شناسهٔ خبر: 13879 - سرویس مسکن و شهرسازی

پیروز حناچی در گفتگو با پایگاه خبری مطرح کرد:

توسعه بی‌رویه باغات و سدسازی؛ دلایل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه / برای رفع مشکلات نیازمند نگاه همه‌جانبه و فرابخشی هستیم

دریاچه ارومیه معاون وزیر راه و شهرسازی وضعیت خشک‌شدن دریاچه ارومیه را تشریح کرد و گفت: توسعه باغات اطراف دریاچه ارومیه و ایجاد ۴۴ سد و مسدود کردن تمامی راه‌های ورود آب به دریاچه در سال‌های اخیر باعث خشک شدن آن شد.

پیروز حناچی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در تشریح وضعیت دریاچه ارومیه و خشک شدن آن به نداشتن نگاه همه جانبه به این موضوع اشاره کرد و گفت: دریاچه ارومیه به دلیل نداشتن نگاه همه‌جانبه به وضعیت کنونی درآمد و مشکلات آن چندین برابر شد. بدین‌معنا که تمامی ۴۴ رودخانه‌ای که به دریاچه سرازیر می‌شد با ساخت سد مسدود شدند و با این ساخت و سازهای غیرعلمی آب اشباع این دریاچه به تدریج خشک شد و به وضعیت فعلی درآمد.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی افزود: نگاه صرفا بخشی به موضوعات مختلف و کلان باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیری می‌شود و هزینه‌های فراوانی را نیز به جامعه بار می‌کند.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در توضیح دلایل دیگری که به خشک‌شدن آب دریاچه ارومیه در سال‌های اخیر دامن زد به توسعه باغات این ناحیه اشاره کرد و گفت: حجم زیادی از باغات در اطراف دریاچه ارومیه با استفاده از چاه‌های اطراف دریاچه توسعه پیدا کرد که نباید توسعه پیدا می‌کرد. بدین‌معنا که خاک اشباع شده از آب به تدریج از آب خالی شد و با این وجود هرچقدر که آب به دریاچه سرازیر می‌شود صرف اشباع قسمت‌های تخلیه شده از آب می‌شوند.

حناچی تاکید کرد: نگاه بخشی مشکلات را بیشتر می‌کند. ما برای رفع مشکلات نیازمند نگاه همه جانبه و فرابخشی هستیم.

وی در پایان گفت: ساخت سد و توسعه باغات اگرچه به تنهایی عملی شایسته است اما همین احداث‌ها در صورتیکه بدون درنظر گرفتن مسایل پیرامونی آن و نگاه همه جانبه باشد صدمات جبران ناپذیری مانند خشک شدن دریاچه ارومیه را رقم می‌زند. /