شناسهٔ خبر: 14229 - سرویس استان‌ها

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خبر داد:

تسریع در فعالیت‌های عمرانی کهگیلویه و بویراحمد/ آسفالت پنج کیلومتر از محور دهدشت - سوق

آسفالت جاده كهگيلويه وبويراحمد رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامهای خوب انجام گرفته در حوزه راهسازی کهگیلویه و بویراحمد در دو سال گذشته گفت: تلاش برای تکمیل طرحهای در دست اجرا نیازمند شتاب بخشی است. مدیر کل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد گفت: پنج کیلومتر از جاده سوق - دهدشت تا نیمه اول سال ۹۵ از دو طرف آسفالت می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومي اداره كل راه و شهرسازي كهگيلويه و بويراحمد، غلامرضا تاجگردون در نشست بررسی طرح‌های عمرانی راه و شهرسازی شهرستان‌های گچساران و باشت افزود: تکمیل طرح‌های در حال اجرای توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای می‌تواند گره‌گشای خروج منطقه از بن‌بست و فراهم شدن بستر توسعه اقتصادی باشد.

وی بیان کرد: کمبود جاده‌های چهاربانده به ویژه در ورودی شهرها و فرسوده بودن آسفالت جاده‌های روستایی در کهگیلویه و بویراحمد افزون بر سوانح جاده‌ای و کشته و زخمی شدن صدها نفر در طول سال باعث تحمیل هزینه‌های زیاد حمل و نقل، ضرورت تلاش برای تکمیل پروژه‌های در حال اجرا را دو چندان کرده است.

وی با اشاره به تزریق اعتبار به طرح‌های عمرانی کهگیلویه و بویراحمد از بودجه‌های استانی، دو درصد نفت، ملی و ماده ۱۸۰ افزود: دولت با افزایش اعتبار و بالا بردن سهمیه قیر این استان تلاش کرده است تا طرح‌های راهسازی شتاب بخشی شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: ۵۰ درصد از بودجه ۲ درصد نفت طرح‌های راهسازی استان امسال تخصیص یافته است و تا پایان سال جاری ۹۵ درصد از بودجه آن تحقق می‌یابد.

تاجگردون میزان اختصاص اعتبار برای توسعه راههای ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد از محل بودجه‌های ماده ۱۸۰ و تملک و دارایی استانی تا پایان سال جاری را  ۸۰ درصد پیش‌بینی کرد.

وی با یادآوری نحوه تخصیص اعتبارها براساس عملکرد گفت: این راهبرد برای شتاب بخشی به طرح‌های عمرانی ادامه دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به افزایش بودجه چهار خطه بابامیدان گچساران به بهبهان از ۱۵۰ میلیارد ریال سال گذشته به ۲۵۰ میلیارد ریال در سال جاری، بودجه طرح باغچه سادات از ۹ میلیارد ریال به ۷۰ میلیارد ریال و پروژه یاسوج به بابامیدان از ۲۷ میلیارد ریال به ۱۵۰ میلیارد ریال گفت: اعتبار تصویب شده به بخش راه و شهرسازی امسال در این استان متحول شده است که جذب این بودجه ها و تلاش بیشتر عوامل اجرایی طرح‌ها می‌تواند زمینه‌ساز کوتاه شدن زمان اجرای طرح‌ها باشد.

حسن فدایی گفت: اعتبار ۲۵۰ طرح فعال و نیمه فعال حوزه راه این استان دو هزار میلیارد ریال است.

وی افزود: اعتبار پارسال حوزه راه کهگیلویه و بویراحمد یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال از محل ملی، استانی، نفت و ماده ۱۸۰ بوده است.

وی با اشاره به در حال اجرا بودن ۲۳ طرح مهم در حوزه راه کهگیلویه و بویراحمد با میانگین پیشرفت فیزیکی حدود ۷۰ درصد، بیان کرد: این طرح‌ها شامل ساخت ۲۴۶ کیلومتر جاده با اعتباری افزون بر ۹۳۷ میلیارد ریال است

فدایی گفت: از طرح‌های مهم در حال اجرای حوزه راه کهگیلویه و بویراحمد می‌توان به جاده پاتاوه - دهدشت، بزرگراه خیرآباد - گچساران - بابامیدان، بزرگراه بابامیدان - یاسوج - سمیرم، تکمیل راه‌آهن یاسوج - اقلید، ساخت جاده یاسوج - سپیدان و تعریض ورودی شهرهای استان اشاره کرد.

۶۱۰۰ کیلومتر راه در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این میزان چهار هزار و ۵۳۰ کیلومتر راه روستایی، ۹۹۰ کیلومتر راه فرعی، ۵۰۴ کیلومتر راه اصلی و ۶۵ کیلومتر نیز بزرگراه است

حسن فدایی با اشاره به اینکه در سال جاری ۲۶ میلیارد ریال از محل اعتبارات ماده ۱۸۰ به این پروژه تخصیص داده شد افزود: در صورت تخصیص صددرصدی میزان نقدینگی، پنج کیلومتر از این پروژه تا تیر ۹۵ آسفالت می‌شود.

وی شروع فعالیت این پروژه را در سال گذشته ذکر کرد و گفت: پیشرفت فیزیکی دو قطعه این طرح ۴۰ درصد است.

فدایی گفت: این پروژه به صورت چهارخطه اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه میزان اعتبارهای تخصیص داده شده جوابگوی این طرح نیست عنوان کرد: معارضات اجتماعی در خرید زمین‌های شخصی نیر در روند اجرایی پروژه موثر بوده است.

براساس گزارش‌ها ۹ کیلومتر جاده دهدشت - سوق یکی از پرخطرترین جاده‌های کهگیلویه است.

بخش سوق با ۱۳ هزار نفر جمعیت، دو دهستان و ۴۷ روستا در ۱۲ کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه قرار دارد.

طول راه های ارتباطی شهرستان کهگیلویه یک هزار و ۲۷۲ کیلومتر است.