شناسهٔ خبر: 130762 - سرویس استان‌ها

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی در جلسه ستاد سفرهای نوروزی شهرستان ورزقان افزود:

نباید از فرهنگ‌سازی رانندگی ایمن، از برنامه‌های فرهنگی و رسانه‌ها غافل شویم

بازدید همزمان با سفر مدیر کل راه وشهرسازی به شهرستانها جلسه ستاد سفرهای نوروزی با حضورمعاون عمرانی استاندار، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، نماینده و فرماندار شهرستان ورزقان و دیگر مسئولین شهرستانی برگزار شد.

به گزارش پایگاه وزارت راه و شهرسازی (آذربایجان شرقی)، در این جلسه مدیر کل راه و شهرسازی استان در جلسه ستاد سفرهای نوروزی شهرستان ورزقان افزود: یکی از اقدامات مهم در جهت کاهش حوادث رانندگی که منجر به فوت در محورهای مواصلاتی آذربایجان‌شرقی می باشد فرهنگ‌سازی رانندگی ایمن از طریق برنامه‌های فرهنگی و رسانه‌ها است.

امیر بخشی زاده مدیر کل راه و شهرسازی استان ضمن تبریک سال نو و تشکر از خدمات دهی تمامی عوامل شهرستان ورزقان در ستاد دهی سفرهای نوروزی به مسافران افزود: شهرستان ورزقان با بودن جاذبه های گردشگری بسیار مسافران زیادی را به خود اختصاص داده است .

وی افزود:  جاده خواجه-ورزقان به طول ۴۸ کیلومتر تنها راه مواصلاتی منتهی به منطقه ورزقان و مجتمع معدنی مس سونگون است که از زمان بهره برداری این مجتمع به یکی از محورهای پرتردد و دارای حجم ترافیکی بالا تبدیل شده و به دلیل عدم برخورداری از استانداردهای لازم یکی از جاده‌های حادثه خیز استان محسوب می‌شود. بر این اساس در سال ۱۳۸۹ ضرورت تبدیل این محور کم عرض و دوطرفه به بزرگراه در دستور کار مسئولین وقت قرار گرفت و مقدمات اجرایی آن با سرمایه­‌گذاری مجتمع معدنی مس سونگون و کارفرمایی اداره کل راه و شهرسازی استان کلید خورد.

بخشی زاده   با بیان این‌که بیشترین آمار آسفالت‌ریزی راه‌های روستایی کشور متعلق به آذربایجان‌شرقی است، افزود: آسفالت‌ریزی راه‌های روستایی موجب شده تا سرعت حرکت خودروها از حالت مطمئنه خارج شود و از طرفی سرقت تابلوهای راهنمایی و رانندگی و تابلوهای هشداردهنده در محورهای روستایی موجب بروز حوادث رانندگی می‌شود.

در ادامه این جلسه  جبارعلی ذاکری معاون عمرانی استاندار با تاکید بر اینکه شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی باید برای مدیریت بار ترافیکی ناشی از بازگشت مسافران نوروزی به جهت پیشگیری از حوادث رانندگی منجر به فوت یا جراحت در حالت آماده‌باش قرار گیرند، افزود: حضور پلیس در محورهای مواصلاتی عامل مهم بازدارنده از شکل‌گیری حوادث رانندگی است.

وی  گفت: با وجود افزایش تردد جاده ای ۴۴ درصدی تعطیلات نوروزی در این استان نسبت به مدت مشابه سال قبل، تلفات جانی فوتی ۵۰ درصد کاهش یافته است.

ذاکری با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی از نظر حجم تردد خودروها در محورهای مواصلاتی در کشور دارای رتبه هفتم است، ادامه داد: در محورهای مواصلاتی اهر، مراغه، هشترود و شبستر در سفرهای نوروزی شاهد حوادث رانندگی منجر به فوت بودیم که این شهرستان‌ها برای کاهش حوادث رانندگی در محورهای مواصلاتی باید برنامه کوتاه‌مدت ارایه دهند و در کارگروه استانی نیز برای پیشگیری از حوادث رانندگی برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت تدوین می کنیم.