شناسهٔ خبر: 13075 - سرویس مسکن و شهرسازی

مظاهریان در گفتگو با پایگاه خبری تشريح كرد:

بررسی علل توقف انتخابات نظام مهندسی ۱۶ مهر توسط گروه کارشناسی/ انتخابات در سه استان باقیمانده به صورت دستی برگزار می‌شود

حامد مظاهریان معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه گروهی کارشناسی برای بررسی علل لغو انتخابات هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان در سه استان تهران، گیلان و فارس تشکیل شده است گفت: با موافقت هیات اجرایی و برای شفاف‌سازی حداکثری در رای‌گیری و شمارش آرا مقرر شد انتخابات در این سه استان‌ به صورت دستی اما مکانیزه انجام شود.

حامد مظاهریان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره انتخابات نظام مهندسی ساختمان گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان سازمانی غیردولتی و حرفه‌ای است و هر سازمان حرفه‌ای نیز اعتبار خود را از اعضای خود می‌گیرد. در حقیقت به میزانی كه اعضا بتوانند در سازمان حضوری پررنگ و نقش‌آفرین داشته باشند آن سازمان با اتكا بر حضور اعضای حرفه‌مند خود قدرتمندتر خواهد بود. یکی از مظاهر دخالت و نظارت اعضا، انتخابات هیات‌مدیره سازمان است و از این رو انتخابات در نظام مهندسی ساختمان اهمیت پیدا می كند. مشاركت گسترده نشان می‌دهد كه اعضاء سازمانی دارند که برایشان مهم است و همین مساله نیز موجب ترغیب اعضا برای محقق‌سازی اهداف سازمان خواهد شد. بنابراین کمیت و کیفیت مشاركت اعضا را می‌توان از سنجه‌‍‌های ارزیابی میزان موفقیت عملكرد سازمان نظام مهندسی ساختمان تلقی کرد. تجربه نشان داده است که مشارکت اعضا با میزان شفافیت اعمال شده در تصمیم‌گیری‌ها و عملکردها رابطه مستقیم دارد. به همین‌خاطر شفافیت در برگزاری انتخابات اهمیت دارد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی افزود: در این دوره دو هزار و ۴۶۴ کاندیدا در هفت رشته برای تصاحب ۳۶۷ پست هیات مدیره رقابت ‌کردند به عبارتی برای هر سمت در هیات مدیره هفت و شش دهم نفر نامزد وجود داشت. اگر این میزان مشارکت را با دیگر تشکل‌های غیردولتی که گاهی تنها به تعداد سمت‌ها کاندیدا وجود دارد مقایسه کنیم به اهمیت سازمان نظام مهندسی برای اعضایش پی می‌بریم. انتخابات نظام مهندسی در ۲۸ استان برگزار شد و در سه استان تهران، گیلان و فارس برای اطمینان و صیانت از آرای مهندسان توسط هیأت‌های اجرایی و نظارت سه استان متوقف شد.  

وی درباره علل توقف انتخابات هفتمین دوره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌های تهران، گیلان و فارس مورخ ۱۶ مهرماه و برگزاری انتخابات مجدد در ۲۳ مهرماه گفت: در باور ما مهندسان، رخ دادن اشکال فنی در عملیات مهندسی دور از ذهن نیست اما آن چه اهمیت دارد فرآیند مواجهه و نحوه رسیدگی به آن است. از نقطه نظر مهندسی فرآیند رسیدگی به بروز اشكال فنی معمولاً بدین نحو است که ابتدا گزارش‌هایی از گروه‌های درگیر در موضوع درخواست می‌شود. این گزارش‌ها که اولیه خواهند بود به مشاهدات و بیان واقعه و ابعاد آن می‌پردازد. مراحل بعدی شامل تحلیل واقعه، مشخص‌کردن نواقص، کاستی‌ها، مسئولیت‌ها و آموختن از آن برای تجربیات بعدی است. در طی همین مراحل با اعمال ضرایب امنیتی مناسب، زمینه برای ادامه عملیات (در این مورد خاص انجام رای‌گیری) فراهم می‌شود. از روزهاي ابتدايي هفته جاري کمیته‌ای کارشناسی برای رسیدگی به موضوع و تهیه گزارش در وزارت راه و شهرسازی تشکیل و شروع به فعالیت کرده است.

مظاهریان ادامه داد: برگزاری انتخابات سراسری و تمام الکترونیکی تصمیم بزرگی در این دوره از انتخابات بود اگرچه انجام آن در برخی از استان‌ها با اختلال مواجه شد اما اهمیت پرداختن به آن همچنان پابرجاست. فرضیه‌های مختلفی برای بروز این اشکال قابل طرح است كه دایره آن از توطئه، خرابکاری یا سهل‌انگاری تا ضعف زیرساخت‌های اینترنتی در کشور و دانش فنی را می‌تواند در بر بگیرد. درخواست من این است كه قبل از هرگونه پیش داوری اجازه دهیم كمیته کارشناسی موضوع را بررسی کند و گزارش خود را ارائه دهد.

