شناسهٔ خبر: 13108 - سرویس شرکت‌ها

یک مقام فرابورس اعلام کرد:

عرضه هزار میلیارد تومان «اخزا ۲» در آبان با هدف تسویه مطالبات پیمانکاران راه‌و‌شهرسازی/ سود اوراق اسناد خزانه ۳ درصد بیشتر از سود سپرده بانکی

علیرضا توکلی کاشی یک مدیر شرکت فرابورس از عرضه اوراق اسناد خزانه اسلامی مرحله دوم با نماد «اخزا ۲» در آبان ماه از طریق فرابورس خبر داد.

علیرضا توکلی‌کاشی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره عرضه اسناد خزانه اسلامی در فرابورس اظهار کرد: اسناد خزانه اسلامی در تاریخ ۲۳ شهریور امسال در فرابورس پذیرش و نخستین عرضه اسناد خزانه اسلامی با نماد «اخزا ۱» در هشتم مهر انجام شد.

رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس با بیان اینکه در این عرضه، هر ورقه اسناد خزانه اسلامی به مبلغ ۹۰۰۵۰۰ ریال (۹۰ هزار و ۵۰ تومان) کشف قیمت شد، گفت: نرخ بازده (سود) مؤثر کشف شده اسناد خزانه اسلامی ۲۶.۱ درصد و نرخ سود معادل بانکی آن ۲۳.۴ دهم درصد است.

وی نرخ سود اسناد خزانه اسلامی را سه درصد بالاتر از سود سپرده بانکی ذکر كرده و خاطرنشان کرد: برای محاسبه نرخ بازده (سود)، فرمول‌های مختلفی وجود دارد و اگر بخواهیم نرخ سود انواع اوراق را با هم مقایسه کنیم باید از یک فرمول استفاده شود که این کار در حال حاضر در سایت فرابورس و در قسمت «محاسبه بازده اوراق» انجام شده و مردم می‌توانند نرخ سود بيش از ۴۰ نوع اوراق منتشر شده در فرابورس را مشاهده كرده و با یکدیگر مقایسه کنند. 

توکلی در تشریح علت تفاوت سه درصدی نرخ سود شبکه بانکی و نرخ بازده اسناد خزانه اسلامی اظهار کرد: اسناد خزانه اسلامی بعد از ۵۱ سال از انتشار قبلی ـ كه در سال ۱۳۴۳ انجام شده بود ـ در سال جاری انجام شده است و به نوعی می‌توان آن را اولين انتشار اين نوع از اوراق به حساب آورد. طبيعی است كه به دليل ناآشنا بودن مردم و سرمايه‌گذاران با اين اسناد و به خصوص با توجه به اينكه اين اسناد فاقد كوپن سود و پرداخت‌های دوره‌ای نيز هست، افراد كمتری نسبت به خريد آن اقدام كردند و كمبود تقاضا سبب كاهش نسبی قيمت اين اوراق و در نتيجه افزايش نرخ بازده سه درصدی آن در مقايسه با نرخ سپرده‌های بانكی شده است.

وی افزود: علاوه بر اين در شبکه بانکی سودها به صورت ماهانه بازپرداخت می‌شود در صورتی كه اسناد خزانه اسلامی سود بين دوره‌ای ندارد و تمام مبلغ در پايان دوره ـ در زمان سررسيد اسناد خزانه اسلامی ـ به سرمايه‌گذار پرداخت می‌شود و همين موضوع سبب تفاوت نرخ بازده خواهد شد. به عنوان مثال اگر از يك طرف، یک سپرده بانکی با نرخ سود ۲۰ درصدی و پرداخت سود ماهانه داشته باشیم و از طرف ديگر نيز اوراق ديگری با سود ۲۰ درصد داشته باشيم که کل سود را یکجا و در پایان سال پرداخت كند، طبيعی است که نرخ بازده مؤثر آنها متفاوت خواهد بود و نرخ سود مؤثر سپرده‌ای كه به صورت ماهانه سود را پرداخت می‌كند بالاتر خواهد بود اما اگر نرخ سود سپرده دومی مثلا ۲۳ درصد باشد، در اين صورت علی‌رغم عدم پرداخت سود در طی دوره، به دليل بالاتر بودن نرخ سود، ترجيح بر سپرده دومی خواهد بود.

کارشناس ارشد بازار سرمایه ادامه داد: نرخ سود مؤثر یک سپرده بانکی با نرخ ۲۰ درصد، ۲۱.۹ درصد است که نشان می‌دهد نرخ سود مؤثر با نرخ سود اعلام شده فرق دارد.

این مقام شرکت فرابورس ایران با بیان اینکه قرار است اوراق جدید اسناد خزانه اسلامی با نماد «اخزا ۲» از سوی دولت به پيمانكاران وزارت راه و شهرسازی واگذار شده و اين اوراق در آبان ماه از طریق فرابورس عرضه شود، تأکید کرد: میزان این اوراق هزار میلیارد تومان است؛ عرضه این اوراق بر اساس قانون بودجه سال ۹۴ است که در آن مجلس به دولت مجوز انتشار و عرضه پنج هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی را داده است.

مدير ابزارهای نوین مالی شرکت فرابورس ایران در پاسخ به پرسشی درباره میزان خرید ۲۵۰ میلیارد تومان عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی با نماد «اخزا ۱» به تفکیک حقیقی‌ها و حقوقی‌ها گفت: ۸۱ درصد آن را افراد حقیقی و صندوق‌های سرمايه‌گذاری ـ كه به نوعی نماينده سرمايه‌گذاران حقيقی محسوب می‌شوند ـ و ۱۹ درصد اسناد را افراد حقوقی خریداری کردند.

وی درباره میزان سود اوراق اسناد خزانه اسلامی اظهار کرد: سود اسناد خزانه اسلامی از محل مابه‌التفاوت قيمت خرید و فروش‌ اين اسناد تامين می‌شود. البته خريداران می‌توانند اسناد خريداری شده را تا سررسيد نگه داشته و مبلغ اسمی آن را از دولت دريافت کنند كه در اين حالت بيشترين سود نصيب آن‌ها خواهد شد.

توکلی همچنین در خصوص نحوه دریافت سود اسناد خزانه اسلامی در زمان سررسید آن اظهار داشت: همه افرادی که اوراق الکترونیکی اسناد خزانه اسلامی را خریداری می‌کنند، موظفند شماره حساب خود را در هنگام خرید به کارگزاری اعلام کنند. دولت نیز به عنوان ضامن پرداخت اصل مبلغ اسناد، در زمان سررسید، وجوه مربوطه را از طریق بانک عامل به حساب آخرین دارنده اسناد خزانه اسلامی واریز می‌کند.

وی درباره نحوه تهاتر شدن مطالبات پیمانکاران وزارت راه و شهرسازی با استفاده از انتشار اسناد خزانه اسلامی گفت: طلبکاران می‌توانند با فروش اسناد خزانه اسلامی در بازار ابزارهای نوين مالی فرابورس ايران، به وجه نقد دست پيدا كنند.

به گفته توکلی وجوه ناشی از فروش اين اسناد، يك روز كاری پس از فروش آن، به صورت نقدی و از طريق كارگزاران عضو فرابورس ايران به حسابشان واریز خواهد شد./