شناسهٔ خبر: 1335 - سرویس مسکن و شهرسازی

سرپرست اداره بافت‌های فرسوده استان خراسان رضوی:

مرتفع‌سازی هویت حرم امام رضا را تحت تاثیر قرار داد/ بهسازی بافت فرسوده سالانه یک درصد پیشرفت داشت

بافت فرسوده مشهد و حرم مطهر سرپرست اداره بافت‌های فرسوده استان خراسان رضوی با انتقاد از تحت تاثیر قرار گرفتن هویت حرم امام رضا (ع) به دلیل احداث ساختمان‌های بلند گفت:میانگین فرایند بهسازی بافت‌های فرسوده در ۱۰ سال گذشته ۱۰ درصد پیشرفت داشت.

محمدعلی منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی آمار قابل توجهی درباره پیشرفت فعالیت‌ها در بافت فرسوده کشور ارائه داد و اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار بود فرایند بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده در هر سال ۱۰ درصد پیشرفت داشته باشد که در مشهد نیز مانند تمامی شهرهای ایران این هدف محقق نشد. استان خراسان رضوی نیز مانند سراسر کشور نهایتا در ۱۰ سال توانست به طور میانگین ۱۰ درصد پیشرفت داشته باشد که بخش زیادی از مشکلات به دلیل کمبود اعتبارها بود. از سوی دیگر مدیریت شهری عزم مناسبی نداشت و بهسازی بافت فرسوده در اولویت شهرداری‌ها قرار نگرفت. زمینه اعتباری و قانونی فعالیت بخش خصوصی را نیز فراهم نکردیم و مشکلات حقوقی و ثبتی متعددی نیز مانع از انجام کار شد.

سرپرست اداره بافت‌های فرسوده استان خراسان رضوی درباره مشکلات فعالیت بخش خصوصی در فرایند بهسازی و نوسازی گفت: ورود بخش خصوصی چند اشکال قابل توجه داشت که منشا این مشکلات به طرح‌ها و برنامه‌ها مربوط است. متاسفانه رویکرد طرح‌های مصوب، افزایش تراکم و مرتفع‌سازی بود و این کار مسائل هویتی حرم اما رضا (ع) را تحت تاثیر ساختمان‌هایی بلند مرتبه قرار داد. همچنین فعالیت‌های بخش خصوصی دیدگاه سودآوری داشت و فرودست‌ها و اقشار ضعیف جامعه در برنامه‌ها گنجانده نشدند.

منصوری افزود: در مشهد میانگین قیمت استفاده از هتل‌ها و مهمانسراها بسیار بالاست و قیمت‌ها در تعطیلات و ایام خاصی از سال افزایش هم پیدا می‌کند. مراجع و روحانیون نیز اعتراض‌های زیادی به این موضوع کردند و خواستار اندیشیدن چاره‌ای برای این معضل هستند. برنامه‌ها و پروژه‌های طراحی شده فی‌نفسه با دیدگاه سودآوری صرف طراحی می‌شوند و در مرحله تصویب طرح‌ها پیوست‌های فرهنگی و اقتصادی در نظر گرفته نمی‌شود. به همین دلیل است که شاهد رشد مراکز اقامتی متعددی در اطراف حرم هستیم که برای گروه‌های هدف ساخته نشده‌اند.