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اختلال در اجرای انتخابات نظام مهندسی که به صورت الکترونیکی طراحی شد اتفاق ناخوشایندی برای ما مهندسان تلقی می‌شود و شخصاً تأسف خود را ابراز می‌كنم. با وجود تلاش ۶ ماهه همکاران در معاونت مسکن و ساختمان و ادارات کل استانی برای برگزاری مناسب انتخابات وقوع اشکال فنی غیر قابل پیش‌بینی، بیشتر از هر کس برای من و همکارانم باعث تاسف شد و خود را ملزم می‌دانم تا مشخص شدن نحوه بروز، دلایل و ابعاد این واقعه و انتشار گزارش موضوع را پیگیری کنم.

مظاهریان درباره تجربیات شرکت مجری پیاده‌سازی نرم افزار الکترونیکی انتخابات هفتمین دوره نظام مهندسی ساختمان كه با اختلال مواجه شد گفت: شرکت طرف قرارداد تجربه برگزاری دو دوره موفق انتخابات در چندین استان كشور را داراست و رزومه قابل قبولی داشت. بر پایه همین رزومه قرارداد اصلی برای برگزاری انتخابات بین شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و شركت مزبور منعقد شد.

وی با اشاره به اینکه در ساعات اولیه برگزاری انتخابات هفتمین دوره نظام مهندسی ساختمان تصور بر این بود که مشکل اندک و با کمی تامل قابل حل است افزود: در عمل به دلیل باقی ماندن مشکل در سه استان و گزارشات واصله از هیات‌های‌ اجرایی مشخص شد كه برای اطمینان كامل از صحت انتخابات و صیانت از آرای اعضا و دوری از هر گونه شائبه، انتخابات در سه استان متوقف شده و در اسرع وقت در روز دیگری برگزار شود.

هیات اجرایی در مورد شیوه برگزاری در استان‌ها تصمیم‌گیری می‌کند

مظاهریان با اشاره به اینکه بر اساس ماده ۱۳ قانون نظام مهندسی وظیفه برگزاری انتخابات بر عهده هیات‌های اجرایی است و اگر آنها تشخیص دهند نقص عمده‌ای وجود دارد می‌توانند درخواست توقف در انتخابات بدهند افزود: به دلیل بروز مشکل فنی و با درخواست هیات‌ اجرایی، دستگاه نظارت به نیت صیانت از آرا پذیرفت تا انتخابات در سه استان تهران، گیلان و فارس متوقف شود. در عین حال در ۲۸ استان کشور هیات‌های اجرایی باور یافتند که قادر به صیانت از آرا هستند بنابراین انتخابات در این استان‌ها برگزار شد.

وی اظهار کرد: با موافقت هیات اجرایی استان تهران و برای شفاف سازی حداکثری در رای‌گیری و شمارش آرا مقرر شد انتخابات تهران به صورت دستی اما مکانیزه انجام شود. همین شیوه نیز در استان‌های گیلان و فارس پیاده می‌شود طبعاً ریسک بروز خطا در انتخابات در این شرایط کمتر خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که نحوه رسیدگی به شکایات بر اساس قانون روشن است ادامه داد: ماهیت انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان استانی است و شکایات نیز باید استانی پیگیری و دنبال شوند. رسیدگی به شکایات هر استان در همان استان صورت می‌گیرد. اعتراضات در فرصتی پنج روزه از سوی معترضان به هیات‌های اجرایی ارایه  می‌شود و بررسی نیز در فرصتی یك هفته‌ای پیگیری و انجام می‌شود. 

مظاهریان تاکید کرد: در مورد نحوه برگزاری انتخابات در استان‌ها، هیات‌های اجرایی تصمیم‌گیرنده نهایی هستند. همچنین بر مبنای شیوه‌نامه ابلاغی در سه استان تهران، گیلان و فارس اعضا می‌توانند تا ۸ صبح روز چهارشنبه ۲۲ مهرماه تبلیغات داشته باشند و در روز پنج شنبه ۲۳ مهرماه انتخابات انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: تعداد حوزه‌های رای گیری در تهران ۳۱ حوزه بوده و امکان جابه‌جایی به صورت محدود در مکان حوزه‌های رای‌گیری وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تبلیغات انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان در استان‌ها بر مبنای شیوه‌نامه ابلاغی است و جای سپاسگزاری خواهد بود که جامعه مهندسی ضوابط مربوط به تبلیغات انتخاباتی را رعایت کنند و به اخلاق انتخاباتی وفادار بمانند. ضمنا برای کاهش تخلف در فضای خارج از حوزه‌های رای‌گیری همکاری موثر نیروی انتظامی درخواست شده که با توجه به هماهنگی به عمل آمده امید است این گونه مشکلات به حداقل ممکن برسد. /