شناسهٔ خبر: 13229 - سرویس مسکن و شهرسازی

مظاهریان در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

پاسخ معاون وزیر راه و شهرسازی به منتقدان برگزاری انتخابات نظام مهندسی/ وزارت راه‌وشهرسازی قانوناً مسئول نظارت بر انتخابات است

انتخابات هیات‌مدیره نظام مهندسی معاون وزیر راه و شهرسازی با شرکت در انتخابات هفتمین دوره انتخابات نظام مهندسی استان تهران تاکید کرد: مطابق با قانون مسئول نظارت بر انتخابات نظام مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی است و این وزارتخانه تحت هیچ شرایطی از اجرای مسئولیت خود کوتاه نمی‌آید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حامد مظاهریان معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی صبح امروز پنجشنبه ۲۳ مهرماه در دانشکده کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی در جمع خبرنگاران در بیان اهمیت این دوره از انتخابات نظام مهندسی ساختمان گفت: در حال حاضر در جریان برگزاری هفتمین دوره انتخابات نظام مهندسی ساختمان کشور هستیم. حدود ۲۰ سال از تصویب قانون نظام مهندسی ساختمان می‌گذرد و هر سه سال یکبار نیز انتخابات نظام مهندسی ساختمان برای تعیین اعضای هیئت مدیره در همه استان‌ها انجام می‌شود که این اتفاق بزرگ و فرخنده‌ای برای جامعه مهندسی کشور تلقی می‌شود زیرا مهندسان برای سه سال آینده کسانی را انتخاب می‌کنند که تنسیق امور مهندسی ساختمان را برعهده داشته باشند.

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی افزود: انتخابات هفتمین دوره هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان هفته گذشته در ۲۸ استان انجام شد و انتخابات سه استان تهران، گیلان و فارس امروز ۲۳ مهرماه برگزار می‌شود. همچنین استقبال همانگونه که گزارش شده و مشاهده می‌شود قابل قبول و در حد انتظار است و شواهد حاکی است که از همان ساعات اولیه مهندسان برای رای دادن مراجعه کرده‌اند.

مظاهریان با اشاره به اینکه در استان تهران بیش از ۳۰۰ مهندس کاندیدا هستند گفت: این تعداد در تهران برای ۲۵ پست هیئت مدیره و برای هر پست ۱۲ نفر با یکدیگر به رقابت می‌پردازند که این میزان مشارکت نشان می‌دهد رقابت سنگینی بین مهندسان وجود دارد. همچنین جامعه مهندسی چشم امید به کاندیدای خود، آرا آنها و اقداماتی که قرار است انجام دهند دارند.

وی ادامه داد: کارهای بزرگی پیش روی جامعه مهندسی قرار دارد که از جمله آنها نیاز به اصلاح نظام مهندسی است. از منتخبان نهایی انتظار داریم وضعیت و کیفیت ساخت و سازها در کشور ارتقا پیدا کند و امور مهندسان به نحو بهتری مدیریت شود. بنابراین هیئت مدیره‌های جدید این فرصت را دارند در طی سه سال مسئولیت خود در سمت هیئت مدیره به خواسته جامعه مهندسی جامه عمل بپوشانند.

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در بیان علل توقف انتخابات در سه استان تهران، گیلان و فارس گفت: انتخابات هفته گذشته ۱۶ مهرماه، مشکلات تکنیکی داشت و در سامانه رای گیری اختلالی پیش آمد به همین‌خاطر نیز مطابق آیین‌نامه، هیئت اجرایی سه استان فوق تصمیم گرفتند تا در جهت حفظ و صیانت از آرای مهندسان، انتخابات را تجدید کنند.

مظاهریان ادامه داد: واقعیت این است که انتخابات تنها برگزاری یک مراسم نیست بلکه مهم این است تا آرایی که به صندوق ریخته می‌شوند بتوانند جامعه هدف خود یعنی جامعه مهندسی را نمایندگی کنند. بنابراین بهتر این است ما در جایی که این شک وجود دارد این فرصت را داشته باشیم تا آن را تجدید کنیم.

