شناسهٔ خبر: 14024 - سرویس مسکن و شهرسازی

مهمترین اخبار استانی در هفته‌ای که گذشت؛

هشدار تخریب ۱۲۰۰ پل در سراسر کشور بر اثر فرسودگی/ بررسی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی آذربایجان‌غربی/ تلاش راهداران برای بازگشایی راه‌های تخریب شده بعد از سیل

سيل در ايلام برگزاری ستاد ملی بازآفرینی برای بررسی بافت فرسوده آذریایجان غربی، تلاش راهداران برای بازگشایی مسیر ها در مناطق سیل زده، حضور غرفه‌های استانی در پنجمین نمایشگاه راه و شهرسازی و صنایع وابسته از جمله مهمترین عناوین اخبار استان‌ها در هفته گذشته به شمار می‌رود.

:به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است

استان‌ها

معاون راه روستایی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به وجود ۱۲۰۰ پل بزرگ در معرض تخریب راه‌های روستایی گفت: قبلا برای تأمین اعتبار درخواست دادیم٬ سازمان مدیریت بحران نیز آن را تأیید کرد و هم اکنون این موضوع در مراحل ابلاغ اعتبار در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قرار دارد.

سید حسین میرشفیع با اشاره به ریزش یک دستگاه پل در بخش نشتا تنکابن و ۲ دستگاه پل در استان لرستان بر اثر شدت بارندگی‌های چند روز اخیر و وقوع سیل گفت: هم اکنون حدود ۱۲۰۰ پل بزرگ در معرض تخریب راه‌های روستایی قرار دارند.

استان‌ها

معاون عملیات هلال احمر گفت: در ۱۳ استان متاثر از سیل امدادرسانی به بیش از ۷۰۰۰ تن انجام شده است. همچنین رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز گفت: رقم قطعی خسارات پس از ارزیابی کارشناسان اعلام خواهد شد و پس از آن نیز روند واگذاری اعتبار برای بازسازی انجام می‌شود

آذربایجان غربی


هفتمین نشست ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف احیاء، بهسازی و نوسازی شهری با موضوع بررسی وضعیت بافت‌های نابسامان آذربایجان غربی با حضور وزیر راه و شهرسازی، برخی از معاونان وی و همچنین مسئولان استانی برگزار شد

در این جلسه عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، پیشنهاد‌های مطرح شده را قابل بررسی توصیف کرد. عباس آخوندی استان آذربایجان غربی را دارای ظرفیت‌های گسترده دانست و تنوع فرهنگی مردم این استان را امتیاز مثبتی برای توسعه استان ارزیابی کرد.

ایلام

معاون امور عمرانی استاندار ایلام اعلام کرد: در نتیجه وقوع سیلاب در سطح شهر ایلام ۴۰ درصد شهر ایلام شامل ۲۰هزار واحد مسکونی و یک هزار دستگاه خودرو خسارت دیده اند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی شاپور پولادی از تخریب تاسیسات چشمه گل گل شهر ایلام (تامین کننده ۴۵ درصد آب شهر ایلام) خبر داد و افزود: در سطح همچنین شهر ایلام ۲۰ کیلومتر مسیل نیز تخریب و برخی نیز در آستانه تخریب قرار دارند.

اردبیل

امسال به خاطر شرایط خاص جوی مأموران راهداری زودتر از سال‌های قبل در جاده اسالم به خلخال در گیلان حاضر شده‌اند.

مدیر راه و شهرسازی شهرستان خلخال  با اشاره به بارش برف در جاده اسالم به خلخال گفت: هرساله معمولا از اواخر آبان فصل بارش برف در این جاده آغاز شده و تا اواخر فروردین ادامه دارد اما امسال با شرایط جوی که در استان‌های گیلان و اردبیل شاهد هستیم این فصل زودتر شروع شده است.

گیلان

به‌رغم بارش شدید باران در استان گیلان مأموران راهداری این استان با پاکسازی مداوم دهانه پل‌ها از بروز طغیان رودها و بروز سیل پیش‌گیری می‌کنند.

مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی گیلان با بیان اینکه گرفتگی دهانه پل‌‌ها موجب بالا آمدن آب رودخانه‌ها به سطح جاده می شود، اظهار کرد: پاکسازی دهانه پل ها از مهمترین عوامل جلوگیری ورود سیلاب به سطح جاده است از این رو ، راهداران با ماشین آلات سنگین در حاشیه پل ها و مسیل ها استقرار یافته اند.

ایرانشهر

برجستگی حضور اداره راه و شهرسازی ایرانشهر در پنجمین نمایشگاه راه وشهرسازی و صنایع وابسته که منجر به معرفی این اداره به‌عنوان یکی از غرفه‌های برتر نمایشگاه شد، می‌تواند به دلیل نوآوری در پروژه‌های اجرا شده باشد.

مدیر کل راه و شهرسازی ایرانشهر با اعلام این موضوع در بیان مصادیق نوآوری در فعالیت‌های حوزه تحت مدیریت خود، ساخت پل‌های بزرگ و خاص را یکی از این مصادیق برشمرد.

