شناسهٔ خبر: 14376 - سرویس مسکن و شهرسازی

کارشناس اقتصاد مسکن مطرح کرد:

انتقاد از آشفتگی شهرسازی و ساخت‌و‌سازها در کلانشهر تهران/ سرانه زمین و بنا تعیین‌کننده توقف یا ادامه بلندمرتبه‌سازی‌هاست

بلند مرتبه سازی کارشناس دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، سیاست‌های توسعه مسکن را برای ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه مستلزم تعیین سرانه زمین و سرانه بنا عنوان کرد و گفت: طرح جامع مسکن طرحی ملی است و برای رد یا پذیرش بلندمرتبه‌سازی در شهرها نیازمند انجام مطالعات منطقه‌ای هستیم.

پروانه اصلانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره بهبود وضعیت ساخت‌و‌ساز و راهکارهای ساماندهی وضعیت بازار مسکن در همایشی که  از سوی وزارت راه و شهرسازی تحت عنوان سیاست‌های توسعه مسکن در ۲ و ۳ آذرماه سال جاری برگزار می‌شود گفت: چارچوب‌های تعیین شده برای همایش پیش‌رو، تحت عنوان سیاست‌های توسعه مسکن که بخشی از آنها شامل مسکن‌اجتماعی، بازآفرینی شهری پایدار، برنامه‌ریزی شهری و سیاستگذاری زمین و فناوری در صنعت ساختمان است بیشتر بر محور طرح جامع مسکن پایه‌ریزی شده است. طرح جامع مسکن یک طرح پذیرفته‌شده و بلندمدت است که قابلیت اجرا نیز دارد بنابراین تمامی کارهای تحقیقاتی و برنامه‌ریزی‌ها در قالب محورهای طرح جامع پیش‌بینی شده است.

کارشناس دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی افزود: بهبود کیفیت و ساماندهی به نظام ساخت و ساز در اقصی نقاط کشور در قالب مطالعات طرح جامع لحاظ شده است. امیدواریم برنامه‌هایی که در قالب محورهای تعیین شده قابلیت عملیاتی شدن دارند یا در قالب این طرح قدرت اجرایی ندارند در این همایش به بحث گذاشته شوند.

این کارشناس اقتصاد مسکن در رابطه با بلندمرتبه‌سازی در کلانشهرهایی همچون تهران و تصمیماتی که درباره این موضوع در شورای برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن گرفته شده است گفت: اظهارنظر در این مورد نیازمند بررسی داده‌های موجود است. بدین‌معنا که باید ویژگی‌های اقتصادی، اجتماعی و مسکن مناطق مختلف کشور را بررسی کنیم و سپس آن‌ها را بر اساس استانداردهای جهانی با استانداردهای مملکت خود تطبیق دهیم و از انطباق آنها به سرانه‌ای برسیم که شامل ساختمان و زمین به صورت جداگانه باشد. با مشخص شدن این سرانه‌ها بر اساس مطالعات و انطباق‌هاست که می‌توان اظهار نظر کرد که در کدام شهر باید چندمرتبه سازی انجام داد و در چه شهرهایی نباید بلندمرتبه‌سازی داشته باشیم.

اصلانی با تاکید بر اینکه طرح جامع مسکن طرحی ملی است که بر اساس داده‌های ملی کل کشور ارزیابی شده است افزود: طرح جامع مسکن طرحی ملی است و سنجش این‌که در کدام مناطق می‌توان بلندمرتبه سازی انجام داد نیازمند این است که مطالعات منطقه‌ای نیز به موازات انجام گیرد. بدین معنا که چندین استان با اقلیم‌های مشابه، ارزش‌های اجتماعی، میراثی و حتی مذهبی را در یک منطقه تعیین کنیم تا بر اساس آن بتوان اظهار نظر و تصمیم‌گیری کرد.

تاکید بر آشفتگی وضعیت شهرسازی کلانشهر تهران

وی تعیین سرانه زمین و سرانه بنا در نقاط مختلف را از عوامل تعیین بلندمرتبه‌سازی و یا رد آن عنوان کرد و ادامه داد: داده‌های لازم برای این کار جمع‌آوری شده اما اظهارنظر کلی در این مورد هنوز اعلام نشده است. به نظر می‌رسد در کلانشهر تهران که وضعیت شهرسازی آن آشفته است اظهارنظر کمی دشوارتر از سایر شهرها باشد؛کلانشهری که در آن یک خانه به ۵۰ واحد مسکونی تبدیل می‌شود بدون اینکه خدمات و ملزومات شهری آن رشد کند. به نظر می‌رسد در برخی مناطق از جمله بافت‌های فرسوده قابلیت بلندمرتبه‌سازی وجود دارد و در برخی از نقاطی که توسعه شهری فراوانی رخ داده است و ساختمان‌های بلند نیز داریم نباید این بناها ساخته می‌شدند.

این کارشناس در پایان گفت: در برخی مناطق شهری از جمله در کلانشهر تهران به هیچ عنوان نباید اجازه داده شود بلندی ساختمان‌ها از سه طبقه بیشتر باشند. /