شناسهٔ خبر: 14005 - سرویس جاده‌ای

احمدی نوری مطرح کرد:

بهره‌برداری از قطعه نخست آزادراه تهران-شمال و تونل البرز تا پایان سال ۹۵ / بازدید جهانگیری و آخوندی از قطعه یک آزادراه تهران-شمال

حسن احمدی نوری معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از بهره‌برداری قطعه نخست آزادراه تهران-شمال و تونل البرز تا پایان سال ۹۵ خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ حسن احمدی نوری امروز چهارشنبه ۱۳ آبان با اشاره به بازدید اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی از آزادراه تهران-شمال گفت: این بازدید از قطعه نخست آزاداره تهران-شمال به طول ۳۲ کیلومتر حدفاصل بین همت تا شهرستانک است.

وی با بیان اینکه این قطعه با آهنگ بسیار خوبی در حال اجراست٬ افزود: پیمانکاران ایرانی و چینی در این قطعه آزادراهی مشغول کار هستند.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با یادآوری اینکه در دولت یازدهم پیمانکار چینی به قرارداد خود محدود شد و پیمانکاران داخلی وارد عمل شدند٬ ادامه داد: کار احداث قطعه یک آزادراه تهران-شمال به ۵ پیمانکار توانمند ایرانی سپرده شد که در حال حاضر نیز مشغول به کار هستند.

وی آزادراه تهران-شمال را یکی از ابر پروژه‌های کشور دانست و افزود: این آزاداره از مناطق بسیار صعب العبور همچون دره کن و سلوقان و ارتفاعات ۲۴۰۰ متر عبور می‌کند و نهایتا به جاده چالوس و دریا ختم می‌شود به طور مثال حجم زیادی از مسیر دارای تونل و پل‌های بسیار بزرگ است که وجود همین ابنیه‌های فنی موجب سختی و پیچیدگی کار شده است.

احمدی نوری تأمین منابع مالی پروژه و وجود معارضان را یکی دیگر از مشکلات این پروژه عنوان و اظهار کرد: خوشبختانه این پروژه جز اولویت‌های دولت تدبیر و امید است و امیدواریم قطعه یک این آزادراه تا پایان سال ۹۵ آماده تردد شود.

وی افزود: یکی دیگر از عوامل کندی پروژه تحریم‌ها بودند که در جابه‌جایی منابع مالی فاینانس پروژه مشکلاتی را ایجاد کردند چون به این دلیل که پیمانکار چینی هم سازنده٬ هم طراح و هم تأمین کننده مالی پروژه بود در بحث انتقال منابع مالی به مشکلات برخورد و همین باعث کندی پروژه شد.

وی با بیان اینکه این پروژه تحول عظیمی در حمل و نقل جاده‌ای کشور ایجاد خواهد کرد٬ تأکید کرد: طبق برنامه‌ریزی‌ها و اولیت‌بندی‌ها متناسب با منابع کشور همکاری خوبی میان وزارت راه و شهرسازی و شرکت احداث آزادراه‌ تهران-شمال متعلق به بنیاد مستضعفان صورت گرفته و قطعه یک و تونل البرز واقع در قطعه دوم در اولویت کاری قرار دارد؛ به همین جهت بنا داریم قطعه یک این آزادراه و تونل البرز را تا پایان سال ۹۵ به بهره‌برداری برسانیم.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به همراه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی امروز چهارشنبه ۱۳ آبان به منظور بررسی آخرین وضعیت اجرایی و مسائل مالی پروژه آزادراه تهران ـ شمال‌ از این آزادراه بازدید خواهند کرد.

این بازدید از قطعه یک آزادراه تهران-شمال خواهد بود که قرار است تا پایان سال ۹۵ تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

قطعه چهارم این آزادراه در حد فاصل مرزن‌آباد تا چالوس پس از گذاران یک دوره ایمن‌سازی در عید فطر امسال زیر بار ترافیک رفت./