شناسهٔ خبر: 12897 - سرویس جاده‌ای

عطرچیان درگفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

تجارت ۱.۵ میلیارد دلاری میان ایران و افغانستان در سال/ تردد سالانه ۱۵۰ هزار کامیون بین دو کشور/ تأثیر مثبت کریدور چابهار بر مناسبات منطقه

محمد جواد عطرچیان مدیركل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی با بیان اینکه سالانه حجم تجارت زمینی میان ایران و افغانستان ۱.۵ میلیارد است٬ پیش بینی کرد کهبا امضای موافقتنامه تاسیس کریدور حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت بین سه کشور ایران، افغانستان و هند (کریدور چابهار) این رقم به افزایش چشمگیری یابد.

محمدجواد عطرچیان درگفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره میزان ترانزیت جاده‌ای بین دو کشور ایران و افغانستان گفت: سالانه ۱۵۰ هزار کامیون بین ایران و افغانستان تردد می‌کنند که این ترددها از سه مرز میلک، ماهیرود و دوغارون صورت می‌گیرد.

وی افزود: حجم تجارت ایران و افغانستان حدود ۱.۵ میلیارد دلار در سال بوده و پیش بینی می‌شود که با امضای موافقتنامه تاسیس کریدور حمل و نقل بین المللی و ترانزیت بین جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری هند (کریدور چابهار) این رقم افزایش یابد.

مدیركل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه  در حال حاضر سالانه حدود ۶۸ هزار کامیون ایرانی به مقصد شهرهای اسلام‌قلعه و زرنج کشور افغانستان تردد کنند٬ ادامه داد: همچنین ۸۳ هزار کامیون افغان سالانه به ایران می‌آیند که کالاهای ترانزیتی و صادراتی را جابه‌جا می‌کنند؛ با امضای توافقنامه کریدور حمل و نقل بین المللی چابهار قطعا این سهم رشد چشمگیری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه توافقنامه سه کشور جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری هند موجب رشد ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی منطقه چابهار و استان سیستان و بلوچستان خواهد شد٬ گفت: به محض اینکه این موافقتنامه پس طی مراحل کارشناسی نهایی شود برای امضای مقامات عالی رتبه اجرایی سه کشور آماده می‌شود.

عطرچیان با یادآوری بین المللی بودن موافقنامه مذکور٬ تأکید کرد: این سند بین المللی باید در پارلمان‌های سه کشور نیز تأیید و پس از آن کارهای اجرایی آغاز شود؛ البته به طرف‌ افغان و هندی طی مذاکراتی که وجود داشت اعلام شد سه مرز زمینی میلک، ماهیرود و دوغارون ایران آمادگی ارائه خدمات ترانزیتی را دارند.

مدیركل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد: هندی‌ها بسیار علاقه‌مند هستند که  با افغانستان از طریق بندر چابهار ارتباط داشته باشند و ما نیز از این مسئله استقبال می‌کنیم چرا که علاوه بر مسائل اقتصادی از لحاظ اجتماعی و امنیتی نیز موافقتنامه مذکور تأثیرات مثبت زیادی دارد.

نخستين اجلاس كارشناسی موافقتنامه همكاری‌های حمل‌ونقل بين المللی و ترانزيتی ايران٬ افغانستان و هند موسوم به موافقتنامه چابهار اوایل مهرماه در محل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برگزار شد./