شناسهٔ خبر: 137342 - سرویس جاده‌ای

عملکرد دولت سیزدهم در بخش حمل و نقل جاده‌ای تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۲ تشریح شد؛

احداث یک‌هزار و ۱۸۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی/ رفع ۹۸۱ نقطه پرخطر و حادثه خیز در سراسر کشور

جاده چالوس احداث یکهزار و ۱۸۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی، نگهداری از ۲۰ هزار و ۶۵۴ کیلومتر از راه های اصلی و شریانی کشور ، نگهداری از ۳ هزار و ۶۷۹ کیلومتر راه های فرعی، ساخت ، بهسازی و آسفالت ۴ هزار کیلومتر از راه های روستایی کشور، نگهداری از ۳ هزار و ۷۰۶ کیلومتر از راه‌های روستایی و رفع ۹۸۱ نقطه و مقطع پرحادثه است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بخشی از مهمترین دستاوردهای دولت سیزدهم تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۲ در بخش حمل و نقل جاده‌ای از سوی معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع تشریح شد.

احداث یک‌هزار و ۱۸۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی

بر اساس گزارش مدیریت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع، مهمترین اقدامات انجام شده در بخش حمل و نقل جاده‌ای شامل احداث یکهزار و ۱۸۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی، نگهداری از ۲۰ هزار و ۶۵۴ کیلومتر از راه های اصلی و شریانی کشور  با روکش آسفالت تقویتی، حفاظتی، لکه­‌گیری و درزگیری، نگهداری از ۳ هزار و ۶۷۹ کیلومتر راه های فرعی با روکش آسفالت تقویتی و حفاظتی، ساخت ، بهسازی و آسفالت ۴ هزار کیلومتر از راه های روستایی  کشور، نگهداری از ۳ هزار و ۷۰۶ کیلومتر از راه‌های روستایی با روکش آسفالت تقویتی و حفاظتی و رفع ۹۸۱ نقطه و مقطع پرحادثه است.

این گزارش همچنین حاکی است توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی اعم از راه‌اصلی و بزرگراه‌ها به عنوان یکی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است که برنامه شامل احداث سالانه ۷۰۰ کیلومتر راه‌های اصلی و بزرگراهی مهم کشور است که اقدامات انجام شده  از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۲ شامل احداث یکهزار و ۱۸۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی است که ۸۰۰ کیلومتر در سال ۱۴۰۱ انجام شده است.

بهره‌برداری از کریدورهای بزرگراهی غرب کشور به طول ۶۰ کیلومتر

مهمترین دستاورهای بخش حمل و نقل جاده‌ای در بخش آزادراهی و بزرگراهی شامل بهره برداری از کریدوربزرگراهی غرب کشور به طول ۶۰ کیلومتر، بهره برداری از محور بهسازی راه اصلی چابهار- زاهدان به طول ۲۵ کیلومتر، بهره‌برداری از محور بیجار- زنجان   به طول ۲۷ کیلومتر، بهره برداری از کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور به طول ۷۵.۵ کیلومتر، بهره برداری از  قطعه چهارم باند دوم محور بابامیدان- گچساران و عملیات اجرایی تقاطع غیرهمسطح وحدتیه به طول ۶۰ کیلومتر است.

همچنین، بهره‌برداری از محور جهرم- لار- بندرعباس به طول ۲۰ کیلومتر، بهره برداری از محور سربیشه - درح - ماهیرود - میل ۷۸ به طول ۲۰ کیلومتر و بهره برداری از باند دوم شازند - ازنا به طول ۱۷ کیلومتر از دیگر دستاوردهایی است که در بخش آزادراهی و بزرگراهی حاصل شده است.

دسترسی روستاهای بالای بیست خانوار جمهبن  به شبکه راه‌های روستایی

دسترسی روستاهای بالای ۲۰ خانوار جمعیت به شبکه راه‌های روستایی از دیگر برنامه هایی بوده که در بخش حمل و نقل جاده‌ای بر آن تاکید شده است. در این بخش احداث و آسفالت سالانه راه روستایی به میزان ۱۰ هزار کیلومتر تا پایان دولت سیزدهم و احداث و آسفالت سالانه ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه‌ روستایی در برنامه قرار گرفت. اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم برای این بخش تا پایان اردیبهشت امسال حکایت از ساخت، بهسازی و آسفالت ۴ هزار کیلومتر راه‌های روستایی از ابتدای دولت سیزدهم دارد که ۱۴۶ کیلومتر آن در اردیبهشت امسال احداث شد.

مهمترین دستاوردها در بخش شبکه راه‌های روستایی نیز شامل احداث و آسفالت راه های روستایی استان سیستان و بلوچستان به  طول  ۴۵۹.۴ کیلومتر در دولت سیزدهم ( ۱۱۵.۶ کیلومتر در سال ۱۴۰۰ و ۳۴۳.۸ کیلومتر در سال ۱۴۰۱)، احداث و آسفالت راه‌های روستایی استان کرمان به  طول  ۳۳۴.۹ کیلومتر در دولت سیزدهم (  ۶۷.۲کیلومتر در سال ۱۴۰۰ و ۲۶۷.۷  کیلومتر در سال ۱۴۰۱) است.

همچنین احداث و آسفالت راه‌های روستایی استان خراسان رضوی به  طول ۱۴۶.۶  کیلومتر در دولت سیزدهم ( ۴۷.۶ کیلومتر در سال ۱۴۰۰ و   ۹۹کیلومتر در سال ۱۴۰۱)، احداث و آسفالت راه‌های روستایی استان فارس به  طول ۱۳۲  کیلومتر در دولت سیزدهم ( ۲۹.۷ کیلومتر در سال ۱۴۰۰ و  ۱۰۲.۳ کیلومتر در سال ۱۴۰۱)، احداث و آسفالت راه‌های روستایی استان آذربایجان غربی  به ۲۳۵.۹ طول کیلومتر در دولت سیزدهم ( ۸۵.۳ کیلومتر در سال ۱۴۰۰ و۱۵۰.۶ کیلومتر در سال ۱۴۰۱) و احداث و آسفالت راه‌های روستایی استان هرمزگان به  طول  ۲۸۹.۱ کیلومتر در دولت سیزدهم ( ۸۵.۲ کیلومتر در سال ۱۴۰۰ و ۲۰۳.۹ کیلومتر در سال ۱۴۰۱) از دیگر مهمترین دستاوردها در بخش شبکه راه‌های روستایی کشور است.