شناسهٔ خبر: 13907 - سرویس استان‌ها

گزارش بنیاد مسکن استان کرمانشاه از سیل اخیر:

آسیب به ۱۴۰۰ واحد مسکونی شهری و روستایی در کرمانشاه / خسارت ۱۵۹ میلیارد تومانی سیل ویرانگر

سيل در ايلام معاون ستاد مدیریت بحران کشور اعلام کرد: سیل در استان کرمانشاه باعث شد تا یک هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی اعم از روستایی و شهری آسیب ببینند و در مجموع ۱۵۹ میلیارد تومان خسارت در این استان برجا بگذارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد فرید لطیفی در سفر خود به استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: این آمار براساس گزارش بنیاد مسکن استان کرمانشاه است.

وی ادامه داد: از این تعداد ۵۲۷ واحد مسکونی در استان کرمانشاه افزون بر ۶۰ درصد دچار خسارت شده و چهار واحد مسکونی شهری نیز در شهرهای تازه آباد ثلاث باباجانی و دالاهو تخریب شده است.

لطیفی در مورد پرداخت خسارت بازسازی واحدهای تخریب شده از سیل گفت: برای مکان های روستایی و در ازای هر واحد تخریب شده از سیل مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال با بازپرداخت ۱۵ ساله و نیز ۵۰ میلیون ریال وام بلاعوض اعطا می شود و در مناطق شهری نیز وام ۳۰۰ میلیون ریالی با بازپرداخت ۱۵ ساله و کمک بلاعوض ۶۰ میلیون ریال ارائه خواهیم کرد.

وی گفت: برای بخش تجاری اعتباری برای جبران خسارت به این دلیل که باید از بیمه استفاده کنند، در نظر گرفته نشده ولی در حوزه دولتی اگر بنایی دچار تخریب شده باشد، می توان از محل اعتبارات تملک دارایی جبران کنیم.

لطیفی البته بر اجرای طرح هادی در روستاهایی که دارای سطح تخریب گسترده ای از سیل اخیر هستند، تاکید کرد.

به گفته معاون ستاد مدیریت بحران کشور، طرح مطالعاتی ساماندهی رودخانه قره سو تهیه شده و قرار است در این خصوص از ظرفیت دهیاری ها و شهرداری ها نیز بهره گیری شود.

معاون ستاد مدیریت بحران کشور درباره پرتکرارترین حوادث طبیعی در کشور، اظهار کرد: زلزله، سیل، طوفان و خشکسالی در صدر حوادث طبیعی کشور قرار دارند.

لطیفی همچنین حوادثی مانند سرمازدگی، رانش زمین و آفات گیاهی و جانوری را از جمله حوادث پرتکرار کشور عنوان کرد. وی گفت: هم اکنون در کشور ۲۰ مورد حادثه طبیعی رخ می دهد.

بارش باران پنج روزه در هفته گذشته باعث شد میانگین بارش های استان کرمانشاه به ۱۴۷ میلیمتر برسد ضمن اینکه در مناطق روستایی و عشایری نیز باعث ایجاد خسارت هایی از جمله تخریب راهها، منازل و اراضی کشاورزی شد.