شناسهٔ خبر: 13205 - سرویس استان‌ها

مدیرکل اداره راه و شهرسازی آذربایجان شرقی:

توسعه متوازن پایدار شهری مستلزم اجرای فرآیند بازآفرینی است

توحید اخلاقی مدیرکل اداره راه و شهرسازی آذربایجان شرقی ضمن تأکید بر اهمیت فرآیند بازآفرینی و توانمندسازی بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی در کشور اعلام کرد: توسعه متوازن پایدار شهری مستلزم اجرای فرآیند بازآفرینی در هر استان است.

توحید اخلاقی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری همایش جستار کیفیت در تجربه‌های بازآفرینی شهری در ۲۳ مهرماه سال جاری بیان کرد: مقوله شهر و شهرسازی مقوله‌ای چند عنصری است که در یک توسعه شهری پایدار نقش تمام این عناصر باید دیده شود. در روش‌های بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده قدیم و به طور کلی حاشیه‌نشینی‌ها همه نقش این عناصر دیده نشده و یا بعضی نقش‌ها کمرنگ و بعضی پررنگ‌تر دیده شده بود، بنابراین توسعه متوازن شهر آن طور که مطلوب بود به دست نمی آمد.

اخلاقی در ادامه تأکید کرد: در مفهوم بازآفرینی شهری همه مقوله‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، توانمندسازی، آموزش، معیشت، اشتغال، محیط زیست به عنوان نیازهای شهری باهم دیده می‌شوند به همین دلیل می‌توانند در کنار یکدیگر یک توسعه متوازن پایدار شهری را رقم بزنند.

وی ادامه داد: از این دیدگاه بازآفرینی شهری بر پایه و اساس و بنیان‌های مستحکمی استوار شده که می‌تواند همه نیازهای محیطی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، روانی و به طور کلی همه نیازهای شهری یک شهروند را می‌تواند تأمین بکند.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی آذربایجان شرقی اضافه کرد: بازآفرینی شهری در ایران پدیده نوپایی است ولی تجربه‌ آن در دنیا سابقه بیشتری دارد، به همین دلیل تجربه‌های کمی به لحاظ فرهنگ بومی کشور در اختیار ما وجود دارد، در هر صورت مقوله کیفیت در همه پدیده‌ها از جمله این مسئله جزء پارامترهای مهم و تأثیرگذار است که می‌تواند پایداری بازآفرینی شهری را به صورت دراز مدت و پایدراتر تأمین کند.

به گفته اخلاقی بحث کیفیت در تجربه‌های بازآفرینی شهری و همچنین آموزش و ارتقای سطح آگاهی‌های اجتماعی و عمومی بر این بخش تأثیر بسزایی دارد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که این همایش‌ها تنها در تهران برگزار نشود بلکه در کلانشهرها نیز با دعوت از صاحب‌نظران بین‌الملی که تجربه این کار را در کشورهای خود از دهه‌های قبل داشته‌اند مشاهده شود تا از تجربیات جهانی نیز در این زمینه  استفاده شود./