شناسهٔ خبر: 13007 - سرویس جاده‌ای

عطرچیان خبر داد:

راه‌اندازی كريدور جديد ترانزيتی ايران و بلغارستان

محمدجواد عطرچیان نشست مشترک مسئولان ایران و بلغارستان برای امضا سند يادداشت تفاهم همكار‌ی‌های حمل‌ونقلي برگزار و طرفين بر راه‌اندازی كريدور ايران – بلغارستان توافق كردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومي سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي كشور، محمدجوادعطرچيان مديركل دفتر ترانزيت و پايانه هاي مرزي سازمان كه از طرف وزارت راه و شهرسازي نسبت به امضاء سند يادداشت تفاهم راه اندازي اين كريدور اقدام كرد، گفت:  كريدور ترانزيتي ايران – آذربايجان - ارمنستان – گرجستان – درياي سياه-بلغارستان به صورت چندوجهي در جريان ملاقات اخير هيئت‌هاي حمل و نقلي دو كشور مورد توافق قرار گرفت. اين كريدور با عبور از كشورهاي حوزه قفقاز به گرجستان متصل و از طريق عبور از درياي سياه به كشور بلغارستان و در ادامه به كشورهاي اروپاي مركزي و شمالي امتداد مي‌يابد.

وي اعلام كرد: اين مسير مي‌تواند با توسعه كشتي‌هاي رو- رو در درياي سياه و تسهيلات ويزايي جانشين مسير تركيه شود.

عطرچيان اظهار کرد: مقررگرديد با توجه به توافقات اوليه پنج كشور ايران ، بلغارستان ، گرجستان ، آذربايجان و ارمنستان براي تأسيس اين كريدور به زودي پيش نويس متن موافقتنامه كريدور فوق توسط سازمان راهداري و حمل ونقل جاده‌اي تهيه و به عنوان يك سند حمل ونقل چندوجهي براي اعلام نظر و جمع بندي نهايي و برگزاري كنفراس مشترك دراين زمينه در تهران به كشورهاي فوق الذكر ارسال شود.

وي افزود: همچنين مقرر شد پس از نهايي شدن سند موافقتنامه در سال ۲۰۱۶ اين موافقتنامه به امضاي وزراي حمل ونقل كشورهاي عضو رسيده و فعال سازي كريدور جديد آغاز شد.

راه اندازي و تأسيس اين كريدور با كشورهاي عضو نامبرده، نقش بسيار مهمي در توسعه مناسبات حمل ونقلي و همگرايي و همكاريهاي حمل ونقلي بين المللي و ترانزيتي كالا و مسافر در منطقه خواهد داشت./