. روش‌های خدمات تامین مالی به صورت متعارف برای مشتریان انبوه، خدمات ساده و استانداردسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد در حالی که خدمات ارائه راهکار جامع به دنبال مشتریان خاص، محدود و یک سری از پروژه‌های پیچیده است که برای هر دو روش مذکور راهکارهای مختلف در نظر گرفته شده است.

وی خدمات بانکی را به دو بخش محصول محور برای افراد حقیقی و راه حل محور برای شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران تقسیم کردو گفت: بانک مسکن به عنوان بانک تخصصی و توسعه‌ای برای افراد حقیقی خدماتی چون صندوق پس‌انداز ساخت مسکن، مسکن یکم و صندوق‌های پس انداز جوانان را ارائه می‌دهد. همچنین برای شرکت‌ها و سرمایه‌گذارانی که مخاطبان اصلی پروژه‌ها هستند خدمات بانکی در حوزه‌های مدیریت دارایی، انتشار اوراق مشارکت و روش‌های مختلف سازمان‌یافته که مهمترین آن‌ها روش PPP (روش سرمایه‌‌گذاری مشارکت بخش خصوصی - دولتی) است ارائه می‌شود.

مدیرعامل بانک مسکن از پیاده‌سازی روش جدید تامین مالی تحت عنوان تامین مالی ساختاریافته (Structure Finance) خبر داد و گفت: هر پروژه شرایط و ویژگی‌های خاص خود را دارد بنابراین روش تامین مالی هر پروژه نیز خاص و متفاوت است.

بت‌شکن به برنامه‌های جاری بانک مسکن در حوزه تامین مالی زیرساخت‌ها اشاره کرد و گفت: تامین مالی برای پروژه‌های شرکت عمران شهرهای جدید، شرکت فرودگاه‌های کشور، شرکت راه‌آهن و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از برنامه‌های بانک مسکن در حوزه تامین مالی پروژه‌های زیرساختی مسکن و شهرسازی است.

وی گفت: بانک مسکن به همراه گروه مالی خود مدلی را طراحی کرده که قرارداد آن منعقد شده است و در مرحله عملیاتی قرار دارد. بر اساس این قرارداد تاسیسات روبنایی در شهرهای جدید مانند مدرسه، پاسگاه، درمانگاه و راه‌های دسترسی احداث می‌شود که در مقابله آن‌ها دارایی‌هایی با ظرفیت بالقوه مانند زمین‌ها با کاربری مسکونی، اداری و تجاری قرار دارد.

مدیرعامل بانک مسکن یادآور شد: مدل تامین مالی پروژه‌های مالی مذکور انتشار اوراق بهادار، تاسیس انواع صندوق و پرداخت تسهیلات و تهدات سندیکایی روش‌های تامین مالی این پروژه‌ها هستند.