شناسهٔ خبر: 13172 - سرویس مسکن و شهرسازی

استاد باستان‌شناسی در گفتگو با پایگاه خبری:

بازآفرینی شهری بخشی از برنامه‌های توسعه‌شهری شود/ نظام مدیریت‌شهری برای شبکه‌های مختلف خود چاره‌اندیشی ندارد

اسکندر مختاری عضو موسسه ایکوموس با اشاره به ناهماهنگی برنامه‌های توسعه شهری که در آن بازآفرینی شهری قربانی توسعه می‌شود گفت: برنامه‌های توسعه‌شهری، توسعه ملی، نظام مدیریت‌شهری و در نهایت بازآفرینی شهر باید هم راستا با یکدیگر عمل کنند زیرا هرگونه ناهماهنگی بین آنها نتیجه‌اش شهرهایی می‌شود که هم اکنون داریم.

اسکندر مختاری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در بیان اهمیت بازآفرینی شهری گفت: در دوره خاصی از توسعه شهری قرار گرفته‌ایم بدین معنا که بازآفرینی شهری باید بخشی از برنامه‌های توسعه شهری باشد. همچنین برنامه‌های توسعه شهری خود بخشی از برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در مقیاس سرزمین ایران هستند.

استاد رشته باستان‌شناسی دانشگاه تهران افزود: برنامه‌های توسعه شهری در این مفهوم برنامه‌های توسعه ملی هستند که از یک سو چگونگی توسعه شهری را تعریف می‌کنند و از سوی دیگر نیز در بخش‌هایی توسعه شهری را تحمیل می‌کنند. برنامه‌های توسعه شهری ما تحمیل شده از سوی برنامه توسعه ملی است.

عضو موسسه ایکوموس با اشاره به اهمیت بازآفرینی شهری افزود: در حال حاضر توسعه شهری، نامتوازن و در بسیاری از موارد خارج از حد کنترل و مدیریت دولت است. به این اعتبار که هرگونه فشار تقاضایی در حال حاضر در شهرها منجر به تحقق خواسته‌ها و تقاضاهای نامتناسب با شان زندگی مردم می‌شود.

عضو انجمن مفاخر معماری با انتقاد از گسترش شهرها خارج از محدوده گفت: شهرهای ما در دهه‌های اخیر و به ویژه در دهه گذشته خارج از محدوده گسترس یافتند و در عین‌حال گسترش داخل محدوده شهری نیز متراکم شد به همین‌خاطر نیز گسترش عرصه شهری خدمات را به طور کامل پوشش نمی‌دهد. نتیجه این گسترش بی‌رویه این شد که نظام مدیریت شهری ما برای شبکه‌های مختلف خود همچون بهداشت، آموزش، اشتغال و سایر خدمات شهری پیش‌بینی‌های لازم و چاره‌اندیشی ندارد.

مختاری ادامه داد: برنامه‌های توسعه‌شهری عملا شهرهای ما را با یک کلاف سردرگم مواجه کرد. بازآفرینی شهر مربوط به قسمت‌هایی از شهر می‌شود که در گذشته شکل گرفته‌اند و در حال حاضر ناکارآمد هستند. برای این‌که بتوانیم این بخش از شهرها را کارآمد کنیم باید برنامه‌های ویژه‌ای تدارک ببینیم.

مدیر پروژه مرمت ارگ قدیم یادآور شد: اگر این برنامه‌‌های در نظر گرفته شده برای کارآمد کردن بافت‌های قدیمی شهری مقطعی باشد و در درازمدت دچار تغییرات عمده‌ای شود نمی‌تواند به تنهایی پاسخگوی بازآفرینی شهری باشد. بنابراین برنامه‌های توسعه‌شهری، توسعه ملی، نظام مدیریت‌شهری و در نهایت بازآفرینی شهر باید در راستای با هم عمل کنند. هرگونه ناهماهنگی بین آنها نتیجه‌اش شهرهایی می‌شود که هم اکنون داریم. /