شناسهٔ خبر: 14023 - سرویس مسکن و شهرسازی

سعادت در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

احداث خط آهن ارومیه- تبریز توسط بخش‌خصوصی/ تکمیل راه‌آهن قدیمی ارومیه – تبریز / لزوم توانمندسازی حاشیه‌نشینان استان مرزی آذربایجان غربی

قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی با اعلام خبر احداث خط‌آهن ارومیه – تبریز توسط سرمایه‌گذار خصوصی در ستادملی بازآفرینی شهری گفت: تکمیل خط‌آهن قدیمی ارومیه- تبریز که از شهرهای میاندوآب و نقده می‌گذرد و همچنین توانمندسازی حاشیه نشینان در دستور کار قرار دارد.

قربانعلی سعادت قره‌باغ در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره اهداف تشکیل ستاد بازآفرینی شهری در استان آذربایجان‌غربی و نقشی که این ستاد در کاهش مشکلات بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی دارد گفت: بازآفرینی شهری یکی از ابزارهای صحیح اداره شهرها به ویژه برای ساماندهی به بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی است. استان آذربایجان‌غربی اوایل انقلاب به دلیل مرزی‌بودن و همجواری با کشورهای عراق و ترکیه ناملایماتی را متحمل شد اما در حال‌حاضر شرایط به نحوی است که استان به ثبات نسبی و پایداری رسیده است به همین‌خاطر نیز باید در زمینه ساماندهی، بازآفرینی و توانمندسازی آنها اقدامات جدی انجام دهیم.

استاندار آذربایجان غربی افزود: در زمینه بازآفرینی، ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه‌های استان آذربایجان غربی اقداماتی آغاز شده است و ستاد ملی بازآفرینی شهری در وزارت راه و شهرسازی همکاری بسیار خوبی با استان داشته است تا از این طریق در سطح استان اقدامات قابل توجه و درخوری انجام گیرد.

وی در تشریح مصوباتی که در نشست مسئولان استانی آذربایجان‌غربی با عباس آخوندی رئیس ستادملی بازآفرینی شهری انجام گرفت گفت: تکمیل خط آهن نیمه‌کاره ارومیه – تبریز در مسیرهای میاندوآب- مهاباد- نقده- ارومیه در دستور کار ستاد بازآفرینی استان آذربایجان‌غربی قرار گرفت. این خط‌آهن هم اکنون در دست اجراست و از مسیر میاندوآب- مهاباد تا نقده رسیده است و از نقده به ارومیه خواهد رسید. اما به علت محدودیت‌های مالی پیشرفت این خط آهن به کندی جریان دارد. در جلسه‌ای که با وزیر راه و شهرسازی برگزار شد آغاز احداث خط‌آهن ارومیه- تبریز با عبور از میاندوآب و از میان‌گذر دریاچه ارومیه با هدف تحول اقتصادی و جمعیتی شهر ارومیه و تبریز مطرح و مصوب شد.

سعادت ادامه داد: احداث خط‌آهن ارومیه- تبریز توسط سرمایه گذار خصوصی انجام می‌شود. همچنین بهسازی بافت‌ها و سکونتگاه‌های غیررسمی شهرهای مختلف آذربایجان غربی نیز از دیگر مصوباتی بود که در نشست اخیر به تصویب رسید. پیگیری جدی خواهیم کرد تا حاشیه‌نشین‌های استان در بافت‌های فرسوده توانمند شده و از خدمات دولتی بهره‌مند شوند.

این مسئول درباره وضعیت شبکه‌های حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری گفت: وضعیت راه‌ها و شبکه‌های حمل و نقل روستایی و شهرهای جدیدی که در استان ایجاد شده است مناسب نیستند و این مسئله باعث شده تا عده زیادی از ساکنان به شهرهای بزرگ استان و یا خارج از استان مهاجرت کنند. به همین خاطر نیز تدوین نظام و سیستم یکپارچه حمل و نقل یکی دیگر از کارهایی است که باید در سطح استان انجام گیرد که رئیس ستاد بازآفرینی نیز بر اجرای آن تاکید دارد.

وی همچنین مزیت‌های یکپارچه شدن نظام حمل و نقل را اقتصادی و معیشتی بودن آن عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد تا این مسئله هرچه زودتر در استان اجرایی شود. /