شناسهٔ خبر: 13531 - سرویس وزارتی

آخوندی در نشست مشترک با وزیر انرژی روسیه خبر داد:

مذاکره برای اجرای برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار - اینچه‌برون تا اوایل دسامبر / امکان سرمایه‌گذاری روسیه در ایران و خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری / مشارکت ایران و روسیه در حوزه تأمین ناوگان دریایی٬ ریلی و هوایی

دیدار وزیر راه و شهرسازی با وزیر انرژی روسیه وزیر راه و شهرسازی با اشاره به یادداشت‌تفاهم ایران و روسیه برای اجرای پروژه برقی‌سازی گرمسار - اینچه‌برون در گذشته گفت: مذاکره برای اجرای این پروژه تا اوایل دسامبر نهایی شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه و هیأت همراه امروز پنجشنبه ۳۰ مهر با حضور در ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی با دکتر عباس آخوندی ملاقات کرد.

در این دیدار عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ضمن خیرمقدم به حضور هیأت روسی در ایران گفت: آمادگی داریم در حوزه‌های مختلف راه و شهرسازی با روسیه همکاری گسترده داشته باشیم.

آخوندی خطاب به وزیر انرژی روسیه گفت: از طرف بانک توسعه آسیا مطلع شدم که امکان سرمایه‌گذاری روسیه در ایران وجود دارد و روسیه خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری را برای سرمایه‌گذاری در ایران مطرح کرده است.

وی افزود: اگر قرار باشد اتفاق بزرگی برای توسعه روابط ایران و روسیه رخ دهد این موضوع نیازمند تجدید ساختار وسیع است. درگذشته درباره پروژه‌های بزرگی با روسیه مذاکره شد که در سطح موافقت اولیه ماندند و عملیاتی نشدند.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر لزوم شفاف شدن روش‌های تأمین مالی پروژه‌ها تأکید کرد: همین طور نیاز به شفاف‌سازی است که آیا با رویکرد جدید این پروژه‌ها عملیاتی می‌شود یا اینکه همچنان باید درگیر بروکراسی بود و منتظر عملیاتی شدن پروژه‌ها ماند.

وی ادامه داد: تأمین مالی پروژه‌ها می‌تواند در قالب فاینانس٬ لیزینگ٬ سرمایه‌گذاری و سایر روش‌ها باشد که البته سرمایه‌گذاری در برخی پروژه‌ها به تضمین دولت جمهوری اسلامی ایران است و برخی پروژه‌های دیگر که توجیه اقتصادی دارند می‌تواند به روش لیزینگ و سایر روش‌های سرمایه‌گذاری اجرایی شوند.

آخوندی اظهار کرد: همچنین ایران و روسیه می‌توانند در حوزه تأمین ناوگان دریایی٬ ریلی و هوایی با یکدیگر مشارکت کنند و در این زمینه شرکت دولتی لیزینگ روسیه می‌تواند فعال باشد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: اخیرا ۱۲۱ پروژه قابل سرمایه‌گذاری در بخش‌های حمل‌ونقل٬ مسکن و شهرسازی به ارزش ۲۵ میلیارد یورو به ۶۰ شرکت بزرگ دنیا معرفی شد که جزئیات این پروژه‌ها در اختیار شما قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در حوزه راه‌آهن می‌توان فعلا بر پروژه برقی‌سازی گرمسار-اینچه‌برون متمرکز شد که آقای خدایی قائم مقام مدیرعامل راه‌آهن برای پیگیری عملیاتی شدن این پروژه معرفی می‌شود که معرفی نماینده طرف روسی نیز می‌تواند به تسریع اجرایی شدن پروژه بیانجامد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به پروژه ریلی قزوین-رشت-بندرانزلی اظهار کرد: این پروژه مهمی است که می‌تواند شبکه ریلی ایران را از طریق آذربایجان به شبکه ریلی روسیه متصل کند.

وی با اشاره به ۲ سفر وزیر حمل و نقل روسیه در ما‌ه‌های آینده به ایران گفت: نخستین سفر وی در اوایل ماه دسامبر و به منظور شرکت در اجلاس ۴ جانبه ایران٬ روسیه٬ ترکمنستان و قزاقستان است که پیشنهاد می‌کنم تفاهم‌نامه اجرای پروژه برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار-اینچه برون تا آن زمان نهایی شده باشد و از حالت مذاکرات پی‌درپی خارج شود.

آخوندی خطاب به وزیر انرژی روسیه که خواستار تامین مالی پروژه راه‌آهن گرمسار- اینچه برون از طریق تاسیس بانک مشترک بین دو کشور شد، گفت: مدل تأمین مالی پروژه‌ برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه برون شفاف است و باید از طرف روسیه فاینانس شود که البته تضمین دولت جمهوری اسلامی ایران را خواهد داشت اما اگر تأمین مالی این پروژه از محل بانک مشترک ایران و روسیه باشد تأسیس این بانک منجر به تعویق اجرای پروژه می‌شود.

مقام عالی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه بعد از توافق ایران و ۱+۵ پیشنهادهای بسیار زیادی برای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران مطرح می‌شود اظهار کرد: قائم مقام من در امور بین ‌الملل پیگیری بررسی این پیشنهادات در حوزه راه و شهرسازی است.