شناسهٔ خبر: 12786 - سرویس جاده‌ای

کشاورزیان در پنل تخصصی سازمان راهداری اعلام کرد:

واگذاری دو آزادراه دولتی تهران - قم و کرج - قزوین به بخش خصوصی/ جایگزینی شرکت‌های بزرگ مقیاس به‌جای ۴ هزار شرکت کوچک

پنل راهداری رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با معرفی ابعاد دو آزادراه دولتی تهران - قم و کرج - قزوین این دو آزادراه را تمام دولتی خواند و گفت: این آزاد‌راه‌ها صد درصد دولتی هستند و ما این آمادگی را داریم تا آنها را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

به گزارش خبرنگار ستاد خبری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل و نقل، مسکن و شهرسازی، پنل تخصصی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در روز دوم همایش بین المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل و نقل، مسکن و شهرسازی برگزار شد.

داوود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این نشست تخصصی گفت: در حال حاضر ناوگان جاده‌ای عمومی کشور متوسط سن بالایی دارد و برنامه‌ریزی کرده‌ایم نسبت به نوسازی آن اقدام شود.

وی با بیان اینکه در شرایط تحریم امکان نوسازی ناوگان وجود نداشت، افزود: امیدواریم در فضایی جدید شرایط حضور کمپانی‌های غربی برای ساخت ناوگان در کشور فراهم شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور چند وجهی است که در یک سو سازندگان و در سوی دیگر کمپانی‌های داخلی قرار دارند.

کشاورزیان افزود: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به عنوان رگولاتور و تدوین کننده مقررات عمل می‌کند.

وی به احداث مجتمع‌های بین‌راهی رفاهی - خدماتی اشاره کرد و گفت:‌ سیاست ما در زمینه توسعه تیرپارک‌ها و مجتمع‌های خدماتی - رفاهی، استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است تا این مجتمع‌ها توسعه یابند.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت:‌ واگذاری‌ آزادراههایی که به صورت دولتی مدیریت می‌شوند در دستور کار سازمان راهداری به عنوان اولویت بعدی قرار داد.

کشاورزیان ادامه داد: در این راستاها آزادراههای تهران - قم و کرج - قزوین که در حال حاضر صد درصد دولتی هستند به بخش خصوصی واگذار می‌شوند تا بهسازی آنها انجام شود، ضمن آنکه اصل و سود سرمایه‌‌گذاری از محل اخذ عوارض تأمین خواهد شد.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۴ هزار شرکت حمل کالا و ۲ هزار و ۲۰۰ شرکت حمل مسافر در کشور وجود دارد که اغلب کوچک‌ مقیاس هستند، اما برنامه‌ریزی کرده‌ایم تعداد ناوگان افزایش یابد و از شرکت‌های بزرگ مقیاس استفاده کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:‌در ایران از حدود ۲۰ سال پیش قانونی تصویب شد مبنی براینکه بانک‌ها و مؤسسات خصوصی در احداث آزادراهها شرکت کنند؛ در حال حاضر غیر از دو آزادراه تهران - قم و کرج - قزوین بقیه آزادراهها با مشارکت بانک‌ها ساخته شده است.

کشاورزیان با بیان اینکه نرخ‌گذاری عوارضی آزادراهها در اختیار وزارت راه و شهرسازی است، گفت:‌تلاش کردیم معیارهای کارشناسی مبنای تعیین قیمت عوارضی و تعیین تعرفه قرار گیرد. در ۲ سال اخیر گام‌های مناسبی برای واقعی‌سازی تعرفه عوارض آزادراهی برداشته شده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای گفت: قطعاً با واگذاری دو آزاد راه مذکور به بخش خصوصی در کنار اجرای عملیات بهسازی عملیات مسیر موضوع تعریض آزادراه نیز توسط بخش خصوصی بررسی خواهد شد.

کشاورزیان افزود: سرمایه‌گذاری در حوزه ناوگان و مسافر از سوی بخش خصوصی بدین گونه است که سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، منابع مالی در اختیار سازنده قرار می‌گیرد و از آن محل اتوبوس و کامیون ساخته شده و در دوره ۵ ساله بازگشت اصل و سود سرمایه تضمین می‌شود. در واقع فروش ناوگان که از این محل تأمین می‌شود به صورت نقد و یا لیزینگ در اقساط ۵ ساله خواهد بود.

اولین همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل، مسکن و شهرسازی ۱۱ و ۱۲ مهرماه ۱۳۹۴ در سالن همايش‌های صدا و سيما برگزار شد./