شناسهٔ خبر: 131600 - سرویس مسکن و شهرسازی

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

دستور رئیس جمهور برای ارائه راهکارهای تأمین مالی اجرای قانون جهش تولید مسکن/تحویل ماهیانه سیمان و فولاد، تأمین آب و برق و اعطای تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن

طرح نهضت ملی مسکن موافقت با الحاق ۶۰ هکتار و ۱۴۵هکتار اراضی در برازجان و پرند برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، انعقاد قرارداد خودمالکی بیش از ۷۵ هزار واحد در بانک مسکن، دستور رئیس جمهور برای ارائه راهکارهای تأمین مالی اجرای قانون جهش تولید مسکن بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است: 

دستور رئیس جمهور برای ارائه راهکارهای تأمین مالی اجرای قانون جهش تولید مسکن

رئیس جمهور در جلسه شورای‌ عالی مسکن با تأکید بر لزوم «تسهیل و اولویت‌بخشی در صدور مجوز ساخت و ساز»، «سرعت‌بخشی به احداث مسکن روستایی» و «اعتبارزدایی از اسناد عادی»، وزرای راه و شهرسازی و اقتصاد و روسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه را مکلف کرد ظرف یک ماه، راهکارهای تأمین مالی اجرای قانون جهش تولید مسکن را برای تسریع در تحقق وعده دولت بررسی و به شورای عالی ارائه کنند.

تحویل ماهیانه سیمان و فولاد، تأمین آب و برق و اعطای تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن

وزیر راه و شهرسازی در تشریح جلسه امروز شورای مسکن با حضور رئیس جمهور در خصوص طرح نهضت ملی مسکن بیان داشت: در این جلسه مکلف شدن وزارت صمت به تأمین ماهیانه سیمان و فولاد، عمل به قانون تخصیص تسهیلات مسکن توسط بانک‌ها ، پیگیری از دستگاه‌های کم‌کار در واگذاری اراضی، بازرسی از استان های کم کار و ایجاد ۲۷ شهر ساحلی با رویکرد اقتصاد دریا محور مقرر شد.

موافقت با الحاق ۶۰ هکتار و ۱۴۵هکتار اراضی در برازجان و پرند برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن 

در نخستین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری در سال جاری با الحاق ۶۰ هکتار اراضی در برازجان و ۱۴۵ هکتار اراضی در شهر جدید پرند برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن موافقت شد.

بانک‌های متخلف از قانون جهش تولید جریمه مالیاتی می‌شوند 

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مقررشد برای آب و برق طرح نهضت ملی مسکن هزینه انشعابات به صورت یک سوم از صندوق ملی مسکن، یک سوم از محل مولدسازی اراضی متعلق به وزارت نیرو و یک سوم از منابع استان‌ها اقدام شود از صدور برگه تشخیص جریمه بانک‌هایی که عملکرد کافی نداشته‌اند، توسط سازمان امور مالیاتی خبر داد.

ساخت بزرگ‌ترین پارکینگ طبقاتی در بافت پیرامون حرم حضرت عبدالعظیم

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ضمن تشریح برنامه‌های بنیاد مسکن از افتتاح فاز یک خط ۴ متروی تهران تا عید فطر خبر داد.

نیکزاد توسعه بافت پیرامون حرم حضرت عبدالعظیم را بخش دیگری از فعالیت‌های آن بنیاد دانست و گفت: در ضلع شمالی حرم حضرت عبدالعظیم ۸۰ دهانه سرویس بهداشتی در حال احداث است که تا ۲ ماه دیگر افتتاح می‌شود. همچنین بزرگ‌ترین پارکینگ طبقاتی خودرو در بافت پیرامون با ظرفیت ۳۵۰۰ خودر تا ۳ هفته دیگر کلنگ‌زنی خواهد شد.

سالانه ۱۰ هزار واحد برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد احداث می‌شود 

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه بنیاد مسکن خادم محرومان است از احداث سالانه ۱۰ هزار واحد توسط آن بنیاد برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام (ره) خبر داد.

