شناسهٔ خبر: 133666 - سرویس هوایی

مدیرکل فرودگاه‌های سیستان بلوچستان؛

مسیر توسعه سیستان و بلوچستان از فرودگاه می‌گذرد

خسروی بنجار مدیرکل فرودگاه‌های سیستان بلوچستان معتقد است فرودگاه ها لوکوموتیو توسعه اقتصادی و سیاسی مناطق هستند و نقش قابل ملاحظه ای در دستیابی به توسعه، امنیت و اشتغال پایدار دارند و این اداره کل به دنبال فرآهم کردن زیرساخت های مورد نیاز جهت اتصال این شرایط حیاتی به بخش های مختلف اقتصادی است. در همین راستا پروژه بهسازی باند ۳۵ چپ فرودگاه زاهدان به عنوان مهم ترین پروژه زیرساختی این استان در سال جاری، مقدماتش از سال گذشته شروع شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، استان سیستان و بلوچستان با جاذبه‌های منحصر بفرد طبیعی و تاریخی فراوان و مردمان خونگرم خود، همچنان از محرومیت‌هایی در حوزه های مختلف رنج می‌برد و علیرغم اینکه پس از پیروزی انقلاب فعالیت های عمرانی بسیاری در آن خطه انجام شده اما هنوز مردمان این خطه به آن‌چه استحقاقش را دارند، نرسیده‌اند.

سیستان و بلوچستان باتوجه به ظرفیت‌های گردشگری فراوان که در دل خود جای داده، همواره به لحاظ صنعت توریسم این قابلیت را داشته تا مورد توجه همگان قرار گیرد و با دست یافتن به درآمد پایدار، در مسیر توسعه گام بردارد.

در این استان مساله امنیت یک مساله اساسی است؛ زیرا همسایگی با دو کشور مسیری هموار برای قاچاق اجناس خطرناک و مواد مخدر فراهم کرده است. اما آیا نمی‌توان از دل بحران و تهدیدهای گوناگون فرصتی را برای رشد و توسعه به‌وجود آورد؟ حتما می‌شود.

بدون شک امروز نقش حمل و نقل در توسعه مناطق کم‌برخوردار بسیار پررنگ تلقی می‌شود و هرچه مسیر دسترسی به خطه های محروم راحت‌تر باشد، ابزار رشد و توسعه نیز فراهم خواهد شد.

در حال حاضر فرودگاه به‌عنوان یکی از شریان‌های مهم صنعت حمل و نقل در سیستان و بلوچستان نقش تعیین کننده‌ای دارد. در شرایط کنونی کشور و دشواری‌های اقتصادی موجود هم می توان با اتخاذ سیاست درست و عملکرد کارشناسی و جهادی، پویایی خاصی را به هر چهار فرودگاه فعال در دیار رستم دستان بخشید.

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، به‌عنوان بخشی از بدنه نظام جمهوری اسلامی همواره دغدغه‌های بسیاری در خصوص توسعه مناطق محروم با محوریت فرودگاه داشته و طی یک سال گذشته نیز، شاهد سیر صعودی در این روند هستیم. در همین خصوص گفتگویی با مدیرکل فرودگاه‌های استان سیستان و بلوچستان ترتیب داده‌ایم که ماحصل آن‌را در ادامه می خوانید:

بهسازی باند ۳۵ چپ فرودگاه زاهدان، اَبَر پروژه فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان

مدیرکل فرودگاه‌های سیستان بلوچستان معتقد است فرودگاه ها لوکوموتیو توسعه اقتصادی و سیاسی مناطق هستند و نقش قابل ملاحظه ای در دستیابی به توسعه، امنیت و اشتغال پایدار دارند و این اداره کل به دنبال فرآهم کردن زیرساخت های مورد نیاز جهت اتصال این شرایط حیاتی به بخش های مختلف اقتصادی است.

خسروی بنجار گفت: در همین راستا پروژه بهسازی باند ۳۵ چپ فرودگاه زاهدان به عنوان مهم ترین پروژه زیرساختی این استان در سال جاری، مقدماتش از سال گذشته شروع شده است.

به گفته وی با اجرای این پروژه زیرساختی شاهد افزایش ضریب ایمنی، نشست و برخاست هواپیماها و اعزام و پذیرش مسافران در فرودگاه زاهدان خواهیم بود.

خسروی بنجار گفت: این پروژه با هزینه بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان انجام خواهد شد و در حال حاضر در مرحله انتخاب پیمانکار هستیم.

وی افزود: احداث ترمینال جدید و ساختمان تکنیکال بلاک فرودگاه زاهدان، دیگر اتفاق بزرگ فرودگاه‎های سیستان و بلوچستان است که امیدواریم در سال جدید تآمین اعتبار شود.

پای مسافران خارجی به زاهدان باز می‌شود

مدیرکل فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان با اعلام خبر برقراری پروازهای خارجی در فرودگاه بین المللی زاهدان گفت: امسال شاهد برقراری پرواز در مسیرهای دبی، مسقط و کراچی خواهیم بود.

