شناسهٔ خبر: 14100 - سرویس مسکن و شهرسازی

توضیحات ايزدي درباره نحوه تخصیص اعتبار مصوبات ستاد ملی بازآفرینی

وزارت راه و شهرسازی نهاد هماهنگ‌كننده و سیاست‌گذار است / ستاد ملی بازآفرینی محل توزیع اعتبارات نیست

محمد سعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری با بیان این‌که این شرکت اعتبارات خود را برای حمایت و تشویق سایر نهادهای مسئول در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی به کار می‌گیرد گفت: ستاد ملی بازآفرینی محل توزیع اعتبارات نیست بلکه وظیفه هماهنگی و همراستاسازی اقدامات و سیاست‌گذاری‌ را بر عهده دارد.

محمد سعید ایزدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره نتایج تشکیل ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف احیاء، بهسازی و نوسازی شهری که هر دو هفته یک بار در وزارت راه و شهرسازی و با محوریت بافت‌های ناکارآمد شهری یکی از استان‌ها برگزار می‌شود گفت: ستاد ملی بازآفرینی محل توزیع اعتبارات نیست بلكه شبكه همكاری جهت هماهنگی و همراستاسازی اقدامات، نهاد سیاست‌گذار، فضای اطلاع‌رسانی و مرجع تصویب برنامه‌های عملیاتی ستادهای استانی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: مصوبات ستاد ملی باید در ستادهای استانی و شهرستانی مورد پیگیری قرار بگیرد و سهم و نقش كلیه دستگاه‌ها در اجرای برنامه‌های مصوب تعیین و عملیاتی شود.

وی با بیان این‌که شرکت عمران و بهسازی شهری یكی از نهادهای همكار در این فرایند است ادامه داد: این شرکت عمدتا منابع خود را برای حمایت و تشویق سایر نهادها به کار می گیرد. نكته‌ای كه باید به آن توجه کرد این است که وزارت راه و شهرسازی، نهاد هماهنگ كننده و سیاست‌گذار است نه محل تامین و توزیع اعتبارات.

ایزدی مهمترین آسیب برنامه‌های ساماندهی بافت‌های فرسوده را پیش از تصویب سند ملی راهبردی احیا، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری تعدد دستگاه‌های دخیل، همراستا نبودن برنامه‌های مربوط به بهسازی و عدم تجمیع منابع مالی دانست و گفت: ستاد ملی بازآفرینی شهری برای برطرف شدن چنین مشکلاتی و با هدف همراستاسازی دستگاه‌های مختلف و هم‌افزایی فعالیت‌ها تشکیل شد؛ اقدامی که پیش از این در چارچوب ستاد توانمندسازی تجربه شده بود.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با انتقاد از این‌که برخی از حاضران در ستاد‌ ملی بازآفرینی تصور می‌کنند حضور در این جلسات به معنای دریافت بودجه است گفت: برخی از شرکت‌کنندگان در ستاد ملی، این جلسات را فضایی تصور می‌کنند که با حضور در آن و یا تصویب برنامه‌ها می‌توانند بودجه‌ای برای اجرای پروژه‌ها دریافت کنند که این طرز فکر یکی از مهمترین آسیب‌هاست. متاسفانه این افراد مخاطب و مسئول اصلی برنامه‌ها را وزارت راه و شهرسازی می‌دانند در حالی که در این جلسات بیش از ۲۰ وزارتخانه و نهاد مسئول حاضر می‌شوند که هر یک باید در حوزه خود فعالیت کنند.

وی به برخی از نهادها و دستگاه‌هایی که به وظایف خود در چارچوب جلسات ستاد عمل کرده‌اند اشاره کرد و افزود: سازمان فنی و حرفه‌ای نیز آموزش مهارت‌های پایه را در محلات هدف متمرکز کرده است و در این محلات بسیار فعال است. سازمان بسیج سازندگی نیز در این حوزه به خوبی عمل کرده است. در واقع وزارت راه و شهرسازی با تشکیل ستاد ملی در صدد است علاوه بر سیاست‌گذاری در گام بعدی بتواند برای مواجهه صحیح با ناکارآمدی شهرها هماهنگی‌های لازم را به وجود بیاورد.

ایزدی افزود: مصوبات ستاد ملی بازآفرینی باید در استان‌ها و از استاندار (رئیس ستاد استانی) یا معاون عمرانی وی یا مدیر راه و شهرسازی به عنوان دبیر ستاد استانی پیگیری شود. ادارات عمران و بهسازی شهری استان‌ها نیز نماینده ما در استان‌ها هستند و این‌ها گروه‌هایی محسوب می‌شوند که می‌توانند برنامه عملیاتی را مصوب کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برای مثال زمانی که پیشنهاد می‌شود محله‌ای در شهر ارومیه یا بیرجند به عنوان پایلوت بهسازی انتخاب شود ستاد استانی باید تعیین کند که سهم هر نهاد و دستگاه چیست. منابع وزارت راه و شهرسازی و شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی محدود است و می‌کوشیم از این منابع به عنوان تشویق و اهرم استفاده کنیم. برای مثال اگر در یکی از استان‌ها اولویت برنامه‌های بهسازی ارتقای زیرساخت‌های محله پایلوت باشد ما حاضریم مبلغی را برای فعالیت در آن حوزه به عنوان مشوق کمک کنیم و این امر سبب می‌شود چند برابر کمک ما در ستاد استانی، از سوی دستگاه‌های دیگر بودجه بسیج شود./