اجرای نهضت ملی مسکن در بخش شهری از ۱۲۰ هزار واحد عبور کرد

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از اجرایی شدن بیش از ۱۲۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در بخش شهری توسط بنیاد خبر داد.

شرایط جدید اعطای تسهیلات حساب پس انداز مسکن جوانان

سرپرست بانک مسکن شرایط پرداخت تسهیلات حساب پس انداز مسکن جوانان برای افتتاح‌کنندگان در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. به گفته عسکری، سقف تسهیلات اعطایی برای افتتاح‌کنندگان درسال ۱۴۰۲ و در مناطق مختلف کشور و متناسب با مبلغ واریزی با تغییراتی همراه شده است که این مبلغ در سال پنجم در شهر تهران ۱۶ میلیارد ریال، در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت،۱۴میلیارد ریال و در سایر مناطق ۱۲ میلیارد ریال خواهد بود.

برنامه‌ فروش خانه‌های تملیکی بانک مسکن در حال پیگیری است

سرپرست بانک مسکن با اعلام اینکه برخی از واحدهای خالی بانک به عنوان واحدهای مازاد در برنامه فروش قرار دارد، گفت: با توجه به مصوبه مولدسازی و همچنین بندهایی در بودجه ۱۴۰۲ بانک پس از اخذ مجوز از وزارت اقتصاد و امور دارایی نسبت به فروش این املاک از طریق مزایده اقدام خواهد کرد.

سهم ۹۰ درصدی پرداخت‌های بانک مسکن به بخش مسکن طی سال گذشته

سرپرست بانک مسکن از سهم ۹۰ درصدی آن بانک به بخش مسکن طی سال گذشته خبر داد و گفت: طی سال گذشته بانک در مجموع برای تسهیلات، جعاله، خرید، فروش اقساطی، مرابحه، اجاره به شرط تملیک و سایر موارد، حدود ۱۳۱ هزار و ۲۰۰میلیاردتومان پرداخت کرد.

قرارداد خودمالکی بیش از ۷۵ هزار واحد در بانک مسکن منعقد شد

عضو هیات‌مدیره بانک مسکن از انعقاد قرارداد خودمالکی ۷۵ هزار و ۱۹۱ واحد به مبلغ ۲۵ هزار و ۱۵۵ میلیاردتومان خبر داد.

بانک مسکن در سال گذشته بیش از ۱۳۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرد

سرپرست بانک مسکن با بیان اینکه رونق تولید مسکن به عنوان پیشران اقتصاد کشور شناخته می‌شود گفت: رونق تولید مسکن و پاسخ به تقاضای بازار در این حوزه می‌تواند هم به مهار تورم و هم رونق تولید و تحقق شعار سال کمک کند.

افزایش سرمایه ۱۰۰ هزار میلیارد ریالی بانک مسکن به ثبت رسید 

عضو هیات مدیره بانک مسکن از افزایش سرمایه ۱۰۰ هزار میلیارد ریالی این بانک خبر داد.

صیانت از منابع طبیعی و افزایش بهره‌وری با حمایت از تولید مسکن در بافت‌های فرسوده

رییس بخش مسکن و سیستم‌های ساختمان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی باید سیاست‌های متکی بر بازیابی ظرفیت‌ها و با نگاه به دورن برای بازتولید سرمایه‌های موجود باشد، رویکرد نوسازی و احیای بافت‌های فرسوده را رویکردی مناسب برای طرح‌های ساخت و توسعه مسکن عنوان کرد.

امتیازات ویژه سازمان ملی زمین و مسکن برای مالکان اراضی واقع در حریم شهرها

سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن از آمادگی این سازمان برای توافق با بخش خصوصی در تامین اراضی طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: برای مالکان بخش خصوصی به منظور ساخت و ساز در راستای این طرح امتیازات ویژه در نظر گرفته شده است.

سامانه ستادهای بازآفرینی شهری پایدار راه‌اندازی شد

مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار از راه اندازی سامانه ستادهای بازآفرینی شهری پایدار خبر داد و گفت: سامانه ستادهای بازآفرینی شهری پایدار قابلیت مدیریت برگزاری جلسات ستادها، گزارش تولید و نوسازی مسکن و اقدام مشترک اعضای ستادها را دارد.