شناسهٔ خبر: 12773 - سرویس مسکن و شهرسازی

پنل معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شرکت عمران و بهسازی شهری ایران؛

شرایط سرمایه‌گذاری در بافت‌های تاریخی و فرسوده/ تغییر نگاه‌ به ساخت‌وساز در بافت‌ تاریخی

پنل تخصصي معرفي پروژه‌هاي شرکت عمران و بهسازی در همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران بر لزوم مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های موجود در بافت‌های تاریخی و فرسوده تاکید کرد و گفت: در پروژه‌های بهسازی به دنبال رونق بخشیدن به این بافت‌ها هستیم.

به گزارش خبرنگار ستاد خبری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل و نقل، مسکن و شهرسازی،  محمدسعید ایزدی در پنل تخصصی سرمایه‌گذاری شرکت عمران و بهسازی شهری ایران که عصر دیروز یکشنبه ۱۳ مهر ماه در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد با بیان این‌که ۳۹ پروژه‌ای که شرکت عمران و بهسازی در این همایش معرفی کرد به عنوان نمونه انتخاب شده‌اند افزود: پروژه‌های شرکت عمران و بهسازی گستردگی بسیار زیادی دارند و بخش خصوصی عموما تمایل زیادی برای فعالیت در تمامی این پروژه‌ها که شامل ۱۳۰ هزار هکتار هدف می‌شوند را ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در بسیاری از مناطق هدف شرایط به گونه‌ای است که باید کار را با حضور شهرداری تا حد مطلوبی به پیش ببریم تا به تدریج زمینه را برای ورود بخش خصوصی آماده کنیم. آغاز فعالیت بخش خصوصی در این مناطق به اقدامات زیرساختی نیاز دارد تا بدین گونه پروژه‌ها را برای سرمایه‌گذار جذاب کنیم.

ایزدی با تاکید بر این‌که شرکت عمران و بهسازی شهری ایران اطلاعات کاملی از تمامی پروژه‌ها آماده کرده است از سرمایه‌گذاران برای حضور به این حوزه دعوت کرد و افزود: مشوق‌ها و سودآوری هر پروژه نیز مشخص شده است گرچه عده زیادی هستند که تصور می‌کنند سرمایه‌گذاری در بافت‌های ناکارآمد شهری سودآور نیست اما تلاش بر این بود پروژه‌هایی برای معرفی انتخاب شوند که شرایط لازم را داشته باشند و در کنارشان بتوان از مشوق‌ها و تسهیلات نیز برای ورود بخش خصوصی بهره برد.

وی یکی از مهمترین مشکلات پیش‌روی پروژه‌های این شرکت را تملک زمین عنوان کرد و گفت: تلاش می‌کنیم با ابزارهای قانونی در اختیار، شرایطی را فراهم آوریم که ساکنان این مناطق جابه‌جا نشوند. در پروژه‌هایی هم که برای بافت هدف ارزش آفرین باشند شرکت عمران و بهسازی شهری زمین را آماده می‌کند تا بتوانیم کار را با مشارکت بخش خصوصی به پیش ببریم.

ایزدی در پاسخ به یکی از سرمایه‌گذاران حاضر در این پنل که معتقد بود فعالیت در دو پروژه پنبه‌ریسه قزوین و منطقه ۱۲ بازار تهران متوقف شده است گفت: این پروژه‌ها با مشکلاتی روبه‌رو بودند که با گذشت زمان مشکلات را حل کردیم. در قزوین معارضات و مشکلاتی با شهرداری وجود داشت که در این رابطه و برای حل مشکلات موجود حدود ۱۰ روز پیش تفاهمنامه‌ای با شهرداری قزوین به امضا رساندیم.

وی درباره پروژه‌های بهسازی محله سیروس تهران نیز گفت: این پروژه در بافت تاریخی واقع شده است و ما تغییر نگاه به ساخت‌وساز را در این منطقه مدنظر داریم. در این منطقه به لحاظ زیرساخت و جمعیت محدودیت‌هایی داریم و با شهردار این منطقه نیز تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده است و می‌کوشیم در این محدوده پروژه‌ای متفاوت داشته باشد که منافعی را نیز برای ساکنان منطقه داشته باشد.

ایزدی فعالیت در بافت‌های تاریخی را متفاوت دانست و گفت: شاید مقیاس پروژه‌هایی که در این همایش به سرمایه‌گذاران معرفی کردیم بزرگ نباشد اما این پروژه‌ها در حوزه ساختمان‌های ارزشمند و تاریخی بسیار تاثیرگذارند. ضمن این‌که تلاش داریم پروژه‌‌هایی را به پیش ببریم که ساختمان‌های آن‌ها ثبت میراث فرهنگی نشده است اما احیای آن‌ها می‌تواند به بافت‌های هدف رونق بدهد.

پروژه‌های چندعملکردی موضوع دیگری بود که معاون وزیر راه و شهرسازی به آن پرداخت و گفت: بخشی از تجارب ما مربوط به پروژه‌های چند عملکردی مانند میدان فرش و چای کنار تبریز است. این پروژه‌ها شامل مواردی است که علاوه بر احیای بافت موارد دیگری مانند مجتمع خدماتی نیز در کنار پروژه در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان این‌که ثبت خانه‌ها مشکلی را برای سرمایه‌گذاران از نظر خرید و فروش ایجاد نمی‌کند افزود: یکی از اولویت‌های دولت یازدهم توسعه شهری است و ما نیز تلاش داریم نقش تسهیلگری را در این فرایند ایفا کنیم. /