شناسهٔ خبر: 13970 - سرویس وزارتی

با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد؛

جزئیات هفتمین نشست ستاد ملی بازآفرینی/ تاکید آخوندی بر استفاده از ظرفیت‌های آذربایجان‌غربی / بررسی دلایل گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی و راهکارهای ساماندهی ورودی شهرها

جلسه ستاد استانی بازآفرینی هفتمین نشست ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف احیاء، بهسازی و نوسازی شهری با موضوع بررسی وضعیت بافت‌های نابسامان آذربایجان غربی با حضور وزیر راه و شهرسازی، برخی از معاونان وی و همچنین مسئولان استانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هفتمین نشست ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف احیاء، بهسازی و نوسازی شهری با موضوع بررسی وضعیت بافت‌های نابسامان آذربایجان غربی با حضور وزیر راه و شهرسازی و برخی از معاونان وزیر، استاندار، شهرداران و فرمانداران شهرهای استان آذربایجان غربی و مدیر‌کل راه و شهرسازی این استان و همچنین سایر اعضای این ستاد روز سه‌شنبه ۱۲ آبان در ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه خلیل محبت‌خواه مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان‌غربی که به تازگی و با حفظ سمت عهده‌دار همین پست در استان اردبیل نیز شد‌ه‌است به ارائه عملکرد یک‌ساله بهسازی بافت‌های فرسوده آذربایجان غربی و اقدامات صورت گرفته در محله‌های هدف شهرهای این استان پرداخت و گفت: در این مدت در محله‌های دارای سکونتگاه‌های غیر‌‌رسمی ۲۹ هزار و ۸۰۰ متر از معابر آسفالت شده است.

ضرورت تدوین برنامه بازآفرینی در بافت‌های ناکارآمد در سه شهر پایلوت آذربایجان غربی

محبت‌خواه با تاکید بر اهمیت توجه به بافت‌های ناکارآمد شهری، خواستار تدوین برنامه بازآفرینی بافت‌های هدف استان در شهرهای ارومیه، خوی و نقده به عنوان شهرهای پایلوت استان، تهیه برنامه ساماندهی ورودی شهرها و رودخانه‌های واقع در محلات هدف شهرهای استان و تهیه مدل نظام حمل و نقل حومه‌ای برای شهرستان ارومیه شد. 

رئیس ستاد استانی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف احیاء، بهسازی و نوسازی شهری در ادامه به ارائه گزارشی از وضعیت روستاهای واقع در حریم شهرها و راهکارهای پیش‌نگری از گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور پرداخت و گفت: توانمندسازی و اجتماع‌محوری در محلات هدف بازآفرینی شهری استان آذربایجان‌غربی توسط موسسات غیر دولتی، بخشی از برنامه‌های ستاد بازآفرینی این استان در رسیدن به اهداف باز آفرینی شهری است.

در این جلسه همچنین شهرداران شهرهای ارومیه، مهاباد،‌ بوکان و خوی به ارائه عملکرد سازمان‌های تحت مدیریت خود در زمینه بازآفرینی بافت‌های فرسوده و همچنین بیان وضعیت سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه شهرها پرداختند.

وسعت بافتن روستاها و اتصال به شهر دلیل اصلی افزایش مهاجرت

شهردار ارومیه در سخنان خود با اشاره به افزایش حاشیه‌نشینی در مرکز آذربایجان غربی گفت: ارومیه همچون سایر شهرهای بزرگ کشور از مشکل حاشیه‌نشینی رنج می‌برد. دلیلش نیز وسعت یافتن روستاها و اتصال آنها به‌ شهرها به واسطه افزایش مهاجرت است.

محمد حضرت‌پور ادامه داد: این روستاها کم‌کم به محدوده شهری متصل شده‌ و تبدیل به قسمتی از شهر که نیازمند ارائه خدمات شهری هستند می‌شوند. البته توانسته‌ایم این مشکل را تا ۹۸ درصد کنترل کنیم.

سپس شهردار مهاباد نیز در سخنانی اظهار کرد: برنامه‌های شهرداری مهاباد در زمینه بافت فرسوده به‌طور ۱۰۰ درصد اجرا شده است.

صلاح کردستانی ادامه داد: در همه محله‌های واقع در سکونتگاه‌های غیر رسمی، خانه محله دایر کرده‌ایم و از نظر فضای سبز نیز هر محله حداقل یک پارک دارد.

رشید میرحسامی شهردار بوکان سخنران بعدی جلسه بود که اعلام کرد: در دهه 60 بوکان دومین شهر کشور از نظر مهاجر پذیری بود. کل مساحت شهر بوکان ۱۸۶۸ هکتار است که سکونت‌گاه‌های غیر رسمی این شهر به مساحت ۲۶۵ هکتار، ۲۲ هزار و ۳۴۱ نفر را در خود جای داده‌اند.

لزوم ترغیب ساکنان بافت‌های ناکارآمد برای نوسازی خانه‌ها

محبوب تیزپاز نیاری شهردار خوی مهمترین مشکل در بازآفرینی بافت فرسوده خوی را عدم ترغیب ساکنان این محدوده برای تخریب و نوسازی محل سکونت‌شان دانست.

بعد از ارائه گزارش شهرداران نوبت به سخنان استاندار آذربایجان غربی رسید.

قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی که یکی دیگر از حاضران در این نشست بود نیز بعد از سخنان شهرداران، نکاتی را درباره مشکلات شهرداری‌ها در زمینه احیای بافت فرسوده و ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیر رسمی عنوان کرد و به کمک‌های دولت در این زمینه اشاره کرد.

تاکید آخوندی بر استفاده از ظرفیت‌های آذربایجان غربی

سپس وزیر راه و شهرسازی به جمع بندی مطالب ارائه شده پرداخت و پیشنهاد‌های مطرح شده را قابل بررسی توصیف کرد. عباس آخوندی استان آذربایجان غربی را دارای ظرفیت‌های گسترده دانست و تنوع فرهنگی مردم این استان را امتیاز مثبتی برای توسعه استان ارزیابی کرد.

در این جلسه حامد مظاهریان معاون امور مسکن و ساختمان، پیروز حناچی، معاون معماری و شهرسازی، سید محمد پژمان معاون وزیر و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، محمدسعید ایزدی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، عباداله فتح‌اللهی رئیس سازمان نوسازی شهرداری تهران، برخی از اعضا و نمایندگان دیگر دستگا‌ه‌های عضو ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف احیاء، بهسازی و نوسازی شهری و همچنین برخی دیگر از مدیران استان آذربایجان غربی نیز حضور داشتند و برخی از حضار نیز به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص گزارش‌های ارائه شده پرداختند./

از نکات قابل توجه مطرح‌شده در این جلسه این بود که شهر سردشت در این استان با ۸۰ درصد بافت فرسوده دارای بیشترین میزان بافت فرسوده در میان شهرهای کشور است./