شناسهٔ خبر: 13372 - سرویس استان‌ها

سرمایه‌گذاری در مناطق سرخس و دوغارون زمینه همکاری مشترک ایران و چین

علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی سرمایه گذاری در مناطق ویژه اقتصادی سرخس و دوغارون را از زمینه‌های همکاری این استان با استان 'سین کیانگ' چین برشمرد.

به گزارش ایرنا، علیرضا رشیدیان در دیدار با استاندار 'سین کیانگ' چین و هیات همراه در مشهد افزود: از این طریق می توان زمینه توسعه روابط اقتصادی با کشورهای عضو cis و افغانستان را فراهم کرد.

وی گفت: وجود استان خراسان رضوی در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب، داشتن سه منطقه مرزی فعال با کشور ترکمنستان، خط ریلی و مرز مشترک با افغانستان از جمله قابلیت های این استان برای ارتباط با کشورهای همسایه است.

وی اظهار کرد: کشور ایران و به ویژه استان خراسان رضوی از ظرفیت های بسیار برای گسترش مبادلات بین المللی در بخش های عملی، فرهنگی، تجاری و اقتصادی برخوردار است.
رشیدیان با بیان اینکه خراسان رضوی با داشتن ۴۴ ماده معدنی دارای غنی ترین معادن کشور به خصوص سنگ آهن است افزود: این استان با شش هزار واحد صنعتی از صنعتی ترین استانهای کشور می باشد.

وی گفت: خراسان رضوی بزرگترین تولیدکننده زعفران در دنیاست و پروژه های زیربنایی در حوزه های راه، خطوط ریلی، صنایع فولاد و حوزه های گردشگری در این استان رو به گسترش است.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به پیشینه تاریخی و تمدنی کشورهای چین و ایران این ظرفیت ها می تواند منشا همکاری های خوبی بین خراسان رضوی و استان سین کیانگ چین باشد.

وی با تاکید بر احیای جاده ابریشم اظهار کرد: خراسان رضوی در شاهراه ارتباطی جاده ابریشم قرار دارد و دروازه ورودی پیوند آسیا و اروپاست.

وی همچنین با تاکید به توسعه مسیر راه آهن چین و ازبکستان گفت: در صورت توسعه ۲۰۰ کیلومتری این مسیر بین سین کیانگ و ازبکستان، ارتباط راه آهن ایران و چین از این طریق فراهم می شود.

رشیدیان افزود: در زمان تحریم نیز قراردادها و مذاکرات متعدد بین استانداران خراسان رضوی و سین کیانگ چین منعقد شده که برخی از آنها به نتیجه رسیده و برخی بی نتیجه باقی مانده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون شاهد سرمایه گذاری شرکت های چینی در برخی پروژه های استان خراسان رضوی هستیم اظهار کرد: سرمایه گذاری در کارخانه تولید سیمان، برقراری پرواز مشهد - ارومچی، تولید تراکتور چینی و ساخت نیروگاه از جمله پروژه های مشترک بین خراسان رضوی و چین است که پیشرفت خوبی نداشته است.

وی گفت: در شرایط پساتحریم امکان فعالسازی این پروژه ها برای هر دو استان وجود دارد و بسیاری از محدودیت های موجود بر سر راه اجرای آنها از میان برداشته می شود.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به حضور شرکتهای متعدد سرمایه گذاری از کشورهای فرانسه، ایتالیا، آلمان، اتریش و سوئیس در مشهد پس از جمع بندی مذاکرات هسته ای افزود: این استان تمایل به گسترش همکاری با چین در زمینه های اقتصادی، تکنولوژی و صنعتی را دارد.

وی ادامه داد: از آنجا که مشهد در سال ۲۰۱۷ به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شده است این مهم می تواند زمینه ساز همکاری های فرهنگی و دینی با کشور چین باشد.

رشیدیان برگزاری هفته های فرهنگی در دو کشور و برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های فرهنگی را از دیگر راهکارهای توسعه روابط فرهنگی ذکر کرد.

وی افزود: با توجه به ظرفیت های موجود در بخش خصوصی دو استان خراسان رضوی و سین کیانگ چین، اتاق بازرگانی این استان می تواند محور گسترش روابط تجاری و بازرگانی دو استان باشد.
سین کیانگ ناحیه بزرگ خود مختار در باختر جمهوری خلق چین است که پیش از این ترکستان چین و یا ترکستان شرقی نام داشت.