شناسهٔ خبر: 13999 - سرویس استان‌ها

فرماندار ارومیه در گفت وگو با پایگاه خبری:

دستور آخوندی برای توانمندسازی مناطق هدف در آذربایجان‌غربی / الزام به اصلاح قوانین در رابطه با توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی / تحول در بافت‌های فرسوده استان

جلسه ستاد استانی بازآفرینی عضو ستاد بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف احیاء، بهسازی و نوسازی شهری آذربایجان شرقی گفت: بازآفرینی بافت‌های فرسوده و توانمند‌سازی سکونت‌گاه‌های غیر رسمی از جمله برنامه‌های این ستاد در استان است که با همکاری وزارت راه و کمیته‌های مرتبط اجرای آنها را پیگیری می‌کنیم.

عباس حسنخانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: شهر ارومیه در حدود ۱۱ هزار هکتار مساحت دارد که ۴۱۷ هکتار آن بافت فرسوده است. بخش قابل توجه آن هم مربوط به مناطق حاشیه‌ای و سکونت‌گاه‌های غیر‌رسمی است.

وی در خصوص جلسه مشترک ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف احیاء، بهسازی و نوسازی شهری با ستاد استان آذربایجان‌غربی اظهار کرد: در این جلسه طرح‌هایی برای تحول شهری بافت‌‌های فرسوده شهرهای استان تصویب شد که از جمله چند طرح از طرف شهرداری ارومیه پیشنهاد شد و در جلسه به تصویب رسید.

حسنخانی اضافه کرد: در کنار این بحث توانمند‌سازی مناطق حاشیه‌ای و سکونت‌گاه‌های غیر رسمی هم مطرح شد.‌

وی افزود: در مناطق حاشیه‌ای ما دچار معضلات اجتماعی امنیتی و فرهنگی خاصی هستیم. بنابراین دستگاه‌های خدمات‌رسان باید طرح‌های توانمندسازی خودشان را ارائه دهند تا کسانی که در این مناطق زندگی می‌کنند از حداقل‌های زندگی شهری اعم از آموزش، بهداشت، حمل و نقل، ورزش و فضاهای فرهنگی برخوردار شوند.

فرماندار ارومیه افزود: کارهای خوب و قابل توجهی صورت گرفته و وزیر محترم راه و شهرسازی هم دستوراتی ارائه کرد که سریعا در این مناطق نسبت به شاخص های گفته‌شد‌ه توانمند‌سازی انجام بگیرد.

وی ادامه داد: بحث دیگر سکونت‌گاه‌های غیر رسمی است که در واقع از معضلات شهرهای‌ بزرگ است. مخصوصا روستاهایی که در حریم شهرها واقع شده‌اند. این روستاها روز به روز گسترده‌تر می‌شوند و بخش قابل توجهی از  ساخت و سازهایی که در این مناطق صورت می‌گیرد خارج از ضوابط است. در این جلسه مقرر شد که اصلاحاتی در قوانین و مقررات صورت بگیرد و همچنین مدیریت شهری برنامه جامع و کاملی درباره این سکونت‌گاه‌ها داشته باشد./