شناسهٔ خبر: 13603 - سرویس استان‌ها

با اجرای طرح محرم تا محرم در گلستان صورت گرفت ؛

مرمت دو تكيه در بافت تاريخي گرگان

تکیه در بافت قدیمی گرگان مديركل راه و شهرسازي گلستان گفت: با اجراي طرح محرم تا محرم شركت عمران و بهسازي شهري ايران، دو تكيه عقيلي و شاهيني بافت تاريخي سبزه مشهد شهرستان گرگان نوسازی و مرمت شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی به نقل از اداره‌كل راه و شهرسازي استان گلستان، علي بخش رستمي  گفت: در حال حاضر و با توجه به فرارسيدن ايام سوگواري سالارشهيدان، كار مرمت دو تكيه مذكور به اتمام رسيده و تحويل هيات امناي آنها شده است.

وي قدمت تاريخي تكيه شاهيني وعقیلی را به دوره اول پهلوي و دوم پهلوي نسبت داد و گفت: عمليات اجرايي مرمت اين تكايا يك ماه پيش از شروع ماه محرم با پيگيري‌هاي اداره كل راه و شهرسازي گلستان بعنوان نماينده شركت عمران و بهسازي شهري ايران در استان و صرف اعتبار ۳۰۰ ميليون تومان آغاز شد.

رستمي اظهار كرد: مرمت تكايا شامل نازك كاري داخل ساختمان، اسكلت‌بندي، سقف و نما و حتي در و پنجره‌ها با حفظ سبك و معماري زمان ساخت آنها انجام شده است.

وي اضافه كرد: براي ساماندهي مركز محله سبزه مشهد و باغ مزار لطفي نيز شركت عمران و بهسازي شهري ايران قراردادي را با شركت مشاور با نام طرح طراحي سبزه مشهد و باغ مزار لطفي منعقد كرده كه به دليل مشكلات وقفي بخشي از ملك، در حال حاضر اين طرح به حالت مسكوت باقي مانده است.

رستمي ادامه داد: تكيه استطبار در محله دوشنبه اي و مسجد ملا اسماعيل در مركز محله دربنو گرگان نيز از اقدامات ديگر شركت عمران و بهسازي شهري ايران در جهت مرمت بافت‌هاي تاريخي گرگان بوده كه به علت مشكلات سازه‌اي و تاسيساتي تاكنون توانسته‌اند ۱۵ درصد پيشرفت فيزيكي داشته‌باشند.

وي، منابع مالي در نظر گرفته شده براي مرمت اين تكيه و مسجد را هر‌كدام ۱۶۰ ميليون تومان اعلام كرد و گفت :در صورت تصميم مقتضي سازمان‌هاي متولي استان، كار مرمت آنها ادامه خواهد‌يافت.

رستمي همچنين از ۶۰ درصد پيشرفت فيزيكي مرمت خانه شعربافان در كوچه ريحاني محله سرچشمه به عنوان يكي ديگر از اقدامات نوسازي شركت عمران و بهسازي شهري ايران در بافت تاريخي گرگان نام برد و گفت: اين خانه نيز با ۱۶۰ ميليون تومان اعتبار در حال مرمت است كه اميد مي رود بزودي كار مرمت آن به اتمام برسد.