به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی غلامرضا تاجگردون، دیروز در مراسم اختتامیه پنجمین نمایشگاه راه وشهرسازی و صنایع وابسته ضمن تشکر و قدردانی از وزارت راه و شهرسازی و دست اندرکاران اجرایی این نمایشگاه گفت: ارائه خدمت رسانی به مردم و نوع نگاهی که مردم میتوانند به حقوق خود در تمامی عرصهها داشته باشند جزء اموری است که به تازگی در این نمایشگاه مطرح شد. امیدواریم که روز به روز شاهد گستردگی این نوع فعالیتها در عرصه قلمرو خدمات وزارت راه و شهرسازی باشیم.
تاجگردون در ادامه با اشاره به برخی انتقادات نمایندگان مجلس در جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: بعضی از دوستان معتقد بودند که جناب دکتر عباس آخوندی بیش از آنکه به مباحث فنی بپردازد به جلسات اقتصادی، شرکت در کنفرانسها و برنامههای اقتصادی میپردازد، امروز من در بازدید از این نمایشگاه به عنوان کسی که نه در امور مهندسی و حمل و نقل بلکه در حوزه اقتصادی تخصص دارم می گویم اگر ما بتوانیم در برنامههای آتی خود در وزارتخانههای تخصصی مانند وزارت راه وشهرسازی مجموعه عوامل را به گونهای دور هم جمع کنیم که در نهایت بتوانیم کاری مناسب را انجام دهیم ثمرهاش چیزی میشود که امروز شاهد آن هستیم. یعنی نگاه به گونهای سیستمیک باشد که همه عوامل را برای یک هدف مشخص کنار یکدیگر قرار دهد.
وی ادامه داد: امروز من در تطبیق این انتقادات با واقعیت دیدم که یکسری مسائل خود به خود اتفاق میافتد ولی آنچه که حائز اهمیت است نحوه کنترل، مدیریت و هدایت آن است. به طور مثال در قلمرو نظام مهندسی یا مسائل فنی، توسعه و امور تکنولوژی و غیره مسائلی هستند که چه وزیر باشد یا نباشد اتفاق میافتد مهم آن است که چگونه میتوان آنها را برای ایفای نقش مناسب در عرصه خدمترسانی شکل داد.
تاجگردون در ادامه بحث قیمت را به عنوان مهمترین مسئله در بخش حمل و نقل چه از منظر خدمت رسانی و چه از نظر حاصل شدن رفاه مردمی دانست و گفت: من در این نمایشگاه اینگونه احساس کردم که اگر ما بتوانیم در کنار این خدماتی که به مردم ارائه میکنیم قیمت خدمت را با هدف ایجاد رفاه حداکثری مشخص کنیم باعث میشویم تا مردم با رضایت و رغبت بیشتری به آن توجه کنند، قطعا یکی از مسائل مهم در تحقق این کار، وجود یک طرح جامع به خصوص در بخش حمل و نقل است که خوشبختانه وزارت راه و شهرسازی دراین حوزه به خوبی کار کرده است. اگر ما طرح جامع داشته باشیم دولت و به دنبال آن مجلس نیز بهتر عمل کرده و درنهایت مردم نیز میتوانند بفهمند که این خدمت خوب را چگونه خریداری و استفاده کنند.
رئیس کیسیون بودجه و برنامهریزی مجلس شورای اسلامی گفت: طبق آمار وزارت راه برای افق ۱۴۰۴ نزدیک به ۵۶۰ هزار میلیارد تومان طرح در دست اجرا دارد، برای تحقق این رقم باید سالانه نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان به این وزارتخانه اعتبار داده شود؛ این در حالی است که اعتبارات تخصیص یافته از سوی دولت به وزارت راه سالیانه تنها نزدیک به هفت هزار میلیارد تومان است. ما باید بدانیم که اگر میخواهیم خدماترسانی خوبی داشته باشیم این شکاف باید از میان برداشته شود.
وی در ادامه با بیان اینکه تحقق این اعتبار از سوی دولت ممکن نیست و باید از روشهای دیگر تأمین شود گفت: تجهیز منابع مهمترین این روشهاست، برای این اقدام نیز بحث قیمت و حضور مردم بسیار حائز اهمیت است چراکه اگر این امر انجام نشود حتی حقوق شهروندی برای مردم نیز تعریف نمیشود، اگر هم تعریف شود تعمیم داده نمی شود.اجگردون افزایش بیش از حدی یارانه پنهانی در بخش حمل و نقل را به عنوان خطری دیگر برای دولت و مجلس دانست و اضافه کرد: در سالهایی که بحث شفافسازی انرژی مطرح میشد یارانه پنهان در اقتصاد سه الی چهار برابر بودجه کل کشور بود، پس از گذشت دورهای و انجام فعالیتهایی این یارانه بسیار کاهش یافت اما درحال حاضر مجددا این هزینه رو به افزایش است یعنی یارانه پنهانی که در بخش حمل و نقل هزینه میشود ولی مردم به دلیل پایین بودن سطح کیفیت خدمات آن را احساس نمیکنند در حال افزایش است.
رئیس کمیسیون بودجه و برنامهریزی کشور درخصوص بحث عوارض حمل و نقل نیز گفت: به نظر من معنا ندارد که ما مواردی را که میتوانیم از محل خودش تامین اعتبار کنیم از دست بدهیم. مجلس این بحث را کمکی برای بخش حمل و نقل تلقی میکند، یکی از این موارد بحث عوارض است چراکه به دلیل آسایش و رفاه بیشتر مردم شاید به ظاهر رویکرد صحیح کاهش نرخ عوارض تلقی شود ولی وقتی ما میبینیم که با این وجود و پرداخت یارانه پنهان مردم همچنان از کیفیت خدمات راضی نیستند پس باید آن رویکرد را اصلاح کنیم و با اخذ عوارض منابع رسیدگی به حوزههای مربوطه را بالا ببریم زیرا که متحمل شدن یارانه پنهان ضرر بیشتری را به جیب مردم وارد میکند.
وی با اشاره به کارهای ارزشمند وزارت راه و شهرسازی مانند سالم سازی نظام مهندسی و شهرسازی بیان کرد: مجلس شورای اسلامی چه در حوزه نرم افزار و منابع در خدمت دولت و وزارت شهرسازی خواهد بود./