شناسهٔ خبر: 14046 - سرویس مسکن و شهرسازی

فرماندار شهرستان بوکان خبر داد:

بهره‌گیری از ظرفیت شهرستان بوکان برای رونق اقتصادی استان/ سکونت ۴۰ درصد جمعیت بوکان در بافت فرسوده و سکونتگا‌‌های غیررسمی

جمال خسروی فرماندار شهرستان بوکان با بیان این‌که جمعیت ساکن در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی شهرستان بوکان جمعا ۴۰ درصد جمعیت کل شهرستان را شامل می‌شوند گفت:هم‌ مرز بودن بوکان با کردستان عراق فرصت مبادلات تجاری و فعالیت اقتصادی فراوانی را فراهم می‌کند.

جمال خسروی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری ضروری و یکی از سیاست‌های دولت یازدهم است گفت: در راستای سیاست کلان وزارت راه و شهرسازی ستاد بازآفرینی در استان و شهرستان بوکان هم راستا با ستاد ملی بازآفرینی تشکیل شد و مطالعات اجتماعی، فرهنگی و عمرانی نیز در این زمینه در شهرستان بوکان در حال انجام است.

فرماندار شهرستان بوکان با اشاره به اینکه جمیعت ساکن در بافت فرسوده بوکان ۱۸.۶ درصد کل جمعیت شهرستان را شامل می‌شود افزود: جمعیت سکونتگاه‌های غیررسمی در حدود ۲۲ درصد است و در مجموع ۴۰ درصد از جمعیت کل شهر بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی هستند. همچنین واقع شدن هفت روستا در حریم شهر مشکلات و مسایلی را به لحاظ گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی ایجاد کرده است که در همین راستا با تشکیل ستاد بازآفرینی شهری همکاری بسیار خوبی را با شهرداری برای ساماندهی به وضعیت بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی در دستور کار داریم.

این مقام مسئول ادامه داد: دهیاری‌ها نیز برنامه‌های مدون و کارسازی را در پیش گرفته‌اند که همگی آنها تلاشی برای بهبود وضعیت موجود است.

خسروی با یادآوری پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان آذربایجان‌غربی برای جذب گردشگران داخلی و بین‌المللی گفت: شهرستان به دلیل آنکه شهری طولی است مسیر خوبی برای اتصال شهرهای شمالی به جنوبی استان است و به همین‌خاطر نیز داشتن نگاه معبری به این شهر و البته استان آذربایجان‌غربی در طول کریدور شمال و جنوب کشور حائز اهمیت است.

فرماندار بوکان با اشاره به اینکه در گذشته و در دولت‌های قبل به میراث‌فرهنگی، ابنیه‌تاریخی و آثار باستانی چندان توجهی نمی‌شد یادآوری کرد: استان آذربایجان‌غربی و شهر بوکان آثار ارزشمندی دارند که در صورت بازآفرینی شهر و تامین زیرساخت‌های گردشگری که بخش عمده‌ای از آنها با بازآفرینی محقق می‌شوند و به‌طور ویژه فعالیت گسترده سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری می‌تواند در جذب گردشگر و رونق اقتصادی موثر عمل کند.

وی در پایان گفت: استان آذربایجان‌غربی و شهر بوکان که در چند سال اخیر امنیت در آن بسیار مورد توجه قرار گرفت به دلیل هم مرز بودن با کردستان عراق فرصت مبادلات تجاری و فعالیت اقتصادی فراوانی را فراهم می‌کند. می‌توان با ساماندهی بافت‌های فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی، راه‌ها و تامین امنیت از پتانسیل‌های فراوان این استان نهایت استفاده را برد. /