خسروی بنجار افزود: در حال حاضر پرواز در مسیرهای تهران، مشهد، چابهار، شیراز و گرگان از فرودگاه زاهدان برقرار است.

وی با اشاره به اقدامات زیرساختی انجام شده در فرودگاه زاهدان گفت: اجرای سامانه سیمپل اپروچ باند ۱۷ چپ، راه‌اندازی سامانه شبیه ساز سه بعدی برج و تقرب پرواز زاهدان، نصب سرور فناوری اطلاعات، اجرای چراغ های سامانه پاپی، بهسازی ایستگاه‌های CNS، بهسازی ساختمان‌های پست برق و باند شمالی و جنوبی، احداث جاده حفاظتی به طول یک کیلومتر، نصب تابلوهای ترمینال خارجی، بهسازی معابر و منازل سازمانی و مامورسراها، بهسازی سقف ترمینال از اهم اقدامات انجام شده در سال گذشته است.

مردم تحول اساسی فرودگاه زابل را حس می کنند

فرودگاه زابل به عنوان یکی از فرودگاههای اقماری استان سیستان و بلوچستان به عنوان یک فرودگاه که در منطقه محروم واقع شده است در سال گذشته میزبان بیش از ۳۰ هزار مسافر و شاهد نشست و برخاست ۴۰۵ پرواز بوده است و همین آمار حاکی از حیات این فرودگاه با وجود محرومیت است.

مدیرکل فرودگاه‌های سیستان و  بلوچستان با اشاره به دغدغه معاون وزیر و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نسبت به مقوله محرومیت زدایی گفت: با تلاش های صورت گرفته در یک‌سال اخیر، مردم تحولات اساسی فرودگاه زابل را حس می کنند.

مهدی خسروی بنجار با اشاره به اختصاص بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار به منظور توسعه فرودگاه شهدای زابل در سال ۱۴۰۱،  اظهار کرد: بهسازی ترمینال، بازسازی سردرب ورودی، ساماندهی محاوط، احداث پارکینگ خودرو، ایستگاه تاکسی، اجرای جدول‌کشی، ساماندهی شبکه دسترسی، اجرای شبکه اصلی گازرسانی به قسمت‌های مختلف، اجرای سنگ‌فرش مقابل ترمینال، نصب تابلوهای راهنمای مسافر و جانمایی دفاتر شرکت‌های هواپیمایی، خرید تجهیزات ترمینالی و اجرای فضای سبز با آبیاری قطره‌ای تنها بخشی از اقدامات یک سال اخیر در راستای خدمت رسانی به مسافران در فرودگاه زابل بوده است.

وی در خصوص آخرین وضعیت پروازی فرودگاه زابل گفت: در حال حاضر، پرواز تهران در روزهای زوج و پرواز مشهد در سه شنبه هر هفته برقرار است و این نوید را می دهیم که در سال جاری علاوه بر افزایش پرواز به این دو مقصد، شاهد برقراری مجدد پرواز به مقصد گرگان نیز باشیم.

نخستین پرواز مسافری فرودگاه سراوان برقرار می‌شود

مدیرکل فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان با بیان اینکه کلیه زیرساخت های فرودگاهی و هوانوردی در فرودگاه سراوان فراهم شده است، گفت: با انجام پروژه هایی نظیر  بهسازی ساختمان آتش‌نشانی، راه اندازی نیروگاه برق اضطراری، خرید و نصب تابلوهای راهنمای مسافر، نصب چهار دستگاه سرمایشی، سطح خدمات رسانی مطلوب در فرودگاه سراوان ارتقا یافته است.

به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران؛خسروی بنجار با اشاره به اجرای روشنایی بلوار شبکه دسترسی فرودگاه ایرانشهر گفت: نصب چهار دستگاه سرمایشی، بهسازی محوطه ایرساید و بهسازی مامورسرا را می توان جزو مهم ترین اقدامات انجام شده در فرودگاه ایرانشهر دانست. این در حالی است که در حال رایزنی برای افزایش مسیرهای پروازی این فرودگاه در مسیر مشهد نیز هستیم.

به گفته وی در حال حاضر فرودگاه ایرانشهر، به طور هفتگی میزبان سه پرواز در مسیر تهران است.

اظهارات مدیرکل فرودگاه های سیستان و بلوچستان در خصوص آخرین وضعیت فرودگاه ها و انجام فعالیت های مثبت که منجر به توسعه این استان می شود، به یقین امیدواری را بیش از گذشته در دل مردمان شریف این خطه زنده خواهد کرد.

خوشبختانه مدیران استانی در سیستان و بلوچستان ضمن برقراری تعامل بیش از پیش با وزارت راه و شهرسازی به خصوص شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به دنبال ایجاد تغییرات محسوس در این خطه زیبا هستند و با تحلیل این گفتمان انقلابی و کارشناسانه می توان به آینده این استان امیدوار بود.