وی با تاکید بر اینکه هیئت اجرایی و نظارت بر انتخابات هفتمین دوره هیئت‌مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در سه استان به منظور صیانت از آرا دستور توقف انتخابات را در استان خود صادر کردند گفت: هیئت اجرایی و نظارت به منظور صحت از انجام انتخابات تصمیم گرفت تا این دوره از انتخابات را به شیوه دستی برگزار کنند که این فرآیند بارها و بارها قابل‌شمارش و راستی‌آزمایی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به انتقاد اخیر رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور که گفته بود سازمان نظام مهندسی قادر به برگزاری انتخابات صنف خود است و مداخله وزارت راه و شهرسازی باید کم شود گفت: قانون در این مورد صراحتا برای وزارت راه و شهرسازی در برگزاری انتخابات نظام مهندسی ساختمان کشور وظایف مشخصی تعیین کرده است.

مظاهریان تاکید کرد: مطابق با قانون، برگزاری انتخابات نظام مهندسی ساختمان تحت نظارت وزارت راه و شهرسازی انجام می شود و این وزارتخانه تحت هیچ شرایطی از اجرای مسئولیت خود کوتاه نمی‌آید و به وظایف قانونی خود به نمایندگی از مردم ادامه می‌دهد.

وی با اشاره به انتشار بخش‌نامه‌ها قبل از انتخابات برای تقویت جامعه مهندسان کشور گفت: قبل از برگزاری انتخابات هفتمین دوره هیئت مدیره سازمان های نظام مهندسی ساختمان تلاش کردیم تا جامعه مهندسی را قدرت ببخشیم. معتقدم آحاد مهندسان از این تصمیمات استقبال می‌کنند تا ما بتوانیم جامعه مهندسی قوی و مبتنی بر قانون داشته باشیم.

قانون در مورد احراز صلاحیت کاندیداها صراحت دارد

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به شبهات پیش‌آمده مبنی بر استعلام از مراجع دیگری غیر از چهار مرجع عنوان شده برای احراز هویت و انتخاب کاندیدا گفت: موارد قانونی در این مورد صراحت دارد که هیئت‌های اجرایی استعلام لازم را تهیه و صلاحیت کاندیداها را بررسی می‌کنند. همچنین در موارد احراز صلاحیت کاندیدا نیز قانون روشن است.

مظاهریان ادامه داد: در مورد احراز صلاحیت کاندیداها حسن شهرت به اخلاق و شئون حرفه‌ای اهمیت دارد و هیئتهای اجرایی در این زمینه قانونی عمل کردند.

وی همچنین در پاسخ به این شبهه که در انتخابات هفتمین دوره نظام مهندسی ساختمان تمامی استان‌ها نرم افزار انتخابات را از تهران اخذ کردند و تهران نیز از خراسان رضوی توضیح داد: این نرم افزار توسط یک شرکت معتبر و دارای رزومه‌ای شایسته طراحی و اجرا شد. استان تهران علاوه بر قرارداد کلی که سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با آن شرکت منعقد کرد قرارداد جداگانه‌ای نیز با همین شرکت منعقد کرد تا موارد بیشتری را بتواند تحت کنترل داشته باشد. متاسفانه بروز یک اشکال فنی نیز فرایند برگزاری انتخابات را با کندی مواجهه کرد که منجر به توقف در سه استان تهران، گیلان و فارس شد و در سایر استان‌ها ادامه یافت.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان در پاسخ به حضور نداشتن اعضای شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی در اسامی منتخبان هیئت مدیره ۲۸ استان کشور با اشاره به اینکه انتخابات باید به اتمام برسد تا بتوان در این مورد تصمیم کلی گرفت، گفت: شورای مرکزی احکامی سه ساله دارد و مبنای قانونی این است که شورای مرکزی هیئت‌مدیره‌های استانی را نمایندگی کند. به همین منظور باید فرصت بدهیم تا انتخابات به اتمام برسد و اسامی قطعی شوند. /