شناسهٔ خبر: 128291 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی:

استفاده از روش‌های نوین تامین مالی و مشارکت در ساخت مسکن در شهرهای جدید/ ساخت شهرهای جدید مولد در سواحل

ببینید | جلسه هم‌اندیشی مدیران عامل شهرهای جدید وزیر راه و شهرسازی تغییر الگوی قیمت سازی و قیمت‌گذاری در حوزه مسکن را برای توقف روند افزایش قیمت ضروری دانست و بر استفاده از روش‌های تامین مالی نوین و متفاوت در ساخت مسکن توسط شرکت عمران شهرهای جدید تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در جلسه هم‌اندیشی مدیران عامل شهرهای جدید سهم شهرهای جدید از طرح نهضت ملی مسکن با احتساب مسکن مهر را ۶۶۰ هزار واحد دانست و گفت: تکمیل و احداث این تعداد واحد مسکونی در اولویت کار شرکت عمران شهرهای جدید قرار دارد.

بذرپاش با اشاره به ظرفیت‌های گسترده شهرهای جدید اظهار کرد: باید مدل‌های نوین تامین مالی و  روش‌های جدید ساخت مشارکتی از جمله حضور بانک‌ها و مشارکت انبوه سازان در ساخت مسکن در پیش گرفته شود چرا که با انجام توافق‌های بزرگ هم مولدسازی، هم تحقق سهم شهرهای جدید در نهضت ملی مسکن و هم جبران کمبود آورده متقاضیان محقق می‌شود.

وی افزود: با وجود منبعی مثل زمین در شهرهای جدید، شرایط برای استفاده از روش‌های جدید تامین مالی، بیشتر فراهم است. اگرچه هزینه زیرساخت‌ها در شهرهای جدید بیشتر است اما مشکلاتی نظیر الحاق به محدوده وجود ندارد.

ساخت شهرهای جدید مولد در سواحل

بذرپاش در بخش دیگری از سخنان خود به احداث شهرهای مولد با همکاری وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: شهر مولد کشاورزی چندی پیش در بخش دلوار شهرستان تنگستان افتتاح شد.

وی ایجاد شهرهای مولد را پروژه مثبتی دانست و افزود: درصورت لزوم می‌توان موضوع ساخت شهرهای مولد در حاشیه دریای عمان و خلیج را در دستور کار قرار داد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وسعت ۱۹۰۰ کیلومتری سواحل از شلمچه خوزستان تا بندر گوادر، خاطر نشان کرد: امکان استفاده از بیش از دو سوم این ظرفیت برای احداث شهرهای مولد وجود دارد. همچنین می‌توان هر یک از این شهرهای جدید در سواحل را احداث کرد.

به گفته بذرپاش، حضور سرمایه‌گذاران استانی و استانداران در این پروژه‌ها علاوه بر تسریع ساخت به رونق اقتصاد دریا نیز کمک خواهد کرد.

وی در ادامه بر طرح ایده‌ها و پیشنهادات برای مولد سازی منابع شرکت عمران شهرهای جدید تاکید کرد.

وزیر راه و شهرسازی اجرای الگوی توسعه فرهنگی_ اجتماعی شهرهای جدید با تشکیل قرارگاه ویژه و توسعه زیرساخت‌های اجتماعی برگزاری رویدادهای فرهنگی و استفاده از ظرفیت جامعه روحانیون و ... برای تقویت زیست مؤمنانه در این شهرها را یکی از موضوعات مهم در شهرهای جدید دانست و گفت: در این خصوص باید از صاحبان ایده و روش‌های مبتکرانه استفاده کرد.