شناسهٔ خبر: 13475 - سرویس وزارتی

رسانه‌های جهان:

آغاز روند لغو تحریم‌ها نقطه عطفی در عرصه بین‌الملل و تقویت جایگاه ایران در جهان است

تحریم اعلام آغاز لغو تحریم های ضد ایرانی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشت به طوریکه اکثر این رسانه ها آغاز این روند را نقطه عطفی در عرصه بین الملل و تقویت هر چه بیشتر جایگاه ایران در جهان ارزیابی کردند.

به گزارش ایرنا، 'خبرگزاری شینهوا' در گزارشی پس از اعلام رسمی آغاز روند لغو تحریم های ظالمانه علیه ایران عنوان کرد: کشورهای غربی گام های عملی را برای آغاز این روند شروع کردند. آمریکا و اتحادیه اروپا در یک روز به طور رسمی آغاز این روند را به دنبال حصول توافق هسته ای در وین اعلام کردند که نشانه ای از روند رو به جلو در اجرای توافق وین است. دو طرف باید در این راستا به تعهداتشان به گونه ای عمل کنند که رضایت هر دو طرف جلب شود. ایران اجرای تعهداتش را تحت برجام آغاز می کند و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز ابزارهایش را برای نظارت بر اجرای تعهدات ایران آماده خواهد کرد.

این خبرگزاری چینی در ادامه به این مساله اشاره کرد که تحریم ها در 'روز تصویب' بلافاصله لغو نخواهند شد. آمریکا اعلام کرده که لغو رسمی تحریم ها زمانی اجرایی می شود که آژانس تایید کند ایران به تعهداتش عمل کرده است. ایران نیز ضمن استقبال از آغاز روند لغو تحریم ها ابراز امیدواری کرد که لغو آنها در موعد مقرر انجام شود.

'خبرگزاری ترند' جمهوری آذربایجان نیز در گزارشی ضمن پوشش اخبار مربوط به روند آغاز لغو تحریم ها عنوان کرد که به دنبال این رویداد غول های نفتی آماده می شوند در ایران سرمایه گذاری کنند و این اتفاق خوبی برای اقتصاد ایران است.

'روزنامه چوسون ایلبو' کره جنوبی در گزارشی تحت عنوان ' حرکت رو به جلو توافق هسته ای' به آغاز روند لغو تحریم ها علیه ایران و دیدار کمیسیون مشترک برجام در بروکسل یک روز پس از 'روز تصویب' اشاره کرد. این روزنامه کره جنوبی همچنین در گزارش خود نوشت: 'رایا بهایا' تحلیلگر مرکز استراتفورد عنوان کرد که اگر ایران به تعهداتش پایبند باشد و تحریم ها لغو شوند، شرایط اقتصادی ایران بهبود خواهد یافت.

همچنین'خبرگزاری فرانسه' در گزارشی ضمن اعلام آغاز رسمی روند لغو تحریم ها عنوان کرد: آمریکا و اتحادیه اروپا در حالی این روند را شروع کردند که توافق هسته ای تاریخی در مورد برنامه هسته ای ایران عملا اجرایی شده است.

این خبرگزاری در ادامه به این مسئله اشاره کرد که برای لغو کامل تحریم ها ایران باید به تعهداتش عمل کند.

'شبکه فاکس نیوز' نیز در گزارشی اعلام کرد که توافق هسته ای به مرحله اجرایی در آمد. در این گزارش آمده است: امضای رئیس جمهوری آمریکا مسیر را برای تغییرات گسترده فراهم می کند. آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که ایران با نظارت گسترده تر بر اجرای تعهداتش تحت برجام موافقت کرده است.

'خبرگزاری رویترز' نیز در گزارشی اعلام کرد که توافق هسته ای به حقیقت بیشتر نزدیک شد. این خبرگزاری با اشاره به آغاز روند لغو تحریم ها عنوان کرد: اوباما در روز آغاز روند لغو تحریم ها گفت که امروز یک نقطه عطف مهم است. تهران بارها اتهامات غرب در مورد برنامه هسته ای خود را رد کرده و تاکید دارد برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است.

'پایگاه اینترنتی ترکیش ویکلی' نیز در گزارشی با عنوان ' توافق هسته ای ایران: گام های بعدی چیست؟' به آغاز روند لغو تحریم ها اشاره کرد و گزارشی از روند مذاکرات ایران با 1+5 در دو سال اخیر اشاره کرد. این پایگاه خبری ترکیه در ادامه ضمن تقسیم بندی اجرای برجام به طرح سوالات مختلف در مورد اینکه ایران و قدرتهای جهان چه اقداماتی باید در راستای اجرا شدن کامل برجام انجام دهند، پرداخت.

همچنین 'خبرگزاری اسپوتنیک' روسیه در گزارشی به بررسی پیامدهای حصول توافق هسته ای میان ایران و 1+5 و آغاز روند لغو تحریم ها اشاره کرد و افزود که از جمله نشانه های حصول این توافق می تواند به حضور موج گردشگران خارجی در ایران بود.

در این گزارش اسپوتنیک آمده است: سیاستهای ایران و ادامه بهبود روابط با جامعه جهانی منجر به حضور گردشگران زیاد در ایران خواهد شد. صنعت گردشگری ایران نیز جزو صنایعی خواهد بود که به دنبال لغو تحریم ها رشد قابل توجه ای خواهد داشت.