شناسهٔ خبر: 13220 - سرویس مسکن و شهرسازی

پیران در مراسم نخستین جایزه ملی جستار کیفیت در تجربه‌های بازآفرینی شهری:

تولید محور نبودن جامعه شهری منجر به سازندگی وارونه می‌شود/ ضرورت حرکت به سمت ارتقای کیفیت زندگی

پرویز پیران عضو هیئت داوری رویداد نخستین جایزه ملی جستار کیفیت در تجربه‌های بازآفرینی شهری با تأکید بر اینکه تولید محور نبودن جامعه شهری منجر به سازندگی وارونه می‌شود گفت: زفتن به سمت کیفیت زندگی بسیار ضروری است چراکه در غیر این صورت ابعاد انسانی – اجتماعی نابود می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی پرویز پیران امروز پنج‌شنبه ۲۳ مهرماه در رویداد نخستین جایزه ملی جستار کیفیت در تجربه‌های بازآفرینی شهری گفت: مدرنیته دنیای کمیات را مطرح می‌کند متأسفانه در کشورهای جهان سوم به دلیل این که تولید محور نیستند این نوع شرزگی به سازندگی‌های وارونه منجر می‌شود.

وی افزود: همه مردم فکر می‌کنند در الهیه و زعفرانیه کیفیت زندگی بالاست اما به نظر من از بدترین محله‌های تهران هستند چون آلودگی صوتی بر آن مناطق وجود دارد و به واقع کارگاه دائمی ساختمانی هستند ضمن آنکه در ساعات طولانی از روز ترافیک در آن راه قفل می‌شود.

عضو هیئت داوری رویداد نخستین جایزه ملی جستار کیفیت در تجربه‌های بازآفرینی شهری یادآور شد: شهرهای بزرگ دنیا بعد از دو قرن همچنان کارایی خود را حفظ کرده‌اند چون روی سود و انباشت ارزش مبادله استوارند بنابراین بلند مدت فکر کردند تا سرمایه‌داری را پایدار کنند بر همین اساس اصولی را رعایت کرده‌اند، اما جامعه ما همه بدی‌های جوامع سرمایه‌داری را به اضافه فساد و شرزگی دارد.

وی ادامه داد: رفتن به سمت کیفیت زندگی بسیار ضروری است چراکه ادامه این روند ابعاد انسانی – اجتماعی را نابود می‌کند، فکر می‌کنم این جایزه به عنوان محرکی برای ایجاد یک رقابت سالم و شناساندن کسانی باشد که هیچ وقت شناسانده نمی‌شوند.

این استاد جامعه‌شناس تأکید کرد: امیدوارم کسانی که این جایزه ملی را دریافت می‌کنند و به جامعه معرفی می‌شوند این اقدام محرکی برای حرکت‌های علمی و حرفه‌ای به سمت ایجاد کیفیت پایدار زندگی باشد.

وی افزود: البته بهترین شکل کار این است که جایزه ملی در رویداد نخستین جایزه ملی جستار کیفیت در تجربه‌های بازآفرینی شهری دولتی نباشد بلکه مردمی شود که این نیازمند آن است که حقوق مردم را بشناسیم و به آن بها دهیم.

پیران تأکید کرد: دستگتاه‌های دولتی نهادهای تخصصی و دانشگاه ها به عنوان تسهیل‌گر فقط باید کمک کننده به مردم باشند و این مسئله با شعار انجام نمی‌شود چون نیازمند پذیرش حقوق شهروندان است./