البرز

مدیر راهداری اداره‌کل راه و شهرسازی استان البرز با توجه به نابسامانی وضعیت جوی در محورهای کشور از آمادگی ۲۲ اکیپ راهداری در استان خبر داد و گفت: تا کنون بیش از چهار نوبت از محورهای کوهستانی استان نمک‌پاشی شده است.

عباس صفری در خصوص اقدامات راهداری در این استان بیان کرد: در حال حاضر ۲۲ اکیپ با ظرفیت ۱۲۰ دستگاه ماشین‌آلات راهداری و ۲۵۰ نیرو به صورت شبانه‌روزی در سطح محورهای استان در حال فعالیت هستند.

لرستان

انتقال پادگان ۰۷ خرم آباد لرستان با هدف انتقاع مردم و حفظ هویت تاریخی شهر در شورای عالی معماری و شهرسازی ، در آخرین جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب رسید.

خوزستان

محور چهارخطه سوسنگرد بستان به عنوان محل تردد زائران اربعین حسینی با حضور استاندار خوزستان احداث شد.

خوزستان

محمد ساردویی مدیرکل اداره راه و شهرسازی جنوب استان کرمان از رفع انسداد و برقراری مجدد تردد در مسیرهای رودبار - کهنوج و رودبار - قلعه‌گنج که بر اثر بارش‌های شدید و سیلاب مسدود شده بود در این منطقه خبر داد.

چهارمحال و بختیاری

به گفته رئیس روابط عمومی راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری محور گردنه رخ – جعفر آباد در مسیر اصفهان به شهركرد به دلیل  احتمال خطر ریزش كوه و بهمن در فصل زمستان در كیلومتر ۱۷ تا ۲۶ محور گردنه رخ – جعفر آباد در مسیر اصفهان به شهركرد از تاریخ ۲۰ آبان ۱۳۹۴ تا تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ مسدود است.

اصفهان

حمیدرضا امیرخانی مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان این‌که در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، محور شهر بهاران به اتوبان ذوب آهن اصفهان متصل خواهد شد گفت: پل بهاران بر روی رودخانه زاینده رود واقع در شهرستان فلاورجان با عرض ۱۱ متر و ۸ متر سواره با هدف اتصال بلوار اصلی شهر بهاران به اتوبان ذوب آهن احداث شد.

بوشهر

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان دشتی استان بوشهر گفت: چهار میلیارد ریال اعتبار برای جداسازی مسیر رفت و برگشت جاده خروجی خورموج به کنگان هزینه می شود.

 علیرضا پوررضا گفت: عملیات اجرایی رفیوژ و جداسازی این محور حد فاصل میدان خروجی شهر خورموج تا روستای محمدآباد به طول شش کیلومتر از این هفته آغاز شده است..

خوزستان

معاون راهداری اداره کل راه و شهرسازی خوزستان گفت: بر اثر بارندگی‌های اخیر و وقوع سیلاب، دیواره سه پل در سه شهرستان این استان آسیب دیدند اما با تلاش راهداران کلیه محورهای ارتباطی استان باز و تردد در آنها برقرار است.

محسن یوسفی گفت: دیواره پل ارتباطی اهواز – شیبان که جزو جاده کمربندی است آسیب جدی دیده که تلاش می شود در نخستین وقت و سریع ترین زمان ممکن ترمیم شود.

البرز

مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان البرز از بازگشایی کیلومتر ۷ و ۸ محور کرج - چالوس که امروز صبح-شنبه ۹آبان‌ماه جاری - به دلیل بارندگی شدید و ریزش کوه مسدود شده بود خبر داد.

کرمانشاه

رییس اداره راه و شهرسازی قصرشیرین در استان کرمانشاه از کمترین خسارات ممکن با پیش بینی اداره راه و شهرسازی شهرستان و تشکیل کمیته بحران در این شهرستان خبر داد.

غلامحسین مرادی گفت: بارش کم سابقه باران در روزهای اخیر با پیش بینی اداره راه و شهرسازی شهرستان و تشکیل کمیته بحران در این شهرستان کمترین خسارات ممکن در این شهرستان را داشت.

لرستان

شهرام ملکی مدیر کل راه و شهرسازی لرستان در جلسه ستاد بحران شهرستان کوهدشت با حضور استاندار لرستان گفت: تیم‌های راهسازی این اداره کل در مناطق سیل زده کوهدشت حضور دارند. بر اثر وقوع سیلاب راه ارتباطی ۸۰ روستا با مراکز بخش و شهرستان کوهدشت قطع شده است.

بارندگی شدید طی دو روز به راه‌های استان لرستان ۱۳۰ میلیارد تومان خسارت وارد کرد.

خراسان رضوی

محمد علی منصوری رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره كل راه و شهرسازی خراسان رضوی از اعلام آمادگی این اداره كل برای ورود سرمایه‌گذاران به عرصه نوسازی بافت‌های فرسوده و ناكارآمد شهری خبر داد.

گلستان

مرجان مهدیزاده رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره كل حمل و نقل و پایانه های گلستان گفت: در مهر ماه سال‌جاری ۷ میلیون و ۹۷۲ هزار و ۵۷۰ دستگاه خودرو در محورهای مواصلاتی استان گلستان تردد داشته‌اند كه سهم وسایل نقلیه سنگین از این تعداد ۱۲ درصد بوده است.