شناسهٔ خبر: 13411 - سرویس مسکن و شهرسازی

حجت مطرح کرد:

عدم هماهنگی بهسازی شهرها با توسعه شهرنشینی / تلاش ستودنی شرکت عمران و بهسازی شهری برای تدوین آیین‌نامه‌های بهسازی

مهدی حجت استاد معماری دانشگاه تهران گفت: بهسازی کالبدی شهرها با توسعه شهرنشینی و افزایش جمعیت شهری در دهه‌های اخیر هماهنگ نبوده است.

مهدی حجت در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در خصوص لزوم بازآفرینی شهری با اشاره به تحولاتی که در شکل ساختاری شهرها اتفاق افتاده است اظهار کرد: عوامل جدیدی در شهرها ظهور کرده و سیاق گذشته زندگی شهری چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی تغییر کرده است.

عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران با اشاره به برخی عوامل نوظهور مانند ارتباطات و فناوری اطلاعات، گاز، برق و ... که سبب شده تا جمعیت ساکن در شهرها متحول شود، گفت: به تناسب این تحول باید در کالبد زندگی مردم نیز تحول ایجاد شود که متأسفانه این موضوع اتفاق نیفتاده است.

قائم‌مقام سابق رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: بخش‌های قدیمی شهرها رو به فرسایش گذاشته و بخش‌های جدید نیز روی اصول و قواعد ساخت و ساز ساخته نشده است؛ مشکلات جانبی چند دهه گذشته هم اجازه نداده است که این اتفاقات اشتباه گذشته برطرف شود. ولی جای خوشبختی است که در دهه سوم انقلاب وزارت راه و شهرسازی به کیفیت شهرها توجه کرده و در حال انجام اقدامات مورد نیاز است.

حجت با بیان اینکه اقدامات شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به حوزه‌های طراحی، بهسازی و بازسازی کالبدی شهرها برمی‌گردد هم به بررسی سوابق تاریخی آنها، اظهار کرد: در این دو سه سال اخیر شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در حال تدوین مقرارت، آیین‌نامه‌ها و برطرف کردن کمبودهای حقوقی در این زمینه است که اقدام بی‌نظیری در حوزه بهسازی شهری محسوب می‌شود. همچنین برگزاری مسابقه معرفی نمونه‌های برتر بهسازی شهری از سوی این شرکت، کار بسیار مناسبی است که امیدوارم این مسابقه در سال‌های آینده هم برگزار شود./