شناسهٔ خبر: 12812 - سرویس استان‌ها

در ۶ ماه نخست سال جاری به ثبت رسید:

رشد دو هزار درصدی تخلیه مواد نفتی‌ و ترانزیتی در بندر انزلی

بندر انزلی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان از رشد دو هزار درصدی بندر انزلی در تخلیه مواد نفتی‌ و ترانزیتی در ۶ ماه نخست سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،سیدعلی نعیمی در این خصوص اعلام کرد: در ۶ ماه امسال ۱۰۳ هزار و ۲۴۲ تن مواد نفتی‌، ترانزیتی در بندرگاه انزلی تخلیه شده که در مقایسه با چهار هزار و ۹۱۱ تن سال گذشته بالغ بر دو هزار درصد رشد را شاهد بوده‌ایم‌.

وی افزود‌: واردات مواد نفتی نیز که نیمه نخست سال گذشته صفر بود، در فصول بهار و تابستان امسال به سه هزار و ۶۵۸ تن با صددرصد رشد رسیده است‌.

نعیمی با بیان این که در ۶ ماه اول سال جاری تمامی تخلیه و بارگیری کالا در بندرگاه انزلی حدود یک میلیون تن بوده است، بیان کرد: واردات صورت گرفته در بندر انزلی شامل آهن‌آلات‌، چوب و تخته‌، گندم، جو‌، مواد شیمیایی و معدنی‌، مواد نفتی و ... بوده است که عمدتا این کالاها از روسیه با سهم ۶۹ درصدی و پس از آن قزاقستان‌، ترکمنستان و آذربایجان وارد شده است‌.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان کالاهای بارگیری شده به کشتی را شامل میوه و تره‌بار‌، خشکبار، کود شیمیایی، مواد شیمیایی و معدنی‌، مصالح ساختمانی‌، خودرو و... برشمرد و ادامه داد: مقصد اصلی کالاهای صادر شده عمدتا قزاقستان، روسیه‌، آذربایجان و ترکمنستان بوده است.

نعیمی، شمار کشتی‌های پهلو گرفته در بندرگاه انزلی در این ۶ ماه را ۳۷۶ فروند و تعداد کامیون‌های بارگیری شده را ۴۳ هزار و ۹۰ دستگاه اعلام کرد و گفت: به منظور کمک به رونق فعالیت‌های بندری مذاکرات متعددی با تجار‌، صاحبان صنایع انجام شده که امیدواریم با اتصال بندرگاه انزلی به راه‌آهن سراسری و همچنین فضای ایجاد شده پس از لغو تحریم‌ها شاهد ارتقای عملکرد این بندرگاه باشیم.

 بندرگاه انزلی با ۱۰ پست اسکله باری و یک پست اسکله مسافری با سابقه‌ترین بندرگاه ایرانی حاشیه خزر به شمار می‌رود که در برنامه توسعه آینده به ۲۰ پست اسکله ارتقاء خواهد یافت./