شناسهٔ خبر: 13719 - سرویس مسکن و شهرسازی

نریمان در نشست خبری پنجمین نمایشگاه راه و شهرسازی مطرح کرد:

لزوم ورود قوه‌قضائيه به پرونده تعاونی‌های مسکن مهر/ نامه به وزیرراه برای رفع مشکل پروژه‌های مسکن مهر «هسا»/ اعلام زمان تکمیل متروی هشتگرد

محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی از پیگیری رفع مشکل پروژه‌های مسکن مهر «هسا» خبر داد و گفت: در این راستا نامه مبسوطی به وزیر راه و شهرسازی ارسال شده و این موضوع در دست پیگیری است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ محسن نریمان امروز پنجشنبه ۶ آبان در نشست خبری پنجمین نمایشگاه بزرگ راه و شهرسازی و صنایع وابسته با تأکید بر استفاده از توان بخش خصوصی برای تحقق اهداف توسعه‌ای شهرهای جدید اظهار کرد: شرکت عمران شهرهای جدید با ۱۷ شرکت مستقل در شهرهای جدید سراسر ایران فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه بیش از دو میلیون واحد مسکن مهر در کشور وجود دارد گفت: ۲۰ درصد از واحدهای مسکن مهر در شهرهای جدید وجود دارد که حدود ۴۰۰ هزار واحد مسکونی مهر را در گستره ایران اسلامی شامل می‌شود. از ۴۰۰ هزار واحد مسکن مهر در شهرهای جدید حدود ۲۳۵ هزار واحد در چهار شهر جدید پرند، پردیس، هشتگرد و اندیشه قرار دارد که حدود ۹۰ هزار واحد در شهر جدید پردیس، ۹۰ هزار واحد در شهر جدید پرند، ۵۰ هزار واحد در شهر جدید هشتگرد و پنج هزار واحد نیز در شهر جدید اندیشه جانمایی شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تلاش می‌کنیم اکثر واحدهای باقی مانده در چهار شهر پردیس، هشتگرد، پرند و اندیشه در سال جاری به اتمام برسد و سایر واحدهای باقیمانده نیز در ۶ ماهه سال آینده تکمیل شود. به دلیل اهدافی که برای جذب سرمایه‌گذار در شهرهای جدید وجود دارد در فضاهای نمایشگاهی حضور فعال خواهیم داشت. در سیاست‌های کلان شرکت عمران شهرهای جدید اصرار داریم به دلیل محدودیت‌های مالی بخش خصوصی را فعال کنیم و از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بهره‌مند شویم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های حمل و نقل و مسکن و شهرسازی که در اوایل مهرماه امسال برگزار شد گفت: در این نمایشگاه عمدتا مسائل شهروند محوری را الگوی سیاست‌های شرکت عمران شهرهای جدید قرار دادیم در عین حال فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید را به سرمایه‌گذاران معرفی خواهیم کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در مقوله شهرسازی نه تنها المان مسکن بلکه تمام مسائل مربوط به امور شهری و شهروندی باید مدنظر قرار گیرد.

وی با تأکید بر در نظرگرفتن حقوق شهروندی در موضوع شهرسازی گفت: بر همین اساس حتی اگر پیشرفت یک واحد مسکن مهر تا نزدیک۱۰۰ درصد رسیده باشد آن واحد را تمام شده تلقی نمی‌کنیم چرا که تأسیسات روبنایی و زیربنایی باید همزمان برای آن واحد تأمین شود.

نریمان افزود: شرکت عمران شهرهای جدید خیلی وابسته به اعتبارات دولتی نیست بلکه تلاش می‌کنیم از امکانات بالقوه در این شهرها که زمینه‌ساز تأمین اعتبارات و روش‌های مدیریت تامین مالی هستند نیز استفاده کنیم. در همین راستا در شهر جدید پردیس طی توافقی با بانک مسکن ۱۰۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری برای تامین و تکمیل تاسیسات روبنایی و زیربنایی مسکن مهر در نظر گرفته شد که فرآیند عقد قرارداد آن اجرایی شده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مبنی بر آخرین وضعیت اتصال ریلی شهرهای جدید سراسر کشور با مراکز استان‌ها گفت: یکی از سیاست‌های مهم شرکت عمران شهرهای جدید تسهیل ارتباط این شهرها با مراکز استان ها هستند چراکه اغلب شهرهای جدید پیرامون شهرهای بزرگ قراردارند.

وی افزود: در شهر جدید گلبهار در اطراف مشهد ضمن اینکه برای آن حمل و نقل جاده‌ای در نظر گرفته‌ایم اتصال ریلی آن با مشهد نیز در دستور کار قرار دارد که در این راستا اخیرا یک مناقصه بین المللی برای تامین اعتبار این پروژه از طریق فاینانس برگزار و برنده این مناقصه نیز مشخص شده است. در حال حاضر ۸۰ درصد این مسیر باز و زیر سازی شده است و آمادگی داریم این پروژه را تکمیل کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اجرای مترو شهر جدید پرند نیز در گذشته بر عهده وزارت راه و شهرسازی بود که به شهرداری تهران منتقل شده است و امیدواریم عملیات آن تسریع شود.

نریمان به آخرین وضعیت مترو شهر جدید هشتگرد اشاره کرد و گفت: البته با یکسری مشکلات مالی مواجه شدیم که در صورت رفع این موانع آمادگی داریم مترو شهر جدید هشتگرد را تا پایان امسال یا اوایل سال آینده به بهره‌برداری برسد البته ارتباط ریلی شهر قدیم هشتگرد از طریق ریل باس وجود دارد اما با افتتاح خط جدید ارتباط ریلی هشتگرد به تهران از داخل شهر جدید میسر می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ارتباط ریلی ۳ شهر جدید بهارستان، مجلسی و فولادشهر را از برنامه‌های شرکت عمران شهرهای جدید عنوان کرد و گفت: در صورت تامین اعتبارات می‌توانیم در مدت ۲۰ ماه امکان ارتباط شهر جدید بهارستان به اصفهان را فراهم آوریم.

وی گفت: اتصال ریلی شهر جدید اندیشه به تهران و سایر شهرهای جدید به مراکز استان ها در دست مطالعه قرار دارد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره نظارت بر تعاونی‌های مسکن مهر در شهرهای جدید گفت: مسئولیت نظارت بر تعاونی‌های مسکن بر عهده وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است اما در مواردی که با مشکلاتی مواجه می‌شویم تلاش آن است که مشکل بین پیمانکار و تعاونی رفع شود.

نریمان ادامه داد: در مواردی که مشکل بین پیمانکار و تعاونی مربوطه قابل رفع نباشد تفاهمنامه از حالت دوجانبه خارج و شرکت عمران شهرهای جدید برای رفع مشکل وارد می‌شود. مشکلات برخی تعاونی‌های مسکن مهر به قدری است که قوه قضائیه باید وارد شود چراکه در قبال آورده‌های واریزی متقاضیان صورت حسابی وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید درباره آخرین وضعیت پروژه‌های مسکن مهر «هسا» گفت: با هماهنگی هیئت مدیره شرکت نامه مبسوطی به وزیر راه و شهرسازی ارائه شد که یک اقدام جدی در این راستا انجام شود چراکه مسئولیت ساخت حدود ۵۰ هزار واحد از پروژه‌های مسکن مهر شهرهای جدید برعهده شرکت هسا است.

نریمان ادامه داد: در برخی موارد به مشکلات پروژه‌های هسا وارد شدیم که با تزریق اعتبارات مشکلات رفع شده اما در برخی موارد عمق مشکل زیاد است که وزیر راه و شهرسازی این موضوع را در دست پیگیری دارد. تلاش می‌کنیم مشکلات این پروژه‌ها را رفع کنیم اما در صورت عدم موفقیت پیمانکار خلع ید می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره رفع مشکل معاملات مسکن مهر که پیش از تحویل به متقاضی امتیاز آن به شخص دیگری و بدون حضور مراجع ذی صلاح واگذار شده است گفت: شیوه نامه معاملات مسکن مهر تنظیم شده و برای جلوگیری از تضییع حقوق خریدار این موضوع در شرکت عمران پیگیری شد که بر این اساس خریدار اول و خریدار دوم باید در محضر حضور داشته باشند./