شناسهٔ خبر: 13010 - سرویس بنادر و دریانوردی

رضوانی خبر داد:

آمادگی بندر چابهار برای ورود سرمایه‌گذاران چینی

بندر چابهار معاون اداره همکاری اقتصادی خاورمیانه و رئیس انجمن سرمایه گذاران چین به همراه سیاوش رضوانی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان از طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار بازدید کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی٬ وانگ جونگ شینگ معاون اداره همکاری اقتصادی خاورمیانه در این بازدید گفت : طی برآوردی که ما در حال حاضر از این بندر تا زمان بهره برداری از آن داریم چیزی حدود ٨٠٠ میلیون دلار تا یک میلیارد دلار سرمایه نیاز است. هدف ما این است که کالا مستقیماً از چین به بندر چابهار بیاید.

وانگ جونگ شینگ اظهار کرد: با توجه به پدیده دزدی دریایی در دریای مدیترانه و خلیج عدن کشور چین به دنبال بندر پشتیبان و مناسبی هست تا دسترسی خود به آسیای مرکزی و افغانستان و دسترسی آسان به انرژی داشته باشد و از طرفی دولت چین طبق سیاستهای رئیس جمهوری خود به دنبال احیای راه ابریشم قدیم و راه ابریشم دریایی در این منطقه است.

وی افزود: بندر گوادر پاکستان در اختیار چینی ها قرار دارد اما این برای ما کافی نیست چون چابهار به یک بندر ایده آل تری برای کشور ما است و ما در این مورد تبادل نظرهایی با مقامات روسیه داشته ایم.

در ادامه سیاوش رضوانی مدیرکل بنادر و دریانوردی در این نشست با تشریح اقدامات صورت گرفته در این بندر گفت: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در حال حاضر ٦٢ درصد پیشرفت دارد و تا نیمه اول سال ٩٦ فاز اول بندر به بهره برداری می رسد و ما شاهد پهلوگیری کشتی های پاناماکس و سوپر پاناماکس خواهیم بود.

رضوانی گفت: کلیه تجهیزات تخلیه و بارگیری بندر شهید بهشتی به تعداد ١١٠ قطعه به روز دنیا ،سفارش خریدآن انجام شده و در یک سال آینده وارد بندر خواهد شد .

رضوانی گفت: ما آماده هرگونه سرمایه گذاری چین و سایر کشورها در بندر چابهار هستیم زیرا در شرایط پساتحریم ما به کشوری که با عزم جدی وبه دور از حرف وارد کار عملیاتی شود استقبال می‌کنیم.

مدیرکل بنادرو دریانوردی گفت: فرصت پیش آمده فرصت مغتنمی است چون طرح توسعه بندر شهید بهشتی یک پروژه ملی است و سرمایه گذاری به صورت کوتاه مدت ، بلند مدت و میان مدت در این بندر می تواند انجام شود زیرا به همان اندازه بندر چابهاردر سطح کلان ازآن به عنوان یک بندر استراتژیکی تعریف شده دولت ایران به همان اندازه گامهای اساسی در توسعه آن برداشته است.

رضوانی اظهار کرد: چابهار هم از لحاظ مسافت و هزینه برای کشور چین مقرون به صرفه هست و ما آمادگی حضورسرمایه گذاران کشور چین و شرکتهای فعال آن در زمینه های بندر، تجهیزات و سرمایه گذاری به روش BOT هستیم./