شناسهٔ خبر: 13212 - سرویس مسکن و شهرسازی

آغاز همایش جستار کیفیت در تجربه‌های بازآفرینی شهری در تهران

همایش همایش جستار کیفیت در تجربه‌های بازآفرینی شهری امروز با حضور محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در محل کتابخانه ملی آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی این همایش امروز پنج‌شنبه ۲۳ مهرماه با حضور محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران،  مجید روستا، سعید اسلامی بیدگلی و منا عرفانیان از اعضای هیئت‌مدیره شرکت عمران و بهسازی، گیتی اعتماد معمار، سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مهدی حجت کارشناس معماری و میراث فرهنگی، پرویز پیران جامعه‌شناس و مظفر صرافی شهرساز در محل کتابخانه ملی برگزار شده است.

جایزه ملی رویداد «جستار کیفیت در تجربه‌های بازآفرینی شهری» به عنوان اولین جریان فرهنگی در حوزه بهسازی و نوسازی محلات هدف شهری به برگزیدگان در این روز اهداء می‌‌شود.

رویداد «جستار کیفیت در تجربه‌های بازآفرینی شهری» با هدف نهادینه کردن مفهوم کیفیت در حیات مطلوب شهری، ایجاد چرخش در زاویه نگاه به بافت‌های تاریخی، فرسوده، سکونت‌گاه‌های غیررسمی ‌و حاشیه‌ای شهرها و ترویج نگرش مثبت‌اندیشانه نسبت به دارایی‌ها و منابع این محدوده‌ها، توجه به نقاط قوت و فرصت‌های این محله‌ها، افزایش حساسیت جامعه نسبت به کیفیت‌های مغفول مانده این محله‌ها و کمک به نهادهای ذیربط جهت شناسایی بهتر توان‌های این محدوده‌ها در حوزه‌های کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی و برنامه‌ریزی برای استفاده از این توان‌ها برگزار می‌شود.

در این مراسم در بخش تجربه‌های برتر در زمینه بازآفرینی شهری از مجموع ۱۳۰ پروژه رسیده به دبیرخانه جستار تعداد ۱۴ تجربه بازآفرینی مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

بر این اساس محدوده‌ها و محله‌های هدف بهسازی و نوسازی شهری تعریف شده عبارتند از محدوده‌ها و محله‌های تاریخی (مراکز شهر)، محدوده‌های نابسامان میانی (درونی)، سکونتگاه‌های غیررسمی، بافت‌های روستایی الحاق یا ادغام و محدوده‌ها و نواحی با کاربری‌های ناهمگون شهری.

رونمایی از کتاب رویداد، قرائت بیانیه شورای داوران رویداد، تقدیر از برگزیدگان مسابقه عکاسی، تقدیر از تجربه‌های برتر در زمینه بازآفرینی شهری و تقدیر از مدیران شهری مرتبط با موضوع بازآفرینی شهری برخی از برنامه‌هایی هستند که در این روز برگزار می‌شود.

در این مراسم تعدادی از مدیران کل استانی و همچنین مسئولان بافت فرسوده در سراسر کشور نیز حضور یافته